Wydarzenia

ponad rok temu  06.12.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Targi, których potrzebujemy. Retro Motor Show 2021

Setki klasycznych aut i tysiące odwiedzających. Retro Motor Show 2021 to z pewnością impreza udana

Nie należymy oczywiście do grona przeciwników elektromobilności, ale z pewnym zrozumieniem podchodzimy do krytycznych komentarzy na temat niektórych targów motoryzacyjnych, gdzie samochody elektryczne zdecydowanie dominują w pawilonach wystawienniczych, odbierając miejsce autom z konwencjonalnym napędem. Takich głosów sporo było chociażby po ostatnim salonie IAA Mobility w Monachium.

To z jednej strony naturalne, że producenci prezentują nowości i rozwiązania przyszłości. Jednak wydarzenia, gdzie większość eksponatów to pojazdy elektryczne, nie oferują zbyt wielu wrażeń pasjonatom wyłącznie klasycznej motoryzacji.
Z oczywistych względów zupełnie inaczej było na targach Retro Motor Show, które po covidowej przerwie wróciły na hale Międzynarodowych Targów Poznańskich. Ta wystawa samochodów zabytkowych spotkała się z ogromnym zainteresowaniem, a tak zatłoczonych hal wystawienniczych dawno nie widzieliśmy. Pasjonaci klasycznej motoryzacji mogli obejrzeć auta z dosłownie całego świata. Od amerykańskich mustangów (z legendarnym Shelby GT 500), przez francuskie citroëny, brytyjskie jaguary, niemieckie mercedesy, porsche i BMW po polskie syreny czy japońskie nissany. Było też coś dla fanów jednośladów, oczywiście harleye, nasze polskie komary, ale też zwykłe rowery – najstarszy, znajdujący się na stoisku Automobilklubu Wielkopolskiego, pochodził z 1868 r.
– Jesteśmy szczęśliwi, że wydarzenie wróciło w tak dobrym stylu. Wysoka frekwencja i duże zainteresowanie ze strony wystawców pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość tego projektu – podsumowuje Bartosz Dembiński, dyrektor targów Retro Motor Show. I dodaje, że w motoryzacji retro drzemie ogromny potencjał. Ten potencjał zauważa oczywiście również branża warsztatowa. Stąd po raz kolejny w ramach targów Retro Motor Show odbyła się Akademia Renowacji, czyli pokaz technik renowacji aut zabytkowych.

Akademia Renowacji wraca
Akademia Renowacji, której jesteśmy współorganizatorem, to jak zwykle spotkania z ekspertami na scenie, wymiana doświadczeń, a także pokazy na żywo na stoiskach firm oferujących rozwiązania do renowacji aut. Twórcom tego projektu od początku przyświecała idea przybliżenia tematu odbudowy i renowacji pojazdów zabytkowych i klasycznych.
– Zainteresowanie motoryzacją retro cały czas wzrasta, rośnie więc też zapotrzebowanie na profesjonalną renowację. Chcemy pokazywać na różnych forach i różnej publiczności, w jaki sposób powinna być przeprowadzana prawidłowa naprawa, gdzie się doszkalać. Renowacja wymaga fachowości, bo tu nie ma miejsca na poprawki. Nie można wykonywać jej wielokrotnie. Samochód musi być zrobiony raz a dobrze – mówił nam na targach Adam Niedzwiedzki, pomysłodawca Akademii Renowacji. Jednym z organizatorów tego projektu jest firma NOVOL, która na targach zorganizowała pokazy technologiczne przy wykorzystaniu dedykowanej technologii NOVOL For Classic Cars.
– To specjalnie opracowana technologia, przeznaczona do renowacji pojazdów zabytkowych. Stworzona tak, by od A do Z zapewnić najwyższą jakość naprawy. Jeśli chodzi o aspekty antykorozji, technologia ta oparta jest o podkłady epoksydowe. Idąc dalej, szpachlówki posiadają obniżoną chłonność wilgoci. Dbamy o to, by minimalizować ryzyko, które może powstać w trakcie renowacji – opowiada Tomasz Tomczyk, dyrektor pionu szkoleń w firmie NOVOL. 
Na wydzielonej strefie Akademii Renowacji mieliśmy też pokazy napraw blacharskich, prezentowane przez firmę Herkules. Różnej wielkości wgniecenia na drzwiach usuwano za pomocą wyciągarki skręcanej lub naciąganej. Tuż obok przy użyciu aerografów dostarczonych przez Anest Iwata powstawały grafiki związane z zabytkową motoryzacją. Aerografy pozwalają na bardzo precyzyjne pokrywanie przestrzeni lakierem, a te dostępne na targach artyści porównywali do skalpeli.
O produktach, technikach i błędach przy renowacji rozmawiano też na scenie przed licznie zebraną publicznością. Dużym zainteresowaniem cieszyło się m.in. spotkanie z Wiolettą Rolewską z firmy AżDoZet, która opowiadała o rejestracji samochodów z historią.
– Samochód jako kolekcjonerski możemy zarejestrować wówczas, gdy osiągnie wiek 25 lat. Samochodem zabytkowym jest natomiast auto powyżej 30 lat. Te przepisy niedawno zmieniły się, bo wiele aut na polskich drogach użytkowanych na co dzień przekraczało wcześniejszą granicę. Natomiast wiek to nie jedyne kryterium. Kolejnym jest m.in. to, że pojazd zabytkowy musi zachować 70% oryginalności – mówiła nam na targach Wioletta Rolewska. 
Akademia Renowacji odnotowała spory sukces, bowiem zarówno wykłady, jak i pokazy cieszyły się dużym zainteresowaniem. Kolejne targi Retro Motor Show już za rok (28-30 października 2022 r.), ale bynajmniej nie oznacza to, że projekt zawieszamy. Akademia Renowacji trwa przez cały rok.
– Szkoły samochodowe, z którymi współpracujemy, powróciły z projektami. Są to projekty reanimacji motorowerów i samochodów. Praktyczna nauka zawodu, która wróciła do szkół, umożliwia nam dokończenie rozpoczętych projektów, jak renowacja malucha w Mikołowie czy jednośladów w Gąbinie i Jarocinie. Jesteśmy szczęśliwi, że wróciliśmy do pracy – dodaje z dużą pasją i energią Adam Niedzwiedzki.

Tekst i fot. Piotr Łukaszewicz

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Ford Coupe z 1934 r.
Pokazy napraw blacharskich stanowią jeden z elementów Akademii Renowacji. Żywy warsztat to formuła, która na tego typu spotkaniach zawsze się sprawdza
Aerografy od dostawcy pistoletów lakierniczych Anest Iwata pozwalają na niezwykle precyzyjną pracę z lakierem. Oto efekty i ich autor
Akademia Renowacji, poza pokazami technologicznymi, to wykłady, dyskusje i prelekcje
Na zdjęciu od lewej: Wioletta Rolewska, ekspert ds. ubezpieczeń i rejestracji pojazdów zabytkowych, Krzysztof Grześkowiak, lakiernik przeprowadzający pokazy na stoisku NOVOL, Magdalena Bielawska z biura reklamy „Nowoczesnego Warsztatu”
Główny pomysłodawca Akademii Renowacji – Adam Niedzwiedzki
Tomasz Tomczyk, dyrektor pionu szkoleń w firmie NOVOL, opowiedział nam o technologii NOVOL For Classic Cars
Targi, których potrzebujemy. Retro Motor Show 2021

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony