Na łamach „Nowoczesnego Warsztatu” wielokrotnie opisywaliśmy trudną sytuację stacji kontroli pojazdów. Tym razem skupimy się na nastrojach, jakie panują wśród pracowników i właścicieli SKP, oraz na tym, jak widzą swoją przyszłość. W drugiej części poinformujemy o nowej normie dotyczącej urządzeń rolkowych.
Nastroje na SKP
5 i 6 kwietnia br. zarząd STM-u przeprowadził ankietę wśród właścicieli i pracowników stacji kontroli pojazdów. Udział w ankiecie wzięło 692 przedstawicieli stacji – ponad 60% uczestników stanowili diagności, a pozostałe osoby to właściciele lub kierownicy. Zakres prowadzonej działalności obejmował w 53,6% stacje podstawowe, a w 46,3% – okręgowe. Położenie stacji przedstawiało się następująco:
- 22,8% to stacje na terenach wiejskich,
- 39,3% – w małym mieście,
- 22,8% – w mieście średniej wielkości,
- 15,1% – w dużej aglomeracji.
Wielkość stacji określona jako liczba przeprowadzonych badań technicznych pojazdów (BTP) w 2021 r. wyglądała następująco:
- 24,6% stacji przeprowadziło do 2 tys. BTP,
- 35,3% – od 2 tys. do 4 tys. BTP,
- 20,7% – od 4 tys. do 6 tys. BTP,
- 19,4% – powyżej 6 tys. BTP.
Wskazane informacje charakteryzowały uczestniczące w ankiecie SKP. Poniżej omówimy najważniejsze wnioski, jakie płyną z przeprowadzonych badań. Jedno z ważniejszych pytań brzmiało, jaki jest najważniejszy problem związany z prowadzeniem SKP? Prawie wszyscy ankietowani odpowiedzieli, że spadająca rentowność. Z kolei w odpowiedzi na pytanie, jaka jest przyczyna spadku rentowności stacji, ankietowani wskazali trzy główne powody:
- niezmienna od 18 lat opłata za BTP,
- wzrost kosztów osobowych (wynagrodzenie diagnostów),
- wzrost kosztów innych niż osobowe.
O złej sytuacji SKP świadczą także plany inwestycyjne. Generalnie stacje w najbliższym czasie nie zamierzają:
- przeprowadzić remontu pomieszczeń SKP,
- budować nowej SKP,
- wymieniać urządzenia do kontroli hamulców,
- wymieniać analizatora spalin,
- wymieniać urządzenia do kontroli ustawienia świateł,
- wymieniać podnośnika całopojazdowego.
Więcej na temat ankiety i jej wyników można przeczytać na stronie www.stm.org.pl.
Istnieje wiele sposobów, żeby wesprzeć przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów. Może być to na przykład obniżenie stawki podatku VAT od badania technicznego do 0%, a także dopuszczenie do odpłatnego wykonywania drobnych napraw i regulacji na SKP. Odpowiadałoby to oczekiwaniom społecznym, a także umożliwiło wzrost rentowności stacji.
Nowa norma o urządzeniach rolkowych
Polski Komitet Normalizacyjny opublikował normę PN-EN 17003:2022-04 dotyczącą urządzeń rolkowych do kontroli działania hamulców dla pojazdów o dmc powyżej 3,5 t – Wymagania bezpieczeństwa. Niestety norma jest dostępna tylko w wersji angielskiej i nie ma planów jej tłumaczenia na język polski. Można ją nabyć zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej w tej samej cenie – 184,60 zł bez VAT (193,83 zł z VAT) – pod adresem https://sklep.pkn.pl/pn-en-17003-2022-04e.html. Dokument dotyczy urządzeń rolkowych, do kontroli działania hamulców (stanowisko do badania hamulców) przystosowanych do przeprowadzania badań zdatności drogowej pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 oraz O4 (według definicji zawartych w Rozporządzeniu (UE) 2018/858), które mogą być również stosowane do pojazdów kategorii M1, N1.
Dla wygody przypominamy kategorie, których dotyczy nowa norma. Pojazdy kategorii M to pojazdy silnikowe zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu osób i ich bagażu. Kategorię M dzielimy na:
- M1 – pojazdy mające nie więcej niż 8 miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy;
- M2 – pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 5 t, mające więcej niż 8 miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy;
- M3 – pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 5 t, mające więcej niż 8 miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy.
Pojazdy kategorii N to pojazdy silnikowe zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu ładunków. Kategorię N dzielimy na:
- N1 – pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 t;
- N2 – pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 t, ale nieprzekraczającej 12 t;
- N3 – pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 12 t.
Kategoria O: przyczepy, w tym:
- kategoria O3 – przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nieprzekraczającej 10 t;
- kategoria O4 – przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 10 t.
Dokument obejmuje swoim zakresem stacjonarne stanowiska do badań hamulców z kanałami inspekcyjnymi lub bez, których fundamenty podstawy znajdują się wewnątrz lub na zewnątrz budynku. Nie obejmuje natomiast swoim zakresem mobilnych rolkowych lub płytowych urządzeń do badania hamulców. Warto zauważyć, że wskazanej normy nie stosuje się do urządzeń rolkowych wyprodukowanych przed datą jego publikacji.
100-lecie Grupy MTP
Warto przypomnieć, że 28 maja – 5 czerwca 1921 roku odbył się I Targ Poznański. Była to wystawa o charakterze krajowym. W ten sposób Międzynarodowe Targi Poznańskie są jednym z najdłużej działających organizatorów targów w Europie.
Zapraszamy do odwiedzenia strony: www.mtp.pl/pl/o-nas/historia, na której można zapoznać się z historią targów oraz zobaczyć historyczne zdjęcia. Celem zachęty publikujemy wstęp do tej wspaniałej historii: „Międzynarodowe Targi Poznańskie przez lata były oknem na świat, zwłaszcza kolorowy świat Zachodu. To tutaj w 1957 roku Polacy po raz pierwszy mieli okazję napić się Coca-Coli, w 1929 pokazano pierwszy telewizor w Polsce, a w 1956 dzięki zagranicznym dziennikarzom przybyłym na targi świat dowiedział się o wielkim strajku robotników w Poznaniu i jego krwawe tłumienie przez władze.”.
W imieniu członków STM-u życzymy zarządowi, dyrekcji i wszystkim pracownikom Grupy Międzynarodowych Targów Poznańskich wszelkiej pomyślności, organizacji jak największej liczby targów bezpośrednich i imprez miejskich przez co najmniej kolejnych 100 lat. Jesteście dla nas wspaniałymi partnerami i współpracownikami, zarażacie nas pasją i zaangażowaniem w każde przedsięwzięcie. Życzymy Wam wiele radości z pracy, jaką wykonujecie dla dobra nas wszystkich.
Zredagował: Sławomir Kocznur
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl
Komentarze (0)