Części i regeneracja

ponad rok temu  22.06.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Sześć perspektyw na filtrację oleju silnikowego

Olej silnikowy – obok opon czy żarówek – jest jednym z tych elementów, o którego sprawdzaniu i wymianie pamięta chyba każdy kierowca, oraz jednym z niewielu, do którego wymiany mechanik nie musi długo namawiać klienta. Są jednak sytuacje (czy silniki), w których należy zwrócić szczególną uwagę na filtrację oleju, a wręcz namawiać klienta do skracania interwałów jego wymiany zalecanych przez producenta pojazdu.

1. Filtracja oleju kontra oleje longlife
Czasami klient może myśleć, że skoro zainwestował w dobry olej longlife, to wystarczy dolewać go bez (o zgrozo!) wymiany filtra lub kupić najtańszy, żeby niejako „odbić” sobie koszt – przecież dobry olej „załatwi sprawę”. Jednak pakiet dodatków wydłużających żywotność olejów powoduje, że są one bardziej agresywne w porównaniu do olejów półsyntetycznych i wpływają negatywnie na medium filtracyjne. Dlatego tym bardziej konieczna jest inwestycja w wysokiej jakości filtr zawierający medium odporne na działanie agresywnych olejów hydrosyntetycznych.
W filtrach Hengst zastosowano nowoczesne, wieloskładnikowe i w pełni syntetyczne media filtracyjne, zwiększające dwukrotnie zdolność do pochłaniania zanieczyszczeń i dziesięciokrotnie usprawniające stopień separacji cząstek. Optymalizacja powierzchni filtracyjnej zapewnia wysoką chłonność przy niskim oporze przepływu, co wydłuża czas eksploatacji filtra. Tylko wysokiej jakości filtr oleju wytrzyma temperaturę do 160°C, przy jednoczesnym wykazaniu odporności na ciśnienie statyczne do 20 barów. Zastosowanie medium filtracyjnego o podwyższonej odporności na agresywne działanie olejów syntetycznych gwarantuje prawidłową pracę filtra w całym okresie międzyserwisowym.

2. Filtracja oleju przez filtry przykręcane od góry
Żeby porównać dwa filtry, trzeba by je przeciąć i rozciągnąć na stole materiał filtrujący. Dopiero wtedy można „gołym okiem” zobaczyć różnicę – im dłuższa bibuła filtracyjna, tym większa powierzchnia oczyszczania krążących w oleju cząsteczek. Innym kluczowym elementem wpływającym na jakość filtra jest materiał, z którego wykonana jest membrana – fachowo zwana zaworem przeciwzwrotnym. To ona odpowiada za zatrzymanie oleju w filtrze podczas postoju, żeby nie uruchamiać silnika „na sucho”, szczególnie kiedy filtr jest przykręcany od góry (np. w silnikach VAG 1.2, 1.4 TSI). W filtrach Hengst zawór wykonany jest z tworzywa silikonowego, dzięki czemu mamy gwarancję, że przy wyłączonym silniku olej nie odpływa z puszki filtra, a podczas kolejnego uruchomienia zapewnione jest natychmiastowe smarowanie.

3. Filtracja oleju kontra rozrząd łańcuchowy
Prawidłowe napięcie łańcucha w układzie napędu rozrządu zależne jest od odpowiedniego ciśnienia oleju. Niewłaściwa filtracja oleju i przez to jego niewłaściwe ciśnienie prowadzą do skokowego napinania łańcucha rozrządu, co niesie za sobą ryzyko zerwania łańcucha rozrządu. Mechanicy dobrze wiedzą, które silniki nie wytrzymują zalecanego przez producenta interwału wymiany oleju. Czasami skutkuje to „tylko” przepalaniem oleju, a czasami prowadzi do szybkiego zapchania kanałów olejowych, zatarcia panewek i problemów z utrzymaniem właściwego ciśnienia oleju, co z kolei może przyczynić się do szybkiej awarii układu napędu rozrządu i w efekcie do kosztownego remontu silnika. Jeśli napotkasz klienta, który uważa, że nigdy nie będzie musiał wymieniać łańcuchowego napędu rozrządu, to uczul go, że – pomijając zasadność/prawdziwość tej tezy – powinien skrócić interwały wymian (wysokiej jakości) oleju i filtra.

4. Filtracja oleju     a system start-stop
Wprowadzenie do samochodów systemu start-stop wymogło na konstruktorach układów filtracyjnych przygotowanie filtrów, maksymalnie ograniczających odpływ oleju z filtra po wyłączeniu silnika. Dla przykładu firma Hengst stworzyła odporne na agresywne, zawarte w oleju składniki czy wysokie temperatury filtry z medium filtracyjnym wykonanym z mieszaniny znacznie trwalszych włókien celulozowych i poliestrowych, które zapewniają niezwykle precyzyjną separację wody z oleju i niezawodne funkcjonowanie nawet przy typowych dla samochodów z systemem start-stop skokach ciśnienia oleju. Podczas korzystania z systemu start-stop niezmiernie ważne jest zapewnienie szybkiej „pompowalności” oleju do górnych stref silnika. Jednym z czynników wspomagających stałe smarowanie przy wielokrotnych, następujących często po sobie cyklach zatrzymania i uruchamiania silnika jest zastosowanie wysokiej jakości filtrów oleju przeznaczonych dla konkretnego silnika.

5. Filtracja oleju w kontekście eksploatacji pojazdu
Jazda w dalekie trasy jest na ogół mniej obciążająca dla silnika niż jazda po mieście – szczególnie jeśli dotyczy np. kuriera, taksówkarza, służb miejskich czy dostawcy pizzy. Często to właśnie niedogrzany silnik samochodu eksploatowanego na krótkich dystansach okazuje się najmniej odporny na ponadnormatywne zużycie oleju. Warto przekonywać takich klientów do skracania interwału i do wymiany oleju wraz z filtrem co (maksymalnie) 15 tys. km przebiegu. W skali roku taki wydatek nie zrujnuje budżetu klienta, ale zdecydowanie zmniejszy zużycie oleju oraz pozytywnie wpłynie na stan łańcucha rozrządu i turbiny.

6. Filtracja oleju w rozwiązaniach modułowych
Powiązana z przestrzeganiem norm emisji spalin ewolucja silników doprowadziła do modułowości wielu elementów ich osprzętu. Wielokrotnie klasyczny, wkręcany, puszkowy filtr oleju został zastąpiony modułem filtracji doposażonym w czujnik temperatury, czujnik ciśnienia, wymiennik ciepła, chłodnicę, zawór upustowy, elektrycznie sterowany zawór hydrauliczny i zawór pierwszego napełnienia olejem czy kanały układu chłodzenia. W takich modułach wymieniany jest tylko wkład filtra, dzięki czemu mniej odpadów wraca do środowiska, a przy okazji nie ma ryzyka wlania litra gorącego oleju pod rękaw flanelowej koszuli.

Firma Hengst jest partnerem rozwojowym i dostawcą rozwiązań filtracyjnych dla wielu światowych producentów silników i pojazdów, w tym dostawcą modułowych rozwiązań filtracji oleju, w których wykorzystywany jest wkład filtracyjny serii Energetic. W przypadku 6-cylindrowych, podwójnie doładowanych silników benzynowych samochodów marki Mercedes-Benz wkład filtra Energetic wykonany jest ze specjalnie obrabianych termicznie mediów z dodatkiem 30% włókien poliestrowych, które zapewniają zgodną z zaleceniami konstruktorów silnika separację zanieczyszczeń. Dla użytkownika pojazdu i mechanika oznacza to, że można otrzymać taką samą wysoką jakość filtracji oleju, korzystając z produkowanych zgodnie z parametrami OE wkładów filtracyjnych marki Hengst.
Filtracja oleju stała się poniekąd zakładnikiem „oczywistej oczywistości”, bo jeśli (prawie) wszyscy wiedzą, że i olej, i filtr trzeba wymieniać, to łatwo złapać się na schematycznym myśleniu i działaniu w tym zakresie. W rozmowach z klientami warto poszerzyć perspektywę serwisu olejowego o opisane przykłady, dbając o odpowiednie interwały oraz jakość używanych podczas serwisu oleju i filtrów.

GALERIA ZDJĘĆ

Moduł filtracji oleju Hengst dla Volkswagena Golfa i Passata, Audi A3 i A4, Škody Fabii i Octavii – platforma MQB
Moduł filtracji oleju Hengst dla Mercedes-Benz, 6-cylindrowe silniki bi-turbo
Moduł filtracji oleju Hengst z wymiennikiem ciepła dla silników benzynowych Mercedes-Benz M133 AMG
Moduł filtracji oleju Hengst dla 4-cylindrowych silników Diesla OM654 i 6-cylindrowych silników benzynowych M256

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony