W motoryzacji odbywa się wiele różnych spotkań branżowych
Ze względu na swą specyfikę motoryzacja zawsze była jedną z najszybciej rozwijających się branż.
W sektor samochodowy zaangażowane są praktycznie wszystkie pozostałe gałęzie przemysłu. Jest to więc dziedzina, w której dzieje się ciągle bardzo dużo. Wszelkie nowe tendencje, nowinki techniczne zarówno w produkcji samochodów, jak i sprzętu naprawczo-diagnostycznego stosowanego w warsztacie, zawsze cyklicznie pokazywane były podczas różnych imprez targowych. W przeszłości podczas targów dążyło się do pozyskania jak największej liczby nabywców na wystawione towary, oraz prezentację produktów, które na co dzień nie były tak dostępne dla szarego klienta jak obecnie. To powodowało, że stawały się one obiektem zainteresowania podczas imprez targowych. W przeszłości finalizowano na targach strategiczne kontrakty wpływające na kolejny rok działalności firmy na rynku. Dzisiaj na targach nie finalizuje się niemalże żadnych kontraktów, a wszystkie nowości prezentowane przez firmę znane są w ciągu całego roku dzięki dostępnym środkom marketingowym, środkom przekazu, fachowej prasie i stronom internetowym.
Targi motoryzacyjne to spotkanie większości firm motoryzacyjnych działających na rynku z ich faktycznymi lub potencjalnymi klientami lub kontrahentami. Na targach walczy się o spore stawki. Zawsze ktoś zyskuje, a ktoś traci, chociaż na pozór niczego się nie sprzedaje, nie kupuje i nie podpisuje handlowych kontraktów.
Wystawiając się na targach w dzisiejszych realiach rynkowych nie pokazuje się konkretnego produktu, lecz całą ofertę, której jest ona tylko częścią. Na tę całą ofertę składa się publiczny obraz i rynkowa pozycja dostawcy oraz jego stosunek do potencjalnych klientów.
Targi są więc przydatnym instrumentem marketingowym umożliwiającym podtrzymywanie kontaktów z dotychczasowymi klientami, pozyskanie nowych klientów, prezentacje nowych produktów w swojej ofercie, wymianę i pozyskanie informacji od swoich klientów, podkreślenia obecności firmy na rynku.
W Polsce od wielu lat najważniejszą imprezą targową w branży motoryzacyjnej są organizowane w maju targi poznańskie, od kilku lat funkcjonujące pod nazwą POZNAŃ MOTOR SHOW. Wyrobiona przez lata renoma targów, również w innych branżach spowodowała, że targi te nadawały ton wśród innych imprez, a odwiedzało je co roku kilkadziesiąt tysięcy zwiedzających. Z pewnością miało na to wpływ również zaplecze, jakim dysponuje Poznań, czyli profesjonalnie przygotowany teren targowy z kilkudziesięcioma nowoczesnymi pawilonami oraz baza noclegowa mogąca przyjąć takie rzesze wystawców i zwiedzających. Nie bez znaczenia jest tu również ogromne doświadczenie, jakim dysponują organizatorzy w Poznaniu. Jak do tej pory to właśnie targi poznańskie cieszyły się największym zainteresowaniem wystawców i zwiedzających. To właśnie na tych targach zawsze miały miejsce debiuty nowych modeli pojazdów, nowych rodzajów urządzeń warsztatowych oraz innego asortymentu związanego bezpośrednio z branżą motoryzacyjną. Dwunastą edycję poznańskich targów motoryzacyjnych w 2003 roku odwiedziło ponad 50000 zwiedzających. W prezentacji swojej oferty wzięło udział ponad 600 wystawców z kilkudziesięciu krajów, którzy do dyspozycji mieli 40000 m2 powierzchni wystawienniczej.
Niestety nawet dla takich organizatorów nadchodzą lata mniej “tłuste”. Po edycji w 2003 roku i niezbyt miłej atmosferze powstałej przed tymi targami, dotyczącej bojkotu imprezy przez największych wystawców, dyrekcja targów podjęła decyzję o organizacji tej imprezy w cyklu dwuletnim. Całe zamieszanie dotyczyło cen za powierzchnie wystawiennicze zaproponowane przez centrum targowe w Poznaniu. Rosnące ceny za metr kwadratowy odbijały się niekorzystnie już w poprzednich latach na wszystkich wystawcach i całej branży. W 2004 roku po raz pierwszy od wielu lat nie odbyła się ta organizowana dotychczas corocznie impreza.
Tak więc od tej pory targi poznańskie odbywać się będą w cyklu dwuletnim. Szkoda tylko, że zarówno wystawcy jak i organizatorzy targów nie potrafili znaleźć kompromisowego rozwiązania, czyli akceptowalnych przez jednych i drugich stawek za wynajem powierzchni wystawienniczej, bo rok bez targów POZNAŃ MOTOR SHOW nie był już tym samym co lata poprzednie. Wszyscy odwiedzający dotychczas co roku targi w Poznaniu stwierdzają zgodnie, że jest to bezsprzecznie największa, najważniejsza, a zarazem niezbędna impreza targowa w branży motoryzacyjnej. Całe to zamieszanie wpłynęło już na tyle negatywnie na środowisko motoryzacyjne, że w efekcie końcowym tegoroczny POZNAŃ MOTOR SHOW był tylko namiastką imprez z poprzednich lat. Nie wystawiali się już krajowi dystrybutorzy samochodów, a cała ekspozycja targowa pomieściła się zaledwie w kilku pawilonach wystawienniczych. Sytuacja ta odbiła się niekorzystnie również na ilości odwiedzających targi. Było ich znacznie mniej niż w poprzedniej edycji w roku 2003.
Być może jednym z powodów mniejszego niż dotychczas zainteresowania targami poznańskimi jest stale zwiększająca się ilość innych imprez tego typu w kraju, jak również i poza granicami Polski. Od kilku lat, poza zmianą w Poznaniu, funkcjonuje stały rozkład spotkań targowych w kraju jak i u najbliższych naszych sąsiadów za granicą.
Pierwszą imprezą targową w branży motoryzacyjnej w kalendarzu imprez tego typu jest Forum Gazowe. Odbywa się cyklicznie w pierwszej połowie marca w hotelu Victoria w Warszawie. Jak do tej pory zorganizowanych zostało już 9 z rzędu tego typu spotkań wystawców i zwiedzających zaangażowanych w rynek gazu płynnego. O ciągłym rozwoju tej imprezy świadczą liczby. Udział w ostatniej edycji wzięło kilkudziesięciu wystawców z całej Europy, którzy zaprezentowali swoją ofertę. Targi odwiedziło kilka tysięcy osób.
Pierwszą w roku okazją do spotkania targowego, ale już po za granicami kraju są targi organizowane w Lipsku. Odbywają się one co roku w drugiej połowie kwietnia. Cała impreza podzielona jest na dwie części. Pierwsza AMI dotyczy samochodów, druga AMITEC – sprzętu warsztatowego i wyposażenia serwisów. Do dyspozycji wystawców przeznaczonych jest 130000 m2 powierzchni ekspozycyjnej. Ostatnie, już 8 (dla AMITEC) a zarazem 13 (dla AMI) targi w Lipsku odwiedziło ponad 270000 zwiedzających. Swoją ofertę prezentowało blisko 250 wystawców. Kolejnym, tym razem krajowym wydarzeniem targowym godnym polecenia w branży motoryzacyjnej są odbywające się w połowie maja w centrum wystawienniczym EXPO XXI w Warszawie Targi Stacja Paliw. Obejmują one 4 działy tematyczne: stacja paliw, stacja autogazu, warsztat samochodowy oraz sklep i bar na stacji. Ostatnią imprezę (już 12 edycję), na powierzchni wystawienniczej ponad 7500 m2 odbywającą się w cyklu corocznym odwiedziło kilka tysięcy zwiedzających, a swą ofertę zaprezentowało prawie 200 wystawców. Bardzo popularne w ostatnich latach stały się targi organizowane przez firmę Inter Cars S.A. Odbyło się już pięć spotkań tego typu. Impreza ta ma miejsce w Cząstkowie Mazowieckim koło Warszawy. Tegoroczne targi odbyły się we wrześniu. Na ekspozycję przeznaczone jest 9000 m2 powierzchni. Na ostatniej edycji zaprezentowało się ponad 140 wystawców, reprezentujących największych światowych producentów i dystrybutorów części zamiennych, narzędzi i wyposażenia warsztatów. Targi organizowane przez firmę Inter Cars S.A. mają swój niepowtarzalny charakter. Dojazd uczestników do Cząstkowa ułatwia bezpłatny transport, zorganizowany z miast, w których znajdują się filie Inter Cars S.A. Na targach tych panuje typowo piknikowa atmosfera. Warto dodać, że organizatorzy poznańskich targów Motor Show mogliby się wiele nauczyć od firmy Inter Cars, m.in. jak organizuje się nowoczesne i wzbudzające wielkie zainteresowanie imprezy targowe.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)