Części i regeneracja

ponad rok temu  19.02.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Tarcze hamulcowe ze zintegrowanym łożyskiem – specjalista radzi

Tarcze hamulcowe z łożyskami znajdziemy w ofercie NTN SNR pod numerem katalogowym zaczynającym się od liter KF

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat łożyskowanie kół samochodów przeszło znaczną ewolucję. Początkowo były to pojedyncze łożyska montowane w piastach – zaleta takiego rozwiązania to możliwość wymiany samego łożyska, do wad natomiast zaliczyć można skomplikowany montaż, mniejszą sztywność układu czy konieczność okresowej regulacji luzu.

Prace konstrukcyjne doprowadziły do powstania rozwiązań pozwalających na wyeliminowanie tych wad. Ogólna tendencja jest taka, by tworzyć kompletne podzespoły zawierające łożysko i piastę. Pozwalają one znacznie uprościć montaż, a luz wewnętrzny łożysk ustalany jest fabrycznie i nie podlega regulacji.
Ograniczona możliwość popełnienia błędów montażowych i duża sztywność takich podzespołów pozwoliły zwiększyć ich trwałość. W znacznym stopniu rekompensuje to wyższe koszty, jakie trzeba ponieść przy wymianie takich łożysk.
Duży udział w konstruowaniu i produkcji zestawów łożyskujących koła ma firma NTN SNR, która dostarcza produkty zarówno na pierwszy montaż, jak i na rynek części zamiennych (produkcja na wyposażenie OE daje gwarancję najwyższej jakości). W ofercie NTN SNR znajdziemy zarówno pojedyncze łożyska, piasty zespolone, jak i tarcze hamulcowe z łożyskami. I właśnie to ostatnie rozwiązanie postaramy się bliżej przedstawić – w ofercie NTN SNR znajdziemy je pod numerem katalogowym zaczynającym się od liter KF.
Warto nadmienić, że NTN SNR jest jedynym producentem dostarczającym do zestawów z tarczą łożyska w jakości OE. Firma ta nie oferuje natomiast samych łożysk do tych zestawów, co wynika z faktu, że po wyprasowaniu starego łożyska obsada jego bieżni zewnętrznej jest już częściowo zużyta i po wprasowaniu nowego jego luz wewnętrzny nie będzie prawidłowy. Tylko fabrycznie zmontowany podzespół daje gwarancję właściwego luzu i wynikającej z tego odpowiedniej trwałości łożyska.
Zestawy takie pakowane są w ergonomiczne pudełka, w których znajdziemy kompletną tarczę z łożyskiem. Jeśli podzespół przeznaczony jest do samochodu wyposażonego w układ ABS, to na wewnętrznej części piasty nałożony jest pierścień impulsowy czujnika prędkości koła. Na piaście założona jest specjalna osłonka chroniąca zarówno łożysko, jak i pierścień impulsowy ABS przed zniszczeniem w czasie magazynowania i transportu. Montaż takiego podzespołu jest bardzo prosty. Po zdemontowaniu starej tarczy na czop piasty nakładamy nową i właściwym momentem dokręcamy nakrętkę centralną. Dzięki temu mamy pewność, że luz w łożysku jest właściwy, a bicie tarczy mieści się w dopuszczalnym zakresie. Odpada więc pracochłonne czyszczenie piasty i mierzenie bicia tarczy. W rozwiązaniach, gdzie tarcza jest przykręcana do piasty, to właśnie niedokładne oczyszczenie powierzchni przylegania tych elementów jest przyczyną nadmiernego bicia. Wynikające z tego reklamacje tarcz są niezasadne i prowadzą do niepotrzebnych napięć na linii serwis – klient.
Jak wspomnieliśmy, NTN SNR nie dostarcza samych łożysk do takich zestawów. Nie znajdziemy ich też w ofercie innych liczących się na rynku OE producentów. Niektórzy dostawcy oferują same tarcze bez łożysk. Pojawia się więc pytanie, jakie łożyska do nich zamontować? Tych ze zużytych tarcz nie uda się zdjąć bez zniszczenia. W czasie ich demontażu musimy wywrzeć nacisk na wewnętrzny pierścień. Elementy toczne będą więc musiały przenieść na bieżnię dużą siłę wzdłużną. W wyniku tego pojawią się lokalne odkształcenia bieżni i trwałość łożyska ulegnie radykalnemu skróceniu. Jeśli natomiast uda się kupić same łożyska, to najprawdopodobniej będą pochodziły od nieznanego producenta, trudno będzie też o zapewnienie ich właściwego luzu wewnętrznego. Zarówno tarcze, jak i łożyska kół są podzespołami mającymi bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Warsztat montujący te elementy jest odpowiedzialny za ich jakość i właściwy montaż. Nie warto zatem w imię pozornych oszczędności stosować rozwiązań niegwarantujących odpowiedniej trwałości. Nawet jeśli nie dojdzie do jakiegoś niebezpiecznego zdarzenia, to pochodzące od nieznanego producenta elementy ulegną szybkiemu uszkodzeniu i klient najprawdopodobniej wróci z reklamacją.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Mechanik 2 ponad rok temu Dzięki takim "genialnym" rozwiązaniom konstrukcyjnym nikt nie chce jeździć francuskimi autami. To jest chore Wymieniając tarcze trzeba wyrzucić na śmietnik sprawne łożyska!
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Darek 1 ponad rok temu zlodzieje
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony