Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Szczęki i bębny hamulcowe AD

Samochody klasy wyższej oraz wersje sportowe posiadają cztery hamulce tarczowe. W samochodach popularnych z małymi i średnimi mocami silnika, z tyłu z powodzeniem stosowane są nadal hamulce bębnowe. Nie oznacza to jednak, że odgrywają rolę drugoplanową. Tylny układ hamulcowy pełni co prawda zwykle funkcję pomocniczą. Z drugiej jednak strony – wszelkie usterki tylnego układu hamulcowego są niezwykle niebezpieczne. Zużyte hamulce tylne pogarszają skuteczność hamowania, szczególnie przy wysokich obciążeniach, przyśpieszają zużycie hamulców przednich, utrudniają jazdę samochodem tam, gdzie trzeba ruszać pod górkę oraz uniemożliwiają bezpieczne unieruchomienie pojazdu na postoju w miejscach o silnym nachyleniu terenu. Należy pamiętać, że hamulce tylne – z wyjątkiem wybranych modeli, np. Citroëna – obsługują hamulec ręczny, czyli awaryjny, i w razie sytuacji podbramkowej (np. awaria głównego układu hamulcowego) są jedyną szansą na zatrzymanie samochodu. Większość producentów samochodów zaleca kontrolę tylnego układu hamulcowego co drugi “mały przegląd”, a zatem co 30 000-40 000 km. Kontrola polega na demontażu bębnów, sprawdzeniu jakości cylinderka hamulcowego (zapieczenie, wycieki płynu), oczyszczeniu wnętrza bębna, przesmarowaniu elementów ruchomych (np. samoregulator szczęk) smarem wysokotemperaturowym oraz sprawdzeniu jakości okładzin na szczękach i jakości wewnętrznej powierzchni bębna. Przy okazji kontroli hamulców tylnych niezbędna jest kontrola jakości linki hamulca ręcznego, która musi pracować lekko i po zwolnieniu dźwigni samoczynnie wracać w położenie spoczynkowe.
<03[1].szczeki_hamulcowe_AD.jpg>
Szczęki można wymieniać same. Bębny wymienia się zawsze razem z klockami.

Objawy zużycia

Prawidłowo eksploatowane bębnowe hamulce tylne wytrzymują rekordowe przebiegi sięgające 100 000 km lub więcej, zwłaszcza jeśli samochód jeździ bez obciążenia. Warunkiem jest oczywiście regularne serwisowanie. Żywotność tylnego układu hamulcowego można skrócić przez roztargnienie – ruszając z miejsca bez zwolnienia hamulca pomocniczego. Kilkuminutowa jazda z “zaciągniętym” lub nie do końca zwolnionym “ręcznym” sprawia, że szczęki nadają się w zasadzie od razu do wymiany. Podobny efekt uzyskuje się przy zatarciu linki hamulca ręcznego lub przy zatarciu (zapieczeniu) elementów ruchomych wewnątrz bębna (cylinderek, samoregulator, mocowanie szczęk). Typowym objawem zużycia szczęk jest charakterystyczne obcieranie przy hamowaniu. Na zużycie szczęk, bębna lub cylinderków wskazują nieprawidłowości wykryte podczas badania tylnych hamulców na przeglądzie rejestracyjnym – np. nierównomierne działanie hamulców tylnych.

Oferta AD
Oferta AD Polska w zakresie bębnów i szczęk hamulcowych cieszy się rosnącym uznaniem u mechaników, którzy doceniają wysoką jakość oferowaną w rozsądnej cenie. W istocie – szczęki i bębny AD gwarantują bardzo długi okres bezproblemowej eksploatacji, a oferta zapewnia niemal 100 proc. pokrycie rynkowego zapotrzebowania.
Z uwagi na szczególnie staranne wykonanie i odpowiednie materiały bębny hamulcowe AD i szczęki hamulcowe AD sprawdzają się doskonale we wszystkich rodzajach samochodów wyposażonych w ten typ układu hamulcowego.

Szczęki hamulcowe AD to także produkt europejski idealnie spełniający oczekiwania posiadaczy popularnych samochodów o małej i średniej mocy. Szczęki AD doskonale sprawdzają się w eksploatacji miejskiej w samochodach TAXI i pojazdach kurierskich.

Jak wymieniać?

Jeśli stan bębna hamulcowego na to pozwala, bez problemu możemy wielokrotnie wymieniać same szczęki hamulcowe. Bębny hamulcowe można przetaczać, pod warunkiem, że po przetoczeniu ich wewnętrzna średnica nie przekroczy granicznego wymiaru. Jeśli są już zbyt wypracowane, należy je obowiązkowo wymienić. Uwaga – przy wymianie bębnów należy obowiązkowo wymienić także szczęki hamulcowe. Jeśli zachodzi taka potrzeba – wymiana szczęk lub bębnów i szczęk może być dobrą okazją do wymiany i regulacji linki hamulca pomocniczego.

Docieranie
Po wymianie szczęk hamulcowych lub bębnów i szczęk przez pierwsze kilometry samoregulatory pozycjonują szczęki w stosunku do bębnów przy każdym silniejszym hamowaniu. Pełna wydajność hamulców tylnych uzyskiwana jest zatem po krótkim okresie docierania.

Temperatura
Zatarcie elementów ruchomych we wnętrzu bębna hamulcowego w starych samochodach prowadzi czasem do zapieczenia szczęk w pozycji rozwartej. Łagodne zestudzenie bębna (w sytuacji „podbramkowej” można go nawet polać wodą) sprawia, że hamulce “puszczą”. Jest to jednak postępowanie awaryjne, które może uszkodzić geometryczne parametry bębna. Wymiana zużytych bębnów i szczęk na produkty AD na szczęście skutecznie eliminuje ryzyko wystąpienia tych problemów.


Bębny hamulcowe AD produkowane są w Europie z zachowaniem reżimu jakości właściwego dla wszystkich produktów AD oferowanych w krajach zachodnich.

AD radzi

Tylne hamulce pełnią zwykle rolę pomocniczą. Z drugiej jednak strony zdarzają się w ruchu sytuacje, w których stan tylnych hamulców ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Główne przykłady sytuacji zwiększonego ryzyka to: hamowanie na śliskiej nawierzchni, ruszanie pod górkę w sznurze samochodów, hamowanie z dużych prędkości obciążonym samochodem, hamowanie awaryjne w razie uszkodzenia hamulca zasadniczego.
W trosce o bezpieczeństwo jazdy pamiętaj:
- Co 30-40 tys. km należy kontrolować stan tylnego układu hamulcowego zwracając uwagę na zużycie szczęk, bębnów, cylinderków oraz elementów ruchomych, takich jak np. samoregulator czy linka hamulca ręcznego.
- Bębny hamulcowe można przetaczać, pod warunkiem, że ich średnica wewnętrzna mierzona w najszerszym miejscu na to pozwala. Przetaczanie starych bębnów poprawia skuteczność hamowania - aż do końca zachowują swoje fabryczne parametry.
- Zużyte bębny hamulcowe wymienia się zawsze parami!
- Po zamontowaniu nowych bębnów trzeba zawsze zamontować także nowe szczęki.
- Aby nowe bębny lub szczęki służyły tak długo jak to tylko możliwe, dbaj o stan hamulca pomocniczego. Zapieczenie linki sprawia, że okładziny szczęk hamulcowych zudżywają się w ekspresowym tempie!
<04[1]. miejsca wymagajace okresowej konserwacji.jpg>
Wymiana szczęk lub bębnów musi się łączyć z wnikliwą kontrolą wszystkich elementów ruchomych tylnego układu hamulcowego
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony