Części i regeneracja

ponad rok temu  23.08.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Szybki i skuteczny serwis dzięki kompleksowym zestawom naprawczym

Samuel Braun, odpowiedzialny za sektor pojazdów ciężarowych w Schaeffler Automotive Aftermarket

Klucz do sukcesu firmy w branży transportowej? Pewnie jest ich kilka, ale na pewno zaliczyć do nich można ograniczenie do minimum przestojów spowodowanych awarią pojazdów. Jak zadbać o to, by były jak najkrótsze? Eksperci firmy Schaeffler przekonują, że wystarczą wysokiej jakości części zamienne (najlepiej w zestawach naprawczych) i fachowy serwis. Oferują pomoc zarówno w jednym, jak i drugim.

W siedzibie Schaeffler Automotive Aftermarket w Langen zaprezentowano nam m.in. najnowsze rozwiązanie naprawcze dla łożysk kół pojazdów ciężarowych – FAG RIU. Był też czas na rozmowy o nieuniknionych zmianach w branżach warsztatowej i transportowej.

Trendy, na które trzeba odpowiedzieć
Branża transportowa rośnie, a wraz z nią serwis pojazdów, bo – wg raportu ACEA Vehicle – samochody ciężarowe jeżdżące drogami Unii Europejskiej mają przeciętnie 11,7 roku. 
– Dodatkową dynamikę nadają tym sektorom współczesne trendy, takie jak pojazdy hybrydowe, elektryczne czy zasilane ogniwami paliwowymi – mówił w Langen Samuel Braun, odpowiedzialny w Schaeffler Automotive Aftermarket za sektor pojazdów ciężarowych. Do 2030 roku McKinsey prognozuje wzrost obrotów sprzedawców samochodów ciężarowych ze 170 do 240 miliardów euro. Wracając do trendów, nie można zapominać o coraz bardziej rygorystycznych wartościach emisji spalin. – W sektorze pierwszego wyposażenia pracujemy m.in. nad podzespołami o bardzo niskim tarciu zapewniającym maksymalną oszczędność paliwa i nad łożyskami kół wyposażonymi w czujniki. Wciąż rozwijamy też elektryczne podzespoły osi do średnio- i długoterminowej elektryfikacji napędów – opowiada Samuel Braun.
Tajemnicze TCO, czyli całkowity koszt eksploatacji (Total Cost of Ownership), to kluczowy w prowadzeniu firmy transportowej współczynnik. Im niższy, tym większe zyski dla firmy. Co go tworzy? W dużej mierze wizyty w warsztatach, niezależnie czy mowa o planowanym przeglądzie, czy awarii. Czas to pieniądz – niby banał, ale warto spojrzeć na to nieco inaczej.
– Warsztaty, które chcą być dla klienta najlepszym partnerem, doskonale rozumieją, jak ważny jest czas wykonywania usługi. Samo dostarczenie pojedynczych części przez dostawcę, nawet błyskawiczne, nie rozwiązuje problemu. Dlatego my stawiamy na oferowanie warsztatom rozwiązań naprawczych, które mimo wysokiej złożoności systemów zapewniają sprawny, bezproblemowy montaż i szybki powrót pojazdów na drogi – opowiada Samuel Braun. – Należą do nich np. oferowane obecnie jednostki FAG Repair Insert Unit i FAG SmartSET. Oba produkty to fabrycznie zmontowane moduły łożysk kół, które umożliwiają szybki montaż i uwzględniają wszystkie czynniki wpływające na czas działania, np. zastosowanie smaru jakości OEM w prawidłowej ilości lub ochrona przed zabrudzeniami.
Tutaj dygresja. Trzy marki – LuK, INA i FAG – tworzą ofertę firmy Schaeffler dla sektora pojazdów użytkowych. Koncern wprowadził nową segregację produktów – nie według kategorii produktów, lecz segmentów pojazdów: Heavy Commercial Vehicles (HCV, ciężkie pojazdy użytkowe), Light Commercial Vehicles (LCV, samochody dostawcze) i Tractor & Agricultural Vehicles (ciągniki i pojazdy rolnicze). Ma to znacząco ułatwić poruszanie się w bardzo bogatym portfolio produktowym.

Kompaktowe łożyska naprawcze FAG (RIU)
Przyjrzyjmy się bliżej jednemu z najnowszych rozwiązań w ofercie Schaefflera. Łożyska nie mają dziś łatwego życia. Większe moce silnika, ale wykorzystywane w sposób ekonomiczny. Oczekiwania też są spore – rzadki serwis i długa żywotność. Przy obciążeniach, z którymi mamy do czynienia w pojazdach użytkowych, trzeba liczyć się ze zużyciem i potrzebą wymiany. 
– Opracowaliśmy produkt, dzięki któremu będzie ona szybka i bezproblemowa. Oferujemy wstępnie zmontowany, uszczelniony i nasmarowany na cały czas eksploatacji moduł łożyska koła FAG (RIU) do samochodów ciężarowych – opowiada Alexander Britz z Schaeffler Automotive Aftermarket, który prezentował, jak się szybko okazało, stosunkowo prostą procedurę wymiany łożyska.
Kiedy rozmawiamy z ekspertami o możliwych przyczynach zużycia łożyska w kołach, pada informacja, że ponad 50% wszystkich uszkodzeń wynika z nieprawidłowego smarowania. Wpływa to negatywnie nie tylko na wydajność łożyska, powoduje również uszkodzenia innych podzespołów, które na pierwszy rzut oka nie są powiązane z nieprawidłowym smarowaniem. Kolejne powody to zanieczyszczenia (stałe i płynne). Częstym problemem są też nieodpowiedni wybór łożysk i błędy w montażu. Na większość ze wskazanych kwestii zestaw naprawczy Schaefflera rzeczywiście daje rozwiązania gwarantujące dobrą i skuteczną wymianę oraz możliwie najdłuższy czas użytkowania. FAG RIU, uszczelniony i nasmarowany na cały czas eksploatacji moduł łożyska, składa się z dwóch łożysk stożkowych, które po montażu są łączone za pomocą pierścienia ustalającego. Dzięki niemu podczas jazdy łożysko jest zabezpieczone przed uszkodzeniem, a w trakcie montażu utrzymywane we właściwym położeniu na osi.
– Łożysko napełnione jest smarem w odpowiedniej ilości, we właściwej specyfikacji, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W zestawie dokładamy narzędzie do montażu, co pozwoli uniknąć najczęstszych warsztatowych błędów, w konsekwencji wydłuży czas użytkowania łożyska, a więc i zadowolenie klienta – podkreśla Alexander Britz.
Pod okiem eksperta przekonujemy się, że montaż łożyska po kilku próbach wydaje się być prosty, nawet dla osoby niezajmującej się tym na co dzień. Jest czas na rozmowę o błędach, których stosując zestaw, możemy uniknąć. Fachowcy z Schaefflera wskazują, że do typowych zalicza się na przykład: niewłaściwe ustawienie piasty koła względem zwrotnicy, niewystarczające oczyszczenie obszaru roboczego, co może ułatwić przeniknięcie zanieczyszczeń do nowego łożyska, lub nieprawidłowe nasmarowanie nowego łożyska. – Naprawdę wiele elementów przy tej pozornie prostej czynności można zrobić źle. Niewłaściwy lub zanieczyszczony środek smarny oraz nieprawidłowa ilość smaru mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia łożyska – podkreśla ekspert Schaefflera. – Inną kategorią zagrożenia – dodaje Braun – jest użycie tanich części zamiennych. W takich przypadkach łożysko często zbyt szybko się zużywa, a pojazd musi po raz kolejny trafić do warsztatu.

Sprawdzi się w warsztacie?
Moduły FAG RIU są – jak podkreślali przedstawiciele firmy Schaeffler – wszechstronne, co pozwoli na obniżenie kosztów zamówień w warsztatach i liczby magazynowanych części zamiennych. Obecnie dostępnych jest dwanaście modeli, które umożliwiają naprawę pojazdów najważniejszych producentów samochodów ciężarowych (np. Renault, Volvo, DAF) i producentów osi (np. SAF). Dzięki jedynie trzem wariantom RIU możliwa jest naprawa 43 piast w ponad 2100 różnych typach pojazdów. Asortyment jest cały czas rozszerzany – do 2020 roku zaplanowano wprowadzenie trzech kolejnych wariantów RIU.
Schaeffler zachęca warsztaty do korzystania z internetowej platformy REPXPERT. Mechanicy znajdą tam m.in. instrukcje montażu i naprawy, dane techniczne, filmy poradnikowe. Jest też infolinia. REPXPERT to także szkolenia w formie tradycyjnej. 
– Jesteśmy nie tylko dostawcą części zamiennych, ale przede wszystkim partnerem warsztatów – podsumowuje Samuel Braun.

GALERIA ZDJĘĆ

Alexander Britz z Schaeffler Automotive Aftermarket zaprezentował nam, jak się szybko okazało, stosunkowo prostą procedurę wymiany łożyska
To kluczowy etap, bo ponad 50% wszystkich uszkodzeń łożyska wynika z nieprawidłowego smarowania
FAG RIU, uszczelniony i nasmarowany na cały czas eksploatacji moduł łożyska, składa się z dwóch łożysk stożkowych, które po montażu są łączone za pomocą pierścienia ustalającego
Przyczyny przedwczesnego zużycia łożysk

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony