Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  26.11.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Suwnice w warsztacie

– urządzenia dźwigowe. Ciężka praca mechanika nie musi taką być – dosłownie. Wystarczy pomyśleć o urządzeniach dźwigowych, takich jak suwnice. Duże silniki, skrzynie biegów czy mosty napędowe można za ich pomocą łatwo i przede wszystkim bezpiecznie przenosić.

Powstaje jednak kilka pytań: Kiedy pomyśleć o suwnicy w warsztacie? Czy w każdym budynku można je zastosować? Co zrobić, jeżeli nie ma takiej możliwości? Na te i inne pytania pomógł nam znaleźć odpowiedzi Stanisław Świderski, Prezes Zarządu Demag Cranes & Components.

- Jakie są główne zalety stosowania suwnic w warsztatach?
We wszystkich warsztatach samochodowych, w których demontaż podzespołów niemożliwy jest do ręcznego wykonania, suwnice, jako inne systemy transportu ponadpodłogowego, są niezastąpione. Główną przewagą suwnic jest fakt, iż nie potrzebują powierzchni na podłodze do obsługi całej powierzchni hali napraw.
Suwnice natorowe poruszają się na podtorzu wspartym na słupach hali, pokrywając całą jej powierzchnię. Suwnice podwieszone wykorzystują nośność stropu do podwieszenia torów jezdnych, po których jeżdżą. Suwnice bramowe jezdniowe nie wymagają żadnych torów jezdnych, co też w pewnych przypadkach stanowi zaletę. Wymagają jednak wolnej powierzchni podłogi do wykonywania manipulacji. Do warsztatów naprawczych stosuje się również żurawie słupowe z obrotem ręcznym. To rozwiązanie stosuje się do obsługi jednego lub dwóch stanowisk naprawczych.

- Czy to tylko rozwiązanie dla serwisów ciężarówek i maszyn, czy serwisy aut osobowych także korzystają z takich rozwiązań?
Te cztery sposoby udźwigowienia są w stanie obsłużyć całe spektrum warsztatów samochodowych. Korzystają z nich nie tylko serwisy samochodów ciężarowych, ale również aut towarowo-osobowych i osobowych.

- Czy są jakieś techniczne ograniczenia danego budynku wykluczające zastosowanie suwnicy?
Zasadniczo suwnicę dobraną do potrzeb można zastosować prawie zawsze, nawet wtedy, jeżeli pierwotnie nie zaplanowano jej zabudowy. W bardzo małych warsztatach, gdzie jest istniejące umaszynowienie i brak wolnej przestrzeni do manipulacji pozostają urządzenia hydrauliczne wspomagające pracę ręczną. Reasumując, można stwierdzić, że suwnice natorowe i podwieszone posiadają taką zaletę, że nie zajmują miejsca na podłodze, a mogą obsłużyć całą powierzchnię warsztatu.
Gdyby zliczyć ilość „przerzuconych” przez mechaników kilogramów, w ciągu roku wyszłyby tego dziesiątki ton. A zdrowie jest tylko jedno. Suwnica eliminuje ten problem. Suwnica bramowa jednodźwigarowa, niewymagająca torowiska. Im cięższy pojazd w warsztacie, tym większa potrzeba zastosowania suwnic. Przykład suwnicy montowanej do stropu.
- Na jakim etapie planowania budowy warsztatu należałoby pomyśleć o suwnicy? Czy suwnica może być zainstalowana w już istniejącym budynku?
O suwnicy warto pomyśleć na etapie planowania budowy, gdyż wtedy będzie to najniższy koszt inwestycji. Na tym etapie powinniśmy określić udźwig i pole pracy suwnicy, aby określić siły obciążające budynek. Suwnice natorowe będą obciążały konstrukcję nośną słupów hali, a suwnice podwieszone – strop, który musi uwzględniać obciążenia pochodzące od suwnicy podwieszonej. Oczywiście nie wszyscy planują na początku udźwigowienie warsztatu i budują halę lekkiej konstrukcji. Bywa tak, że budynek już istnieje, a jego konstrukcja uniemożliwia wprowadzenie jakichkolwiek obciążeń od suwnic. Nawet w takich przypadkach Demag posiada w ofercie suwnice, do których zainstalowania wystarczy płyta podłogowa o grubości min. 25 cm. Suwnice te to suwnice modułowe KBK, instalowane na konstrukcjach wsporczych wolno stojących, możliwe do zainstalowania w dowolnym miejscu hali. Systemy te zdały egzamin we wszystkich zakładach produkujących samochody lub podzespoły do przemysłu samochodowego. Ich zalety są nieocenione. Suwnice KBK to łatwość manipulacji, prostota rozwiązań, niezawodność i trwałość – nie znajdują sobie równych. Suwnice KBK polecane są wszystkim warsztatom samochodowym, gdyż odciążają pracowników serwisowych, zwiększając ich wydajność i zapobiegają przeciążeniom układu kostnego, zapewniając łatwość manipulacji.

- Jak wyliczyć, kiedy inwestycja w suwnicę będzie miała uzasadnienie ekonomiczne?
Oczywiście, jak przy każdej inwestycji, zastosowanie suwnic staje się sensowne w zależności od ilości napraw i masy przenoszonych podzespołów. Już dwukrotne użycie suwnicy w ciągu dnia radykalnie skraca czas przygotowania i czas demontażu podzespołów. Demag posiada w ofercie również suwnice bramowe jezdniowe KBK zbudowane z tych samych elementów co suwnice podwieszone KBK. Jest to rozwiązanie dedykowane dla małych warsztatów i do pracy sporadycznej, wymagające jednak przestrzeni do manipulacji.

- Załóżmy, że właściciel warsztatu jest przekonany do zastosowania suwnicy. Jak ją skonfigurować, aby odpowiadała potrzebom serwisu?
Dobierając suwnicę, elementem wymiarującym udźwig jest najcięższy element, jaki musimy zdemontować lub zamontować. Ten parametr często decyduje o tym, czy warsztat będzie w stanie wykonać określone naprawy. Rozpiętość suwnicy jest uzależniona od obszaru hali czy ilości stanowisk, które trzeba obsłużyć. Zasadniczo suwnice natorowe posiadają rozpiętość dopasowaną do szerokości hali. Suwnice KBK na konstrukcji wsporczej wolno stojącej mają ograniczoną rozpiętość z uwagi na łatwość manipulacji ręcznej. Ich rozpiętość ograniczona jest do 8-10 m. Suwnice bramowe KBK mają rozpiętość dopasowaną do obsługi jednego lub dwóch stanowisk. Dopasowanie rozwiązania do potrzeb konkretnego warsztatu nie trwa dłużej niż tydzień. Wykonanie projektu stanowi fazę realizacji i zawarte jest w terminie dostawy, który wynosi 6-8 tygodni. Suwnice natorowe muszą być zabudowane w konstrukcję budynku i tutaj ich zabudowa jest związana z zezwoleniem na budowę i budową hali. Dla suwnic KBK na konstrukcjach wsporczych, jak również dla suwnicy bramowej KBK nie jest wymagane żadne zezwolenie.

- Jakie obowiązki spoczywają na użytkowniku suwnicy?
Po dostawie, montażu i uruchomieniu oraz wystawieniu deklaracji zgodności CE użytkownik zobowiązany jest do rejestracji suwnicy w UDT w oparciu o dostarczone przez producenta dokumenty. Na użytkowniku suwnicy spoczywa obowiązek, aby wykonywać prace konserwacyjne zgodnie z obowiązującymi przepisami UDT w celu zapewnienia sprawności technicznej. Ponadto do obsługi suwnicy należy zatrudnić pracowników posiadających uprawnienia UDT. Z uwagi na prostotę konstrukcji i sterowanie z poziomu podłogi do obsługi ww. suwnic wystarczą uprawnienia najniższej kategorii, tj. IIIs. Jeżeli pracownicy nie posiadają takich uprawnień, mogą je w bardzo krótkim czasie uzyskać na specjalnych kursach.

- Ile trwa „życie” suwnicy w warsztacie, czyli jaki jest czas eksploatacji urządzenia i ile ono kosztuje?
Inwestycja w udźwigowienie jest w zasadzie jednorazowym wydatkiem, gdyż żywotność i niezawodność naszych urządzeń jest bardzo wysoka. Koszty eksploatacji to koszty okresowych przeglądów i ewentualnej wymiany części normalnie się zużywających. W ramach pracy warsztatowej, o ile nie nastąpi uszkodzenie mechaniczne, okładziny cierne hamulca, łańcuch i koła jezdne często wystarczają na całe życie urządzenia. Przychodzą do nas klienci z wciągnikami, które pracują 20-30 lat, w celu dokonania przeglądów lub remontu. Trudno podać konkretną cenę suwnicy, ponieważ każda suwnica jest inna i dostosowana do indywidualnych potrzeb klienta. Cena jest zależna od udźwigu, rozpiętości, długości toru jazdy i parametrów roboczych. Najlepszą rekomendacją naszych urządzeń może być fakt, że takie marki jak Opel, GM, VW czy Fiat używają do produkcji swoich samochodów właśnie naszych urządzeń.

Rozmawiał: Grzegorz Teperek

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony