Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Targi Techniki Motoryzacyjnej 2012
12-15 kwietnia br., Poznań. Niewątpliwym powodem ogólnego zadowolenia uczestników tegorocznej edycji Targów Techniki Motoryzacyjnej jest efekt synergii. Spotkaniom fachowców branży warsztatowej towarzyszyły po raz pierwszy najbardziej prestiżowe imprezy i wydarzenia dla najszerszego kręgu miłośników motoryzacji. Efekt skali w postaci zwielokrotnionych kontaktów biznesowych jest sukcesem organizatorów i pomysłodawców innowacyjnej formuły spotkań.

16064 TTM 2012 zdominowali dostawcy narzędzi dla serwisów oponiarskich. right Przypomnijmy, że już zeszłoroczną edycję Targów Techniki Motoryzacyjnej okrzyknięto nader pomyślną. Pomimo iż nie towarzyszyła jej wystawa Motor Show, targi odwiedziło wtedy ponad 10 tys. profesjonalistów branży motoryzacyjnej, a na odwiedzających czekało ponad 300 wystawców z 11 krajów. W tym roku jakiekolwiek malkontenctwo nie wytrzymałoby argumentów zadowolonych z przyjazdu do Poznania. Aż 4 pawilony wystawowe, ponad 6 tys. m2 powierzchni wystawowej, 12 tys. zwiedzających, 226 wystawców, w tym 82 z zagranicy – taki jest bilans zakończonych w niedzielę, 15 kwietnia Targów Techniki Motoryzacyjnej 2012. Na zwiedzających czekały wyraźnie większe stoiska, bo też kooperujących ze sobą producentów czy dostawców wielomarkowego sprzętu, wyposażenia i akcesoriów warsztatowych. Liczba wystawców nie oddaje więc potencjału najbardziej renomowanych marek produktów powstałych z myślą o fachowcach branży warsztatowej. Co też ciekawe, wiele firm gościło na swych stoiskach znamienitych gości. Menedżerowie rynku europejskiego ze znanych koncernów i dostawców technologii po raz pierwszy postanowili osobiście przyjrzeć się potencjałowi poznańskiej imprezy. Poznać wreszcie założyciela firmy Autorobot z Finlandii, szefa firmy NORFI, właściciela firmy Nussbaum albo szefa sieci dealerskiej koncernu VW czy Bimobil? Tak! TTM 2012 były naprawdę międzynarodowe. Niemałą też gratką była okazja zobaczenie wielu premierowych produktów, także oczywiście konceptów, pojazdów tuningowanych i… turystycznych! Trzeba bowiem wiedzieć, że obok Motor Show w Poznaniu zadebiutowała branża caravaningowa.

Targi trwały od piątku, jednak dopiero w sobotę otwarte zostały dla szerokiej publiczności. Na wystawie pokazały się takie koncerny, jak np. Alfa Romeo, Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Lotus, Volkswagen czy Toyota. Koncern VW urządził nawet specjalny pokaz dla VIP-ów, anonsując dalekosiężne zamiary wzmocnienia swej obecności w Polsce (do wygrania był VW up!), zaś marka Ferrari po raz pierwszy w Polsce przedstawiła swe najnowsze modele właśnie w Poznaniu! Osobna hala targowa zgromadziła fanów jednośladów, quadów i pojazdów tuningowanych (odbyła się też największa edycja Mistrzostw Polski Motocykli Customowych), ale prawdziwą sensacją była najpoważniejsza w dziejach wystawa branży caravaningowej. Ogólnopolski Salon Caravaningowy był niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem tego roku w Polsce, a szczególnym punktem programu Motor Show 2012 była ekspozycja dedykowana wszystkim miłośnikom aktywnego wypoczynku. Debiuty marek kamperów i przyczep dotąd nieobecnych na polskim rynku czy wreszcie firm dokonujących zręcznych fuzji na rzecz profesjonalizacji rynku turystyki motoryzacyjnej (sztandarowym przykładem fuzji jest inicjatywa HSK Elcamp i Elcamp-Traveller). Baczni obserwatorzy rynku motoryzacyjnego wróżą nowym inicjatywom sukces i widzą w nich niemały zastrzyk dla tradycyjnie postrzeganej branży warsztatowej. Tu raz jeszcze wypada wymienić kontakty na rzecz poszerzenia odbiorców narzędzi i pomocy technicznych czy rozwiązań zwiększających komfort i bezpieczeństwo podróży (bagażniki rowerowe, zawieszenia pneumatyczne, akcesoria oświetleniowe, alarmy itd.).
- Nasze nowatorskie kapsuły dachowe wzbudzały niemałe zaskoczenie czy nawet niedowierzanie, ale pierwsze egzemplarze zamówiły właśnie firmy, dla których mają być próbą poszerzenia portfolio klientów – zauważa Tomasz Szewców, KADAMS.


Mówiąc o efekcie synergii, mamy oczywiście na myśli premierową odsłonę TTM 2012. Kolejna już edycja targów motoryzacyjnych w Poznaniu witała gości nową, udoskonaloną formułą. W trakcie targów odbyły się pokazy ponad 120 nowości produktowych, co ciekawsze anonsowano w zakresie wyposażenia warsztatowego. Nagrodzone tuż przed rozpoczęciem TTM 2012 przybliżyliśmy w poprzednim wydaniu NW. Dominowały debiuty z zakresu wyposażenia warsztatów samochodowych, blacharskich oraz lakierniczych, ale także, oczywiście, urządzenia diagnostyczne, części samochodowe, podzespoły, elektronika i narzędzia ręczne. Była też stacja ładowania samochodów elektrycznych oferowana przez ABB. Tereny wokół czterech hal targowych TTM zdominowały firmy i dostawcy systemów myjni samochodowych. Nic dziwnego. Ten rok każe wróżyć boom na profesjonalne usługi z zakresu mycia i pielęgnacji pojazdów. I tu nie zabrakło nowości. Na otwartych terenach demonstrowano więc myjnię samoobsługową z opatentowaną technologią aktywnej piany (model: AQUARAMA Bublles Bay firmy Sosnowski z Gdańska) czy gamę myjek firmy SULTOF. Wyjątkowe zadowolenie wyrażali producenci i dostawcy wszelkich materiałów eksploatacyjnych, akcesoriów samochodowych, środków do konserwacji i pielęgnacji pojazdów.

Tłoczno było na stoiskach firm oferujących chemię warsztatową. Nowością dobrze znanej inicjatywy „Żywy Warsztat”, czyli interaktywnej ekspozycji najnowocześniejszego osprzętu do kompleksowych napraw nadwozi, były pokazy dotyczące renowacji samochodów zabytkowych na stoisku Autorobot. Specjaliści na co dzień zajmujący się naprawą oldtimerów czy produkcją potrzebnych do tego części zamiennych mieli niesamowitą okazję konfrontacji swych doświadczeń z dostawcami dedykowanych pomocy warsztatowych.
- Wzorem doświadczeń niemieckich kolegów wyraźnie widzimy rosnący popyt na usługi renowacji perełek polskiej motoryzacji – zauważa Jan Sobański. - Nasza ekspozycja ma na celu pokazanie, jak działa zakład o takiej specjalności, co wobec rosnącego popytu na ten rodzaj usług stanowić może inspirację do wzbogacenia własnej usługowej oferty.

TTM 2012 potwierdziły, że impreza organizowana wspólnie przez Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej i Międzynarodowe Targi Poznańskie to jedno z najważniejszych wydarzeń dla branży motoryzacyjnej w Polsce. Bogate stoiska licznie przybyłej reprezentacji firm z Chin, Turcji, Tajwanu, Grecji, Holandii czy Litwy potwierdziły międzynarodowe aspiracje pomysłodawców imprezy. Wnioski na przyszłość?
- Statystyka odwiedzin gości targowych napawa nas największym optymizmem. Spodziewaliśmy się podczas całej imprezy (mowa o Motor Show Poznań 2012 – przyp. red.) maksymalnie 50 tys. osób, a pojawiło się ich ponad 55 tys.! Dopisali uczniowie szkół o profilu samochodowym, zarówno w zakresie odwiedzania stoisk, jak i – a w zasadzie w szczególności – udziału w Ogólnopolskim Turnieju Wiedzy Samochodowej. Nie spodziewaliśmy się takiej frekwencji. Już dzisiaj myślimy, jak dalej rozwijać imprezę TTM – mamy swoje pomysły, przemyślenia i jesteśmy pewni, że następna impreza za dwa lata, w 2014 roku, będzie jeszcze lepsza – podsumował wydarzenie Rafał Sosnowski, prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, współorganizatora TTM. - Najważniejsze przemyślenie, które nas dotyczy, to fakt, że ubiegłoroczna umowa o współpracy między Międzynarodowymi Targami Poznańskimi a Stowarzyszeniem Techniki Motoryzacyjnej sprzyja podniesieniu rangi imprezy. Wyraźnie widać, że TTM nabierają światowego formatu.

Drugiego dnia poznańskich targów rozstrzygnięty został Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej. Spośród szkół technicznych I miejsce uzyskał Krzysztof Wałęsa – Zespół Szkół Samochodowych, Kalisz. W kategorii szkół zawodowych zwyciężył Sebastian Urbaniak – Zespół Szkół Nr 2, Wrocław.
- Celem nadrzędnym jest oczywiście propagowanie wiedzy samochodowej, poszerzanie jej poprzez śledzenie prasy motoryzacyjnej i nowych pozycji wydawniczych w tym obszarze, a także doskonalenie umiejętności praktycznych, pobudzanie smykałki majsterkowicza – informowała Wiesława Elek, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Samochodowych, Gdańsk. Więcej o OTW piszemy na str.
TTM 2012 obfitowały w interesujące konferencje i debaty (jak np. te o polskim rynku motoryzacyjnym czy przyszłości badań technicznych). Swoje spotkania zorganizowały PZMot i Dekra Polska, którzy po zakończeniu spotkań odwiedzili oczywiście stoiska TTM. Wzorem lat poprzednich na wydzielonej przestrzeni Forum Warsztatowego specjalistyczne prelekcje i praktyczne szkolenia dotyczyły najbardziej żywotnych zagadnień serwisowych. Wśród tematów nie zabrakło dotyczących kierunków rozwoju niezależnej diagnostyki czy systemów termicznych w pojazdach hybrydowych. Więcej na temat imprez towarzyszących piszemy na str. 10-11.

Rafał Dobrowolski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony