Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Tańsza alternatywa

dla koła dwumasowego!

Ostatnie lata stanowiły dla motoryzacji okres niezwykle dynamicznego rozwoju technologicznego. Olbrzymiego postępu dokonano zwłaszcza w konstrukcji silników wysokoprężnych. W porównaniu do głośnych, twardo pracujących i mało dynamicznych ropniaków znanych przed laty, nowoczesne diesle z układami common rail lub pompowtryskiwaczami charakteryzują się niezwykle wysoką kulturą pracy oraz znakomitą dynamiką. Współczesne samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi są również znacznie przyjaźniejsze środowisku. Sprawne diesle nie ciągną już za sobą kłębów dymu, co w autach z silnikami o zapłonie samoczynnym starego typu było w zasadzie normą.


Dobra ochrona układu przenisienia napędu przed drganiami wytwarzanymi przez silnik i jednoczesna niezawodność zespołu koło zamachowe – sprzęgło wydawały się nie do pogodzenia. Rozwiązaniem tego problemu jest jednak konstrukcja opracowana przez Valeo. Znacznie poważniejszą konsekwencją od obniżonego komfortu jazdy były jednak wibracje przenoszone na skrzynię biegów, które znacznie skracały jej żywotność i przyczyniały się do poważnych awarii. Do niebezpiecznych drgań dochodziło przede wszystkim przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Konstruktorzy musieli sobie jakoś poradzić z tym problemem.



Jednym z rozwiązań było zastosowanie dwumasowego koła zamachowego, w którym umieszczony jest tłumik drgań skrętnych. Rozwiązanie to ma jednak dwie wady: po pierwsze jest drogie, po drugie zaś podatne na uszkodzenia. Zdarza się również często, że żywotność nowo zamontowanego koła dwumasowego zbliżona jest do trwałości części oryginalnej.



Problem ten udało się rozwiązać firmie Valeo, która opracowała komplet sprzęgła ze sztywnym kołem zamachowym jako alternatywę dla zestawu z kołem dwumasowym. Składa się on z czterech elementów: koła zamachowego, elastycznej tarczy o specjalnej konstrukcji, zespołu dociskowego oraz łożyska wyciskowego (do samochodów z łożyskiem hydraulicznym oferowane są komplety trzyelementowe: koło zamachowe, tarcza i docisk).

Ważne przesłanki
Jest kilka istotnych powodów, dla których warto wybrać to rozwiązanie. Zaprojektowana przez inżynierów Valeo konstrukcja charakteryzuje się niezawodnością i spełnia najwyższe standardy rynku OE. Jej tajemnica tkwi w tarczy, która odpowiada za tłumienie drgań. Już na pierwszy rzut oka widać, że różni się ona od elementu pochodzącego z tradycyjnego zestawu. Wyposażona jest bowiem w znacznie większe sprężyny o charakterystyce specjalnie dobranej do konkretnego modelu samochodu. Konstrukcja Valeo zapewnia wysoki poziom filtracji drgań i hałasów, zapewniając tym samym komfort jazdy. Zestaw Valeo gwarantuje również optymalną wydajność przenoszenia momentu obrotowego. W przeciwieństwie do koła dwumasowego, sztywne koło zamachowe pozbawione jest ruchomych elementów, co korzystnie wpływa na trwałość całego zespołu.



Wreszcie, ważną zaletą tego rozwiązania są ekonomiczne korzyści płynące z jego stosowania. Zestawy Valeo są tańsze o około 20-30 proc. od zestawów z kołem dwumasowym. Do tego, dzięki niezawodnemu sztywnemu kołu zamachowemu, w razie konieczności ponownej naprawy, wymienia się tylko tarczę i docisk, tak jak w przypadku samochodu ze zwykłym sprzęgłem. Pozwala to znacznie zredukować koszty serwisowania pojazdu.



Najlepszą rekomendacją kompletów sprzęgieł Valeo jest jednak ich sukces rynkowy. Produkty te sprzedawane są z powodzeniem od kilku lat i w tym czasie nie było problemów z reklamacjami, co jest potwierdzeniem, że Valeo zaoferowało swoim klientom rozwiązanie przemyślane i dopracowane w każdym szczególe, tak jak przystało na czołowego dostawcę części OE, dla którego sprzęgła są niezwykle ważną grupą produktową.

Zestawy ze sztywnym kołem zamachowym obejmują 23 referencje sprzęgieł, które pokrywają zapotrzebowanie licznej grupy pojazdów, w tym aut wyposażonych w popularne silniki Diesla, takie jak: 1.9 TDI (VW), 2.0 HDI (PSA) i 1.8 TDCI (Ford). Oferta sprzęgieł będzie sukcesywnie poszerzana. W najbliższym czasie przybędzie kolejnych 5 referencji.

Valeo Service Eastern Europe
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony