Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Szansa dla niezależnych serwisów

Valeo Service Eastern Europe

Upowszechnienie się klimatyzacji dało impuls stymulujący rozwój rynku usług warsztatowych. Jak wiadomo, układy te wymagają regularnej i pieczołowitej obsługi. Według danych GIPA, zwiększenie liczby tego rodzaju usług jest drugim po obsłudze samochodowej elektroniki czynnikiem wpływającym na wzrost obrotów warsztatów. Warto podkreślić, że znaczna część tego rynkowego tortu przypadła w udziale serwisom niezależnym. Szczególnie widoczne jest to w Polsce, gdzie aż 80 proc. czynności związanych z obsługą klimatyzacji przeprowadzanych jest w warsztatach wielomarkowych. Odpowiednie przystosowanie punktu serwisowego do tego, by mógł on zaoferować klientom kompletną obsługę klimatyzacji, staje się więc rynkową koniecznością. Serwisy, które tej szansy nie wykorzystają, mogą przypłacić to znacznym obniżeniem swojej konkurencyjności, a w rezultacie - utratą sporej liczby klientów.



Valeo jest wiodącym producentem i dostawcą zarówno kompletnych systemów klimatyzacji przeznaczonych na pierwszy montaż, jak również niezwykle szerokiej palety części zamiennych, pokrywającej niemal cały europejski park maszynowy. Firma dostarcza także na rynek płyny eksploatacyjne, stacje obsługi klimatyzacji, preparaty i urządzenia diagnostyczne. Wszystko to pozwala przedstawić niezależnym warsztatom najszerszą i najbardziej kompletną ofertę na rynku. I tak np. Valeo, jako jedyny dostawca układów klimatyzacji, samodzielnie produkuje filtry kabinowe zarówno przeciwpyłkowe, jak również filtry z warstwą węgla aktywnego pochłaniającą szkodliwe gazy oraz nieprzyjemne zapachy. Warto również podkreślić, że wykorzystywane w nich media filtracyjne, również produkowane są w fabryce Valeo. Wytwarza się je z włókien polipropylenowych uzyskanych za pomocą specjalnej, opracowanej przez firmę technologii. Tak uzyskany materiał filtracyjny charakteryzuje się bardzo wysoką zdolnością separacji zanieczyszczeń, dużą pojemnością, odpornością na uszkodzenia mechaniczne, a także hydrofobowością, co zapobiega gromadzeniu się na powierzchni filtra wilgoci, sprzyjającej rozwojowi mikroorganizmów.



Układy klimatyzacji mają ścisły związek z ekologią, dlatego też są one objęte ścisłymi uregulowaniami. Unijne dyrektywy, mające na celu obniżenie emisji tzw. gazów cieplarnianych, zobowiązują producentów samochodów do zastosowania w systemach klimatyzacji nowych czynników chłodzących, których indeks GWP (global warming potential) określający stopień negatywnego wpływu na środowisko wynosi mniej niż 150. W maju 2006 roku Komisja Europejska opublikowała tekst, w którym stwierdzono, że nowe uregulowania mają spowodować ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z ustaleniami protokołu z Kioto. Dyrektywa 2006/40 o ograniczeniu wycieków czynników chłodzących i stopniowym wycofywaniu z użycia czynnika R134a określiła, że nowe modele samochodów osobowych wprowadzone na rynek po 1.01.2007 roku, a od 1.01.2008 roku wszystkie nowe samochody, muszą być wyposażone w systemy klimatyzacji, w których wykorzystany czynnik chłodzący ma indeks GWP niższy niż 150, lub też jego utrata będzie mniejsza niż 40 g rocznie, bądź 60 g – w przypadku pojazdów wyposażonych w systemy z dwoma parownikami. Od 2011 roku wszystkie nowe typy pojazdów, a od 2017 wszystkie nowe samochody, muszą być natomiast wyposażone w systemy klimatyzacji, w których stosowany czynnik chłodzący ma indeks GWP niższy niż 150.

W związku z tymi zmianami legislacyjnymi, zamiast używanego dotychczas R134a, stosowany będzie nowy czynnik chłodzący zwany HFO 1234yf (o indeksie GWP wynoszącym 4) lub dwutlenek węgla (gaz naturalnie obecny w atmosferze), określony symbolem R744, którego indeks GWP wynosi 1. Dostawcy samochodowych układów klimatyzacji już teraz muszą opracować konstrukcje, które będą mogły współpracować z nowymi, bardziej ekologicznymi czynnikami chłodzącymi. Mniejszych i mniej kosztownych modyfikacji systemów klimatyzacji wymaga zastosowanie czynnika HFO 1234yf. Znacznie droższe będą układy przystosowane do pracy z dwutlenkiem węgla. Wymagają one specjalnie przeznaczonej do tego sprężarki oraz skraplacza o zmodyfikowanej konstrukcji, bowiem system będzie musiał znieść znacznie większe ciśnienia. Zastosowanie dwutlenku węgla ma jednak tę przewagę, że nie wymaga on recyklingu podczas złomowania auta. Warto podkreślić, że Valeo już teraz dysponuje technologiami, dzięki którym może dostarczać na rynek układy spełniające wszystkie wymagania, jakie będą obowiązywały od 2011 roku.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony