Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Targi GasShow 2011
– rozmowy o gazie. Samochodów jeżdżących na LPG i CNG jest coraz więcej nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, dlatego drugie targi GasShow zgromadziły największe firmy w Europie, zajmujące się tymi alternatywnymi paliwami do naszych pojazdów. Chęć poznania konkurencji czy prezentacji swojego produktu przyczyniły się do tego, iż osobom zwiedzającym targi mogły przypaść do gustu.

- Uczestniczymy w targach GasShow po raz drugi, wcześniej wystawialiśmy się na Forum Gazowym organizowanym corocznie w hotelu Victoria – mówi Anna Kaminik-Michalczak z firmy Auto-Gaz Centrum. - Nasza firma od 15 lat zajmuje się produkcją i dystrybucją samochodowych instalacji gazowych. Jesteśmy właścicielami marek ZENIT i COMPACT. Targi GasShow traktujemy jako spotkanie branży i okazję do prezentacji własnej firmy. Rynek paliwowy jest bardzo elastyczny, ponieważ gaz jest bardziej ekologiczny. Jego udział w rynku będzie rósł.


Największy nacisk prezentujące się na targach firmy położyły na pokazanie przewagi LPG nad benzyną, głównie od strony ekologii. Wszyscy zgodnie potwierdzali, iż LPG i CNG są bardziej ekologiczne niż tradycyjne paliwa. Monika Wojtal z firmy LTA Polonia, która jako swoje hasło przewodnie wypowiada zdanie „Zróbmy krok w stronę czystszego środowiska” uważa, że CNG jest paliwem przyszłościowym, które może przyczynić się do powolnego wypierania benzyny z użytku. Z drugiej strony, aby instalacje LPG były rzeczywiście bardziej ekologicznie, potrzebne jest odpowiednie przeszkolenie warsztatów, o którym wspomina Wojciech Piekarski, dyrektor marketingu firmy AC S.A.

- Szkolenie warsztatów jest konieczne, aby nasze sterowniki do instalacji spełniały swoje zadanie w 100% – mówi W. Piekarski. - Wtedy LPG jako alternatywne paliwo rzeczywiście spełni swoje zadanie jako ekologiczne. Firma AC prezentując swoją ofertę chce pokazać, że jest wiodącym producentem wspominanych już sterowników do instalacji gazowych. Wojciech Mackiewicz z serwisu internetowego Gazeo.pl zwraca także uwagę, że ekologia w przypadku instalacji LPG przekłada się na sposób poruszania się samochodów po europejskich stolicach.

- Wjazd do dużych europejskich miast dla samochodów wyposażonych w instalację gazową jest znacznie tańszy, a nawet w niektórych miejscach bezpłatny. Również postój aut w centrach dużych miast może być dla takich samochodów nawet darmowy – podkreśla przedstawiciel Gazeo.pl. Tak szeroka ostatnimi czasy ekspansja paliw alternatywnych budzi zapewne myśli o możliwości całkowitego wyparcia benzyny przez LPG. Dyrektor handlowy firmy ASTA, producenta narzędzi warsztatowych, Nela Wojciechowska, uważa jednak, że jest to niemożliwe.

- Ponieważ benzyna jest paliwem strategicznym, nie będzie mogła zostać zastąpiona przez LPG. Sama dużo jeżdżę po Polsce i nie wyobrażam sobie użytkowania samochodu na gaz – tłumaczy dyr. N. Wojciechowska. - Nie będzie rewolucji wyparcia a jedynie procentowy wzrost samochodów jeżdżących na LPG lub CNG – dodaje Wojciech Piekarski z AC. Zastanówmy się więc nad ostatnią kwestią – porównania LPG i CNG. W Polsce samochodów jeżdżących z instalacjami LPG jest około 2 500 000, a tych jeżdżących na gazie ziemnym jedynie 4000. Skąd taka ogromna różnica? Odpowiedzią na to pytanie są koszty związane z założeniem takiej instalacji i większa objętość zajmowana przez CNG w porównaniu z benzyną czy LPG. Litr benzyny i 1,3 litra LPG to aż 4 litry CNG. Koszty, jakie musi ponieść potencjalny użytkownik, to m.in. konieczność instalacji drogich butli wysokociśnieniowych, które są większe i cięższe od butli wymaganych przez instalacje LPG.

- Zakładanie instalacji CNG w Polsce jest po prostu nieopłacalne – uważa Tomasz Zyśk z Landi Rezo Polska. Dodatkowo, jedyną w Polsce firmą, zajmującą się instalacjami CNG jest PGNiG, co sprawia, że jest monopolistą w tej branży, a to daje jej możliwość elastycznego operowania cenami związanymi z użytkowaniem takich instalacji. Mimo że gaz ziemny nie jest produkowany z ropy naftowej, jego cena w Polsce to 55% litra ON w stawkach hurtowych. Dodatkowo, konieczność sprężania gazu przez stację tankowania do bardzo wysokiego ciśnienia sprawia, iż takich stacji w Polsce jest jedynie około czterdziestu. Samochody wyposażone w CNG są cichsze i spalanie w nich przebiega wolniej. W pełni hermetyczna instalacja tankowania oraz składowania powoduje brak emisji oparów do atmosfery. Najwyższa wartość oktanowa i wartość opałowa wśród paliw silnikowych jest dużym argumentem na korzyść tego paliwa. Jednocześnie, stacje tankowania nie mają wpływu na jakość gazu, ponieważ pochodzi on bezpośrednio z miejskiego gazociągu. W razie rozszczelnienia butli lub instalacji gaz szybko ulega rozproszeniu – nie rozlewa się jak benzyna czy nie zalega przy ziemi jak LPG. To wszystko sprawia, że to właśnie CNG należy uznać za paliwo przyszłości. Jedyny minus w przypadku CNG, co ważne dla naszego klimatu, to wpływ niskich temperatur na zużycie gazu ziemnego. I oczywiście, niestety, brak nam infrastruktury, by swobodnie użytkować pojazdy zasilane tym paliwem. Tu przewaga LPG jest niepodważalna.

PP

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony