
Ponownie wracamy do tematu sytuacji na stacjach kontroli pojazdów. W ostatnich latach w Polsce kwestie te omawiane są głównie w kontekście ceny przeglądu technicznego. Niestety, problem pozostaje nie tylko aktualny, ale staje się coraz bardziej pilny, zwłaszcza w obliczu planowanych zmian w Pakiecie Badań Technicznych przygotowywanych przez Komisję Europejską. Celem proponowanych regulacji jest oczywiście poprawa bezpieczeństwa na drogach, jednak ich wdrożenie będzie wymagało od stacji kontroli pojazdów nowych inwestycji. Szczegóły tego zagadnienia przybliża Rafał Sosnowski.
Branża motoryzacyjna walczy o przyszłość SKP
Czy cena przeglądu technicznego, ustalona 20 lat temu, nadal jest adekwatna? Kampania „Czy twoje bezpieczeństwo jest warte 98 zł?” to najnowsza inicjatywa Związku Dealerów Samochodów (ZDS), Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej (STM) oraz Polskiego Związku Motorowego (PZM), której celem jest zwrócenie uwagi na dramatyczną sytuację stacji kontroli pojazdów. Od 2004 r. cena obowiązkowego badania technicznego samochodu osobowego wynosi niezmiennie 98 zł brutto (ok. 70 zł netto). Tymczasem wielokrotnie wzrosły koszty utrzymania SKP, modernizacji sprzętu i wymagania wobec personelu. Strona bezpiecznyprzeglad.pl w przystępny sposób prezentuje kontrast pomiędzy ceną przeglądów technicznych a wzrostem cen paliw, samochodów i inflacji.
Kampania „Czy twoje bezpieczeństwo jest warte 98 zł?” ma nie tylko zwrócić uwagę na problem, ale także uświadomić społeczeństwu, że brak waloryzacji stawek może prowadzić do obniżenia jakości przeglądów technicznych. W czasach gdy technologia pojazdów rozwija się dynamicznie, konieczne jest wprowadzenie realnych zmian, które pozwolą na dostosowanie usług SKP do współczesnych standardów.
Tymczasem Komisja Europejska przygotowuje propozycję zmian w Pakiecie Badań Technicznych, obejmującym trzy kluczowe dyrektywy mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i spełniania norm środowiskowych przez pojazdy w całej UE. Pakiet ten reguluje okresowe badania techniczne, procesy rejestracji pojazdów oraz kontrole techniczne pojazdów użytkowych przeprowadzane na drogach.
Główne elementy Pakietu Badań Technicznych
1. Dyrektywa 2014/45/UE
Określa zasady dotyczące okresowych badań technicznych pojazdów silnikowych i ich przyczep, w tym częstotliwość, zakres i standardy. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz zgodności z normami środowiskowymi.
2. Dyrektywa 2014/46/UE
Reguluje kwestie związane z dokumentami rejestracyjnymi pojazdów, tworząc jednolite ramy zarządzania informacjami o rejestracji. Dyrektywa zapewnia również integrację danych o badaniach technicznych z krajowymi systemami rejestracji.
3. Dyrektywa 2014/47/UE
Ustanawia standardy dla technicznych kontroli drogowych pojazdów użytkowych. Ma na celu zapewnienie, że pojazdy poruszające się po Unii Europejskiej spełniają minimalne normy bezpieczeństwa.
Oczekuje się, że planowane zmiany obejmą następujące obszary:
- Podwyższenie standardów bezpieczeństwa. Aktualizacja protokołów badań w odpowiedzi na rozwój technologii, takich jak systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę (ADAS) czy pojazdy elektryczne.
- Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Wprowadzenie skuteczniejszych narzędzi monitorowania i ograniczania emisji, zgodnie z celami klimatycznymi UE.
- Cyfryzacja i integracja danych. Usprawnienie wymiany informacji o badaniach technicznych pomiędzy państwami członkowskimi za pomocą platform cyfrowych, co pozwoli na łatwiejsze egzekwowanie przepisów transgranicznych.
- Zwiększenie kontroli pojazdów użytkowych. Wzmocnienie mechanizmów inspekcji drogowych w celu zapewnienia spójności standardów bezpieczeństwa w całej UE.
Rewizja Pakietu Badań Technicznych przyniesie istotne zmiany dla:
- Właścicieli pojazdów. Możliwe zaostrzenie wymagań dotyczących zgodności z normami środowiskowymi i bezpieczeństwa.
- Stacji kontroli pojazdów. Konieczność dostosowania procedur i technologii, co może wymagać dodatkowych inwestycji w nowoczesny sprzęt diagnostyczny i szkolenia.
- Operatorów transportu użytkowego. Dokładniejsze inspekcje drogowe mogą oznaczać większy nacisk na regularną konserwację pojazdów.
- Organów krajowych. Potrzeba inwestycji w infrastrukturę IT do obsługi bardziej zaawansowanych systemów wymiany danych i koordynacji działań.
Szczegóły propozycji są nadal opracowywane, jednak branża motoryzacyjna i transportowa powinna już teraz przygotować się na potencjalne zmiany, w tym dostosowanie procedur badania technicznego, aktualizację technologii oraz opracowanie strategii zgodności.
Zredagował: Sławomir Kocznur
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl
Komentarze (0)