Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Syntetyczne paliwo Shell GTL

redukuje poziom lokalnych emisji w Davos

Globalni liderzy świata polityki i gospodarki oraz organizacji pozarządowych spotkali się w dniach 23-27 stycznia br. w Davos na Światowym Forum Ekonomicznym. Za sprawą stałej współpracy Audi i Shell, korzystali w trakcie Forum z samochodów Audi TDI zasilanych paliwem Shell, wyprodukowanym w technologii GTL (Gas to liquid - technologia upłynniania gazu).


Połączenie syntetycznego oleju napędowego oraz najnowszej technologii silników wysokoprężnych może w dużym stopniu przyczynić się do obniżenia poziomu zanieczyszczeń, których źródłem są spaliny. Shell dostarczył paliwo GTL dla 81 fabrycznych Audi TDI. Paliwo GTL jest dostępne na stacjach Shell zlokalizowanych na “Davos Platz” oraz w Glatt Centre w Zurychu. Jak wskazują badania, ponad połowa ludności świata żyje na obszarach miejskich. Emisje spalin z pojazdów stanowią poważne wyzwanie w kontekście jakości powietrza w dużych aglomeracjach. Stosowanie paliw syntetycznych przyczynia się do poprawy tej jakości. Przykładem jest Szanghaj, gdzie zastosowanie tych paliw wywarło szybki i pozytywny wpływ na zmniejszenie emisji spalin przez floty pojazdów wykorzystywanych w transporcie miejskim.



GTL to paliwo syntetyczne uzyskiwane z gazu ziemnego. Jest bezbarwne i praktycznie wolne od siarki i substancji aromatycznych, a stosując je można istotnie zredukować emisje tlenków azotu, cząstek stałych i innych zanieczyszczeń. Shell produkuje paliwo GTL w zakładzie w Bintulu w Malezji. W oparciu o ponad dziesięcioletnie doświadczenie produkcyjne, we współpracy z Qatar Petroleum, Shell buduje zakład wytwórczy paliwa GTL w Katarze. Produkować on będzie 140 tys. baryłek dziennie – dziesięć razy więcej niż zakład malezyjski.

Technologia GTL
Technologia GTL to proces przetwarzania gazu ziemnego na szereg czystszych produktów paliwowych (dla transportu drogowego, wodnego i lotniczego), surowce chemiczne i smary. Produkty GTL to praktycznie czyste węglowodory parafinowe o doskonałych właściwościach spalania; proces spalania jest czystszy, bardziej płynny i przebiega w sposób kontrolowany. Paliwo GTL stosowane w transporcie to czyste paliwo o dużej przejrzystości, praktycznie wolne od siarki i substancji aromatycznych, o bardzo wysokiej liczbie cetanowej. Liczba cetanowa jest miarą jakości spalania paliwa, analogiczną do liczby oktanowej w benzynie – im wyższa liczba cetanowa, tym pełniejszy proces spalania. Liczba cetanowa paliwa GTL to 75-80 – znacznie więcej niż typowego oleju napędowego, gdzie wynosi 48-56. To unikatowe paliwo transportowe ma wiele zastosowań. Można je wykorzystywać samodzielnie lub mieszać z konwencjonalnym olejem napędowym. Uzyskuje się je z gazu ziemnego, dlatego stosując je, dywersyfikujemy źródła paliw transportowych i zmniejszamy zależność od produktów naftowch.



Paliwo GTL to szereg korzyści dla regulatorów i operatorów flot. Można je stosować w konwencjonalnych silnikach Diesla, w których zapewnia istotne obniżenie emisji substancji takich jak cząstki stałe, tlenek węgla, węglowodory i tlenki azotu, nawet w porównaniu z tzw. bezsiarkowym olejem napędowym. Stopień redukcji emisji zależy od typu pojazdu i obciążeń podczas testów oraz zgodności z normą Euro-3 lub Euro-4.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony