Z Krzysztofem Künstlerem, Dyrektorem firmy Luk Aftermarket Service, rozmawia red. Mirosław Giecewicz.
Mamy za sobą targi Automechanika 2004. Stoisko firmy Luk wraz z markami INA i FAG prezentowało się naprawdę okazale. Jakie były te targi dla Waszej firmy?
Targi Automechanika po raz kolejny okazały się najważniejszą imprezą targową nie tylko dla Niemiec, ale i dla Europy. Nasze stoisko było równie często odwiedzane przez zainteresowanych z Niemiec, jak i przez gości z innych krajów europejskich i z innych kontynentów. Targi potwierdziły ogromne zainteresowanie naszą ofertą, jakie od pewnego czasu obserwujemy na rynku.
Nasza odpowiedzialność za rynek w ramach Grupy Schaeffler uległa
w ostatnich dwóch latach znacznemu rozszerzeniu. Obecnie LuK-Aftermarket Service jest odpowiedzialny za dystrybucję, na rynku niezależnym, produktów trzech marek wytwarzanych przez Grupę Schaeffler: LuK – sprzęgła i hydraulika, INA – elementy rozrządu i popychacze zaworów oraz FAG – łożyska kół. W tym roku na Automechanice po raz pierwszy mogliśmy zaprezentować pełną ofertę dla wszystkich trzech marek. Targi te postrzegamy jako swego rodzaju początek nowej historii naszej firmy.
Jakie nowości przedstawialiście na targach?
Tych nowości było aż za wiele
i z pewnych tematów musieliśmy wręcz zrezygnować. Innowacje dla rynku to nasze stałe motto od początku istnienia firmy.
- RepSetPro – Już w 1978 roku jako pierwszy producent sprzęgieł zaoferowaliśmy zestaw sprzęgła RepSet gwarantujący pewne wykonanie naprawy. Na targach zaprezentowaliśmy nowość nie tylko w naszej ofercie – RepSetPro zestaw sprzęgła zawierający centralny wysprzęglik. Wobec faktu, iż dzisiaj już połowa produkowanych w Europie samochodów osobowych i dostawczych jest wyposażana w centralny wysprzęglik, pewność doboru właściwych elementów do wykonania naprawy wymaga stosowania przez warsztaty zestawów.
- Rolki do samochodów ciężarowych – Jako pierwszy dostawca na rynku niezależnym, LuK-Aftermarket Service zaprezentował tak szeroką ofertę napinaczy, rolek prowadzących oraz sprzęgiełek jednostronnych alternatora produkcji INA do samochodów ciężarowych. Oferta obejmuje około 50 referencji do najbardziej popularnych pojazdów i jest stale rozszerzana. Przejrzysty katalog zawiera przyporządkowanie właściwych produktów do odpowiednich pojazdów, odpowiedniki (tzw. crossy) nr referencji innych dostawców, jak również dane techniczne pojazdów. Ponadto zaprezentowaliśmy ofertę zestawów rolek napinających i kierujących oraz zestawów rolek z paskiem.
- Łożyska kół FAG – To dla nas i także dla rynku zupełnie nowy produkt. Dotychczas FAG, uznany dostawca łożysk kół do producentów samochodów, na rynku niezależnym był oferowany w niewielkim zakresie. Oferta obejmuje łożyska kół do samochodów osobowych i ciężarowych oraz zestawy łożysk kół do samochodów osobowych.
- Uniwersalne narzędzie do montażu samonastawnych sprzęgieł SAC –; Sprzęgła SAC montowane są seryjnie już od 8 lat i dzisiaj połowa produkowanych samochodów jest w nie wyposażana. Ze względu na niebezpieczeństwo przesunięcia pierścienia nastawnego podczas montażu zaleca się montowanie sprzęgieł SAC tylko przy użycia specjalnego narzędzia. W przeciwnym razie sprzęgło może od początku funkcjonować wadliwie.
Oprócz nowości dla niezależnego rynku napraw, nasza fabryka zaprezentowała dwie nowości dla przemysłu samochodowego:
- “Lekkie” Dwumasowe Koło Zamachowe, które jest już stosowane przez BMW.
- Podwójne sprzęgło dla równoległych skrzyni biegów. Równoległe skrzynie biegów to skrzynie łączące w sobie komfort automatycznych przekładni z dynamiką przekładni manualnych. Niezależna obsługa biegów parzystych i nieparzystych pozwala na zmianę biegów bez utraty momentu obrotowego. Suche podwójne sprzęgło LuK to alternatywa dla obecnie stosowanych sprzęgieł mokrych.
Naszym celem jest nie tylko zapewnianie naszym klientom dostaw towaru w możliwie jak najpełniejszym asortymencie, ale i oferowanie szeregu usług umożliwiających im wzmacnianie ich pozycji na rynku. Podczas Automechaniki zaprezentowaliśmy dwa nowe produkty usługowe:
- AutoView Europa – oprogramowanie do analizy rynku motoryzacyjnego, po raz pierwszy zaprezentowane szerokiej publice przez LuK-Aftermarket Service, obejmujące swym zasięgiem 22 kraje Europy, w tym Polskę. Jest to system do analizy rynkowej w celu zaplanowania obrotów dla hurtowni motoryzacyjnych i serwisów samochodowych. Klikając myszką można uzyskać informacje o parku samochodowym z zakresu samochodów osobowych i dostawczych, wg klasy, wieku pojazdów, oraz innych istotnych wskaźników. Dzięki temu, program efektywnie wspomaga działania marketingowe, pozwalając na redukcję kosztów.
Podczas targów prezentowaliście portal warsztatowy, który w przyszłym roku będzie dostępny także w Polsce. Co będzie zawierać ta nowa platforma?
LuK od wielu lat przykładał wagę do zapewnienia informacji technicznych warsztatom. Na początku była to książka warsztatowa z opisami wymian sprzęgieł. W 1998 roku zaprezentowaliśmy książkę warsztatową na CD. Została ona rozszerzona o opis wymiany popychaczy i rolek oraz o wiele informacji technicznych. Teraz, aby zapewnić warsztatom stały dostęp do najaktualniejszych informacji zaprojektowaliśmy internetowy portal warsztatowy RepXpert.
RepXpert będzie podzielony na tzw. centra kompetencji: przeniesienie napędu, silnik oraz zarządzanie warsztatem. Dwa pierwsze centra zawierać będą informacje techniczne potrzebne do diagnozy uszkodzeń oraz przeprowadzenia naprawy. Trzecie centrum zawierać będzie wiele informacji przydatnych dla prowadzenia warsztatu. To wszystko będzie uzupełnione szeroką bazą informacji potrzebnych podczas przeglądów i napraw samochodów. W przyszłości chcemy nawiązać współpracę z innymi producentami części w celu udostępnienia nowych centrów kompetencji z zakresu innych części.
Niektóre informacje będą dostępne odpłatnie – za korzystanie użytkownicy będą płacić punktami, które uzyskają kupując nasze produkty. Będzie to swego rodzaju program bonusowy. W większości opakowań produktów LuK i INA od przyszłego roku będzie znajdować się kupon z kodem, który trzeba będzie wprowadzić na stronie RepXpert, aby punkty zostały naliczone. Użytkownicy, za punkty bonusowe, będą mogli nie tylko korzystać z informacji technicznych, ale również wymieniać je na interesujące nagrody ze sklepu RepXpert.
Start portalu, na początek w niemieckiej i angielskiej wersji językowej, przewidziany jest na 17.01.2005. Dalsze wersje językowe, w tym polską, pragniemy uruchomić jak najszybciej. Warsztaty będą mogły uzyskać dostęp do portalu po zarejestrowaniu. Już teraz zainteresowane warsztaty, także z Polski, mogą się rejestrować – wszyscy, którzy zarejestrują się do końca roku będą brali udział w losowaniu wyjazdu na Rajd Dakar. Zapraszamy do odwiedzenia www.RepXpert.com
Luk Aftermarket Service rozwija się naprawdę prężnie. Jakiś czas temu miało miejsce otwarcie w Warszawie nowej siedziby.
Ponad rok temu przeprowadziliśmy się do nowej siedziby przy ulicy Szyszkowej w Warszawie. W nowym biurze i magazynie “mieszkamy” razem z dwoma firmami z Grupy Schaeffler: INA Łożyska Sp. z o.o. i FAG – Przedstawicielstwo, zajmującymi się dystrybucją łożysk do zastosowań przemysłowych. Dla nas przeprowadzka oznaczała zdecydowaną poprawę warunków pracy w magazynie i biurze, ponadto w starej siedzibie zaczynało już brakować miejsca. Efekty widoczne były prawie natychmiast: podniesienie poziomu obsługi klientów, lepsza sprawność magazynu, możliwość rozszerzenia oferty, co przyniosło nam znaczący wzrost obrotów w tym roku.
Jakie są Wasze plany na przyszły rok w Polsce? Wspominał Pan m.in. o promocji marki FAG…
O większości planów nie wolno mi jeszcze mówić. Z pewnością będziemy wprowadzać na rynek łożyska kół FAG, ofertę rolek do samochodów ciężarowych, zestawy rolek, a przy tej okazji poświęcimy sporo czasu na promocję marki INA.
Jak ocenia Pan polski rynek części samochodowych? Czego możemy spodziewać się po nim w ciągu kilku następnych lat?
Obserwowany po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej wzrost importu samochodów używanych przyczynia się do znacznego wzrostu potencjału rynku. To oznacza nie tylko wzrost obrotów producentów części i ich dystrybutorów, ale przede wszystkim znaczny wzrost obrotów dla warsztatów. Ponadto cały czas następuje wymiana tzw. samochodów polskich i starych samochodów produkowanych przez kraje dawnego bloku wschodniego na nowocześniejsze, a więc i bardziej dochodowe dla naszej branży samochody zachodnie.
Te dwa efekty tj. wzrost ilości samochodów w Polsce oraz wymiana parku pozwala nam pozytywnie patrzyć w przyszłość. Jedno jest jednak pewne, bardziej zaawansowane technicznie samochody oznaczają wzrost wymagań i tylko ci, którzy będą ustawicznie poszerzać swoją wiedzę oraz inwestować we własne firmy, będą mogli w przyszłości sprostać wymaganiom rynku.
Dziękuję za rozmowę.
Komentarze (0)