Części i regeneracja

7 dni temu  15.05.2019, ~ Administrator   

Tak powstają akumulatory. Zwiedziliśmy fabrykę Exide w Poznaniu [FOTO]

Spawanie biegunów – jeden z końcowych etapów montażu akumulatora. Fot. Piotr Łukaszewicz

Strona 1 z 2

Mieliśmy okazję szczegółowo przyjrzeć się produkcji akumulatorów w poznańskiej fabryce Exide. To największy w Polsce producent akumulatorów, ze średnią roczną produkcją na poziomie kilku milionów sztuk. 

- Skupiamy się na tym, na czym znamy się najlepiej, a więc produkcji akumulatorów kwasowo - ołowiowych. Takich potrzebują wszystkie auta, nawet elektryczne – podkreśla Roman Urbaniak, prezes Exide Technologies S.A., który nazywa swój koncern liderem technologii, m.in. za sprawą wprowadzenia w 2004 roku na rynek pierwszego akumulatora z technologią AGM do aut z systemem Start-Stop. Po 2011 roku w Poznaniu powstały nowoczesne linie do produkcji takich właśnie baterii. W kolejnych latach unowocześnianio kolejne linie, także do akumulatorów typu EFB oraz ciężarowych. 

Zwiedzamy zakład

Na świecie działa dziewięć zakładów produkcyjnych Exide. Tylko Poznań dysponuje wszystkimi dostępnymi technologiami przerobu ołowiu. Początek produkcji akumulatora to oczywiście produkcja kratek. Praktykowane są dziś takie metody wytwarzania kratek jak odlewanie ciągłe, punching (wycinanie z taśmy) oraz expanded metal (nacinanie i rozciąganie). Stosowana jest także metoda grawitacyjna, ale dziś już tylko przy produkcji akumulatorów ciężarowych. Tlenek ołowiu, do tzw. masy aktywnej akumulatora, pozyskiwany jest z przetapianego metalu, gdzie powstałe w ten sposób wałki obracane w specjalnym młynie wytwarzają pył. W odpowiedniej temperaturze i wilgotności wytwarza się oczekiwany produkt. Tlenek w mieszarkach, obok m.in. kwasu siarkowego czy wody, przekształcany jest w tzw. masę aktywną, która jest „wpastowywana” w wyprodukowaną wcześniej kratkę. Odbywa się to na tzw. paściarce, czyli lini pastowniczej. Nastepnie płyty transportowane są do komór sezonujących gdzie w odpowiednich warunkach nabierają pożądanych właściwości fizyko-chemicznych. Tak powstałe płyty przekazywane są na dział montażu, gdzie tzw. koperciarka owija jedną z płyt (dodatnią lub ujemną) separatorem i układa je w zestawy.

- Produkcja akumulatorów AGM to trudny proces, wymuszający na nas stosowanie zaawansowanych maszyn. Płyty, które trafiają na montaż muszą mieć bardzo niską wilgotność. Pomiędzypłytami dodatnimi i ujemnymi znajduje się separator z maty szklanej , który w późniejszym procesie napełniania i formowania będzie wchłaniać elektrolit.. Dzięki takiej konstrukcji akumulator AGM jest bardziej odporny na cykle ładowania i rozładowania, co ma ogromne znaczenie w samochodach z systemem Start-Stop – opowiadał oprowadzający nas po fabryce Mateusz Malinowski, kierownik działu Procesu w Exide Technologies S.A.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony