Części i regeneracja

14 dni temu  07.11.2018, ~ Administrator   

Świeca zapłonowa a wypadanie zapłonu

Zgodnie z wynikami testów NEDC (New European Driving Cycle) przeciętny samochód osobowy przez 22,6%¹ czasu użytkowania pracuje na biegu jałowym. Będąc na tym biegu, pojazd wciąż spala paliwo, mimo że silnik nie musi dostarczać mocy do kół. Dlatego aby ograniczyć straty do minimum, prędkość obrotowa biegu jałowego jest ustawiona na niskie obroty, co minimalizuje ilość paliwa potrzebną do pracy silnika.

Warunki panujące w silniku, który musi dostarczać moc na tak niskich obrotach, są obciążające zwłaszcza dla świec zapłonowych. Z powodu małej mocy do silnika dostarczane są tylko minimalne ilości powietrza i paliwa, co oczywiście przekłada się na niewielką ilość mieszanki paliwowo-powietrznej wokół świecy zapłonowej. Prędkość przepływu gazu wewnątrz komory spalania również jest bardzo niska, co utrudnia zapłon i zwiększa zapotrzebowanie na wysokowydajne świece zapłonowe.

Test świec zapłonowych
Zjawisko to zbadał Instytut Motoryzacyjny Uniwersytetu HAN w Arnhem (Holandia). W badaniu z 2016 r. naukowcy przetestowali i porównali świece zapłonowe Denso ze świecami konkurencji, używając stanowiska testowego z silnikiem opla 1.4 i zliczając średnią liczbę przerw w zapłonie silnika podczas pracy na biegu jałowym.
Wyniki badań pokazały, że niklowe świece zapłonowe konkurencyjnych producentów charakteryzowały się wypadaniem zapłonu na poziomie średnio 17,7%, podczas gdy ich odpowiednik – świeca zapłonowa Denso KJ20PR-L11 – osiągnęła znacznie lepszy wynik, z wypadaniem zapłonu na poziomie średnio 12,5%.
Wspomniane rezultaty dramatycznie zmieniły się po zastosowaniu ulepszonych świec zapłonowych Denso. Niklowa świeca zapłonowa Denso TT K20TT charakteryzowała się średnią częstotliwością wypadania zapłonu na poziomie 0,5%, z kolei podczas testów świecy zapłonowej Denso Iridium Power IK20L i Denso Iridium TT IK20TT nie odnotowano żadnych przerw w zapłonie².

Liczba przerw w zapłonie – co to oznacza dla pojazdu?
Mała liczba przerw w zapłonie zapewnia płynną i stabilną pracę silnika na biegu jałowym. Silnik łatwiej się uruchamia, co jest szczególnie ważne w przypadku pojazdów wyposażonych w układ start-stop. Dodatkowo przekłada się to również na mniejsze zużycie paliwa i mniejszy poziom emisji spalin.
– Większość współczesnych sterowników ECU silnika wykrywa wypadanie zapłonu i rekompensuje je nieznacznie zwiększoną prędkością obrotową na biegu jałowym – wyjaśnia Gilbert Couvert, product manager odpowiedzialny za świece zapłonowe w Denso Europe Aftermarket. – Jeśli pojazd korzysta z ulepszonych świec zapłonowych TT, takich jak np. niklowe świece zapłonowe Denso K20TT lub irydowe świece zapłonowe IK20TT, prędkość obrotowa na biegu jałowym może być obniżona, co dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin.
W silnikach z turbodoładowaniem oraz z mniejszą liczbą cylindrów, takich jak motocyklowe i nowe modele samochodów z silnikami małolitrażowymi, osiągnięcie płynnej pracy na biegu jałowym jest jeszcze trudniejsze, co sprawia, że wysokowydajne świece zapłonowe stają się bardziej potrzebne.


¹ www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php
² Warunki testu: silnik Opel Z12XEP, BY 2009; bieg jałowy ustawiony na 850 obr./min; wypadnięcie zapłonu przy szczytowym ciśnieniu < 8 barów; liczono 3 x 164 cykle; odstęp między elektrodami świec 1,1 mm.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony