Wydarzenia

ponad rok temu  31.12.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Targi Kompozyt-Expo 2014

Stolica Małopolski była miejscem spotkania specjalistów branży kompozytów (20-21 listopada, Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków). Jedno z najważniejszych wydarzeń branży w Europie Środkowo-Wschodniej zgromadziło blisko 200 firm z całego świata. Najnowsze propozycje prezentowano z myślą o specjalistach branży Automotive.

W hali Expo Kraków dzięki dwóm wystawom – Kompozyt Art. Gallery i wystawie organizowanej przez Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie – można było podziwiać wyjątkowy motoszybowiec, łodzie żeglarskie, bolidy i samochody wyścigowe zaprojektowane przez studentów polskich uczelni technicznych. Pośród wystawców aż 41 firm reprezentowało tu branżę kompozytową z Niemiec. Oprócz nich ofertę przedstawili także wystawcy z Belgii, Czech, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Izraela, Luksemburga, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii czy Włoch.
Pierwszego dnia targów organizatorzy wyłonili zwycięzców rywalizacji o miano najbardziej innowacyjnych produktów i propozycji przemysłu kompozytowego. Tegoroczną Nagrodę Targów Kompozyt-Expo otrzymali: Politechnika Wrocławska (za innowacyjny program komputerowy, umożliwiający zaprojektowanie i wykonanie wyrobów o wymaganych właściwościach wytrzymałościowych metodą nawijania), RETTENMAIER Polska Sp. z o.o. (za innowacyjną głowicę zintegrowaną z układem kalibrującym biokompozytów polimerowych), ILK Technische Uniwersitat Dresden/Leichtbau-Zentrum Sachsen (za opracowanie systemu wytwarzania kompozytów na bazie nowatorskich żywic epoksydowych), Politechnika Warszawska (za opracowanie nowego, ekologicznego, dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym z kompozytu epoksydowo- -węglowego) oraz MASTERMODEL FHU Jacek Koczwara (za opracowanie nowoczesnej technologii wytwarzania dwustronnie gładkich laminatów antystatycznych). Komisja Konkursowa postanowiła przyznać też dwa wyróżnienia, które otrzymały: Instytut Zaawansowanych Technologii Wytwarzania (za opracowanie technologii supercienkich, kompozytowych ściernic na bazie diamentu i azotku boru do obróbki supertwardych materiałów), SAFILIN Sp. z o.o. (za najbardziej proekologiczny materiał do wytwarzania biokompozytów).
Pośród propozycji wystawców dało się zauważyć niemało produktów i usług, które mogą zrewolucjonizować także produkty przemysłu motoryzacyjnego. Pośród kilku nowości wypada wymienić pierwszy na świecie – stworzony metodą haftu przez naukowców Uniwersytetu Technicznego w Chemnitz – tensometr.


- Co chyba najciekawsze, prócz nici aplikujemy też półprzewodnik, który zwiększa nam przewodnictwo cieplne polimerów – przybliża rozwiązanie Patryk Nossol, pracownik naukowy Technische Universitat Chemnitz.
Zwiedzający mogli też poznać najnowocześniejszą na świecie linię do produkcji mat szklanych proszkowych i emulsyjnych. Uwagę zwracał też najnowszej generacji pistolet do nakładaniu żelkotu firmy Graco, a na stoisku Arbocel kompozytowej konstrukcji klocki hamulcowe. Doświadczenie w produkcji mieszanek gumowych i silikonowych prezentowała firma Silspek Rubber.
Pośród wystawców nie zabrakło firm znanych z branży Automotive. Na stoisku AkzoNobel prezentowano zalety mikrosfer Expander w postaci mas i spoiw uszczelniających czy zabezpieczających podwozia samochodów. Konkurencyjne rozwiązania pokazała marka Sika, a doświadczenie w dziedzinie przemysłowej filtracji powietrza było magnesem stoiska firmy Nederman. Z myślą o specjalistach branży motoryzacyjnej po raz pierwszy w Polsce prezentowano Flexisander – elektryczną szlifierkę z elastyczną tarczą szlifującą. Sporym zainteresowaniem fachowców branży warsztatowej cieszyła się też prezentacja możliwości skanowania laserowego, które wykorzystuje się przy produkcji małoseryjnej i przy odtwarzaniu brakujących elementów poszycia karoseryjnego (np. zabytkowych pojazdów za pomocą 5-osiowych obrabiarek CNC). Nie zabrakło też systemów do badań nieniszczących.
- Jedno z naszych urządzeń wykorzystuje metodę aktywnej termowizji. Jesteśmy w stanie wykrywać w materiałach kompozytowych uszkodzenia, takie jak np.: delaminacje, zawilgocenia, pęknięcia, niedolania żywicy. Możemy też badać połączenia różnych materiałów – informuje Krzysztof Kozyra, MONIT SHM Sp. z o.o.
Targi Kompozyt-Expo to przede wszystkim wydarzenie służące inicjowaniu kontaktów biznesowych, idealna platforma spotkań, wymiany informacji oraz dyskusji wokół tematów najważniejszych dla przemysłu kompozytowego. Nie tylko naszą uwagę przykuła ekspozycja firmy SAFILIN, producenta przędzy lnianej z Miłakowa w województwie warmińsko-mazurskim. Zwiedzający mogli poznać najnowsze aplikacje kompozytowe. Prace prowadzone w ścisłej współpracy z przemysłem dowodzą walorów polimerów naturalnych.
- Nasz koncept powstał z myślą o branży motoryzacyjnej. Sprężyna zwojowa w 100 procentach zbudowana jest z… lnianych włókien. Opatentowana koncepcja elementu resorującego przeszła już pozytywne testy w ośrodku badawczym Bosmal – powiedział nam Piotr Szatkowski, specjalista ds. kompozytów, Safilin.
Wybitnie lekki produkt dowodzi swej przewagi nad tradycyjnej konstrukcji elementami sprężystymi. Prototyp będzie oczywiście doskonalony we współpracy z branżą motoryzacyjną.

Tekst i fot. Rafał Dobrowolski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony