Motomarketing.pl wprowadził do swojej oferty ogólnodostępne szkolenia e-learningowe. W tej chwili są to cztery kursy, w tym dwa przeznaczone tylko dla branży warsztatowej oraz dwa dla wszystkich branż – także motoryzacyjnej.
Edukacja przede wszystkim
Pierwsze ze szkoleń to kurs z podstaw marketingu usług serwisowych. Dostępne jest w formie nagrań wideo (kilkanaście lekcji o długości ponad 60 min); prezentację widoczną na ekranie omawia ekspert w tej dziedzinie, a w filmach zawarte są również ćwiczenia. Kolejny kurs dotyczy codzienności warsztatowej, a mianowicie procesu obsługi klienta: od umówienia się na wizytę, poprzez przyjęcie, naprawę, wydanie pojazdu, aż do kontaktu po wykonaniu usługi. To szkolenie jest jeszcze bardziej interaktywne niż poprzednie, wymaga większego zaangażowania uczestnika oraz obowiązkowego wykonywania prostych ćwiczeń, aby przejść do kolejnych części. Pokazuje również korzyści (dla warsztatu i dla klienta) i sens stosowania kolejnych kroków, a nie tylko przedstawia sam proces.
Dwa pozostałe szkolenia również znajdą zastosowanie we wszystkich mniejszych i większych firmach z sektora motoryzacji: handlowych, usługowych, dystrybucyjnych, produkcyjnych, a także w centrach usług wspólnych, centrach rozwojowych itp. Jedno z nich dotyczy praktycznych sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności kolegom w pracy i jest przeznaczone dla wszystkich, którzy uczą innych. – Nie muszą być trenerami, ale przyda im się znajomość podstawowych reguł, by ta edukacja była efektywna – mówi Maciej Matczak z Motomarketing.pl. – Z mojego doświadczenia wynika, że osobom odpowiedzialnym za przekazywanie w firmie wiedzy i umiejętności często wydaje się, że należy po prostu działać w oparciu o dwa etapy: teorię i praktykę. Jednak rzeczywistość jest trochę bardziej złożona, gdyż podstawowe kroki edukacyjne są cztery, a świadomość ich istnienia już pozwala poprawić jakość nauki. Nie są to bardzo skomplikowane zagadnienia, ale trzeba je poznać, by właściwie szkolić kolegów.
Co po szkoleniu? I kto?
Czwarty dostępny kurs dotyczy tematu maksymalizacji efektów szkoleń. W przeciwieństwie do poprzedniego, nie jest przeznaczony dla wszystkich, a głównie dla przełożonych (kierowników). Szkolenie to zainteresuje również osoby z działów HR oraz odpowiedzialne za szkolenia (głównie w większych firmach, np. w przedstawicielstwach producentów samochodów i części, u dystrybutorów, w dealerstwach, w zakładach produkcyjnych, centrach badawczo-rozwojowych i usług wspólnych itp.). W przypadku sieci sprzedaży pojazdów, części i w sieciach serwisowych kurs ten będzie pomocny również osobom na co dzień pracującym z franczyzobiorcami, m.in. konsultantom i zone managerom, aby mogli utrzymywać efekty swojej pracy edukacyjnej.
– Niekiedy ich wysiłek w jakiejś części idzie na marne – podkreśla Maciej Matczak. – Konsultanci współpracują bowiem z pracownikami niezależnych przedsiębiorców, których w pełni nie nadzorują. Nie taka też ich rola, ale szefów – kierowników w firmach partnerskich.
A chodzi o to, by szkolenie lub doradztwo (czy jakikolwiek projekt edukacyjny) nie zakończyło się wraz z „dziękuję i do widzenia” wypowiedzianym przez trenera lub konsultanta, ale aby miało jak największe praktyczne przełożenie na późniejszą pracę w firmie. – Szkolenie jest częścią procesu zwiększania kompetencji, a nie jego końcem. Dlatego opracowaliśmy autorski kilkunastoetapowy proces, dzięki któremu kierownik wie, co ma robić, by efekty szkoleń były dużo lepsze niż dotychczas – wyjaśnia.
Aby to było możliwe, to przełożony danej osoby musi uczestniczyć w zwiększaniu efektów edukacji podwładnego. – Tymczasem z badań wynika, że to właśnie szefowie są najmniej zaangażowani w szkolenia i rozwój pracowników. Pora to zmienić, a my mamy do tego narzędzia, czyli nasz proces oraz szkolenie z tej tematyki – tłumaczy Maciej Matczak. – Tematykę zwiększania efektywności szkoleń opracowaliśmy również w formie książkowej. Pozycja ta jeszcze nie jest wydana, ale zainteresowane organizacje zrzeszające hurtownie, punkty sprzedaży i serwisowe mogą ją otrzymać jako materiał wspomagający szkolenie.
Edukacja na żądanie
Szkolenia e-learningowe Motomarketing.pl można realizować zarówno na komputerze stacjonarnym lub laptopie z dostępem do internetu, jak i na telefonie komórkowym lub tablecie.
– Dzisiaj nauka coraz częściej możliwa jest w różnych miejscach i w dowolnym czasie, np. podczas jazdy komunikacją miejską – mówi Maciej Matczak. – Nie trzeba także spędzać nad nią wielu godzin jednym ciągiem, jak na auli czy sali w szkole, można przyswajać ją etapami, co umożliwia nasz materiał podzielony na krótsze lekcje.
Z czasem oferta szkoleń Motomarketing.pl może się rozszerzać. Potencjalne tematy to techniki sprzedaży i obsługi klienta, elementy zarządzania warsztatem i zagadnienia prawne. Ponieważ Motomarketing.pl
dysponuje specjalistycznymi narzędziami przeznaczonymi do tworzenia kursów e-learningowych, może przygotować szkolenia dopasowane do potrzeb konkretnej firmy na różne tematy, także w oparciu o jej materiały. – Kursy e-learningowe mogą być wykorzystane jako niezależna forma edukacji, ale również jako krótkie szkolenia wstępne, do zrobienia przed głównym wydarzeniem edukacyjnym – zaznacza ekspert. – Uczestnicy są wówczas lepiej przygotowani do szkolenia właściwego i bardziej zaangażowani. E-learning można również zastosować do przeprowadzenia ćwiczeń w kursach online albo do zadania pracy domowej.
Szkolenia Motomarketing.pl dostępne są na stronie www.motomarketing.pl w zakładce „sklep” (www.motomarketing.pl/sklep-ksiazki/). Wersje demonstracyjne szkoleń umieszczone są pod linkiem www.motomarketing.pl/e-learning/#Demo. W razie pytań można pisać na adres mailowy info@motomarketing.pl.
Maciej Matczak,
Motomarketing.pl
Komentarze (1)