Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Światła zakrętowe dla autobusów

Hella rozwija obecnie modułową koncepcję reflektora głównego – bi-ksenonowe i zakrętowe oświetlenie możliwe także w małych seriach – „Starliner” Neoplanu pierwszym autobusem wyposażonym w światła doświetlające zakręty.

Nowa, modułowa koncepcja lampy głównej Helli wprowadza najnowocześniejszą technikę oświetleniową do świata autobusów oraz innych pojazdów produkowanych w krótkich seriach. Po raz pierwszy możliwe jest oświetlenie bi-ksenonowe, można takie pojazdy wyposażyć nawet w moduły z funkcją doświetlania zakrętów. Producenci autobusów mogą wybierać w szerokiej palecie wersji wyposażenia.
Idea kryjąca się za tą fascynującą koncepcją: standardowa obudowa reflektorowa może zmieścić do czterech modułów o średnicy 90 mm. Szyba oraz obudowa mogą być zaprojektowane zgodnie z indywidualnymi życzeniami wytwórcy pojazdu tak, by pasowały do reszty designu autobusu.
Same moduły zapewniają światło mijania i drogowe, ale mogą być zaprojektowane także jako źródła światła przeciwmgłowego lub dodatkowego drogowego. Po raz pierwszy dostępna jest tu także technika bi-ksenonowa: światło mijania i drogowe mogą być wytwarzane przez jeden tylko moduł z każdej strony. Wyjątkowym elementem jest jednostka zakrętowa, obejmująca również światło pozycyjne. Oświetla ona przestrzeń obok autobusu z boku i z przodu pod kątem 90 st. Zaleta: piesi i rowerzyści znajdujący się obok autobusu mogą być rozpoznani wyraźnie nawet w zupełnych ciemnościach. Kierowcy będą mieć lżejszą pracę, jeśli w pokonywaniu wąskich i ciasnych dróg wspierać ich będzie doświetlanie zakrętów. Ponadto w przyszłości Hella oferować będzie moduły projektorowe zapewniające dynamiczne doświetlanie zakrętów. Realizowane będzie to dzięki wychylnym modułom biksenonowym funkcjonującym w zależności od prędkości pojazdu i promienia pokonywanego łuku. Dzięki tej nowej technice oświetleniowej przestrzeń oświetlana przez światła mijania podczas jazdy po krętej drodze ulegnie niemal podwojeniu. Kierowca może rozpoznać przebieg drogi na czas i odpowiednio dostosować sposób i prędkość jazdy.
Moduł ksenonowy jest wyposażony w lampę wyładowczą D2S. Zużywa ona zaledwie 35 W i jest niezależna od napięcia pokładowego. Elektronika sterująca i zapłonowa dla instalacji 12- lub 24-woltowych montowana jest oddzielnie, możliwe jest jej oddalenie nawet o 1,5 m. Zapewnia to maksymalną elastyczność montażową producentowi pojazdu. Jeśli chodzi o projektorowe lampy halogenowe, inżynierowie Helli polegają całkowicie na żarówce H11. Żarówka ta przekonuje ich swą precyzyjną, wodoszczelną stopką i wysoką wydajnością przy mocy 70 W.
Neoplan to pierwszy producent stosujący tę nową technikę modułową Helli. “Starliner” będzie pierwszym autobusem na świecie wyposażanym w moduły doświetlające zakręty. Wykorzystując tę nowoczesną technikę, Neoplan i Hella w ogromnym stopniu przyczyniają się do podniesienia bezpieczeństwa transportu autobusowego.
Modułowa koncepcja lampy głównej ma zastosowanie dla innych pojazdów małoseryjnych, nie tylko w autobusach. Przykłady to samochody kempingowe. Modułowe rozwiązania dla tych kategorii pojazdów to dla Helli nic nowego. Firma już dostarcza tylne lampy zespolone o konstrukcji modułowej dla autobusów. Najnowsza wersja jest nawet wyposażona w światła pozycyjne w technice diodowej LED.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony