Nowinki techniczne, prezentacje sprzętu, negocjacje, spotkania z ciekawymi ludźmi – to, co działo się w nowoczesnym kompleksie Międzynarodowych Targów Poznańskich, jeszcze długo będzie tematem rozmów. Oto kolejna część naszej relacji z wędrówek po stoiskach wystawców.
Pomimo niesprzyjającej koniunktury – wspominając TTM 2016 z perspektywy... męczącej podróży samochodem, Międzynarodowe Targi Poznańskie ponoszą szereg inwestycji, aby wciąż modernizować swoje tereny i tym samym dostosowywać się do potrzeb klientów. Funkcjonalność jednego z piękniejszych kompleksów konferencyjno-biznesowych okazała się nie bez wpływu na satysfakcjonujący event.
Skoro w poprzednim wydaniu zaczęliśmy od stoisk zlokalizowanych w sąsiedztwie pawilonu nr 8, by w telegraficznym skrócie donieść o wydarzeniach w pawilonach tzw. czteropaka (7, 7A, 8 i 8A), tym razem uhonorujmy na wstępie prezentujących się w pasażu Aleja Lipowa.
W poprzednim wydaniu wspomnieliśmy tylko o jednej z nowości firmy Sosnowski. Napisać wypada o kolejnych. O ile na pokaźnym stoisku demonstrowano urządzenie do pomiarów i regulacji geometrii kół i osi pojazdów – Haweka Axis 4000, to właśnie w podcieniach pawilonu 7A stanął bezkompromisowy podnośnik. Dość powiedzieć, że dwusłupowy Blitz Duplex S2 prezentowano z dedykowanym udźwigowi 32 ton eksponatem. Pod przeszklonym dachem najbliżej było też do strefy „Żywego Warsztatu” w Alei Lipowej, między pawilonami 7A i 8. To tu o emocjonujące pokazy sztuki blacharskiej zadbał sam Toni Seidel, szef C.T.S. Spółka z o. o. z siedzibą w Sosnowcu. Po sąsiedzku swe kompetencje prezentowali fachowcy z Norfi Polska – sosnowieckiej firmy z 35-letnim doświadczeniem w dziedzinie projektowania systemów odciągów spalin. Nie zabrakło też nowości z dziedziny mechaniki pojazdowej. J.R Motor Services pokazał YDT35 – tester funkcyjny wtryskiwaczy Common Rail.
– Zaprojektowany przez Hartridge tester jest nowym urządzeniem diagnostycznym Delphi, które oferuje proste i tanie testowanie każdego rodzaju wtryskiwaczy Common Rail – informował Dariusz Jachymek z firmy J.R. Motor Services. – Z nowości wymieńmy też przystawkę do testowania pompowtryskiwaczy EUI i pomp jednostkowych EUP na każdego rodzaju stole probierczym, która stanowi niezbędny wybór dla każdego warsztatu obsługującego silniki wysokoprężne samochodów ciężarowych.
O frekwencje w strefie „Innowacyjne opony” zadbał oczywiście nasz magazyn branżowy. Wykłady prowadzili eksperci z branży najnowszych zdobyczy w dziedzinie bezpiecznych podróży. Nie zabrakło nagród dla uczestników szkoleń. I tak np. Sensor AID otrzymał Mateusz Wróbel z firmy Wul Mat z Rokietnicy. W sumie dwa takie urządzenia do programowania czujników były główną nagrodą w konkursie zorganizowanym przez magazyn „Świat Opon” i firmę Global Traders z Kostrzyna nad Odrą – generalnego przedstawiciela producenta uniwersalnych czujników ciśnienia marki CUB TPMS.
Pawilon 7A
Najnowszy elektroniczno-laserowy system pomiarowy marki Chief Automotive Technologies, następca dobrze znanego systemu pomiarowego Velocity, stanowił motyw przewodni na stoisku bydgoskiej firmy Armal.
– System pomiarowy LaserLock został wyposażony w całkowicie nową szafkę, ale jego największym atutem jest samopoziomujący się skaner, co oznacza, że mierzony pojazd absolutnie nie wymaga poziomowania – wyjaśniał Arkadiusz Lorkowski, dyrektor działu handlowego firmy Armal.
Bydgoska Precyzja-Technik pokazała uniwersalny system do kontroli geometrii kół do 3,5 i powyżej 3,5 t (wersja radiowa) – Geo Hybrid, a także Progeo 3D – mobilne urządzenie do pomiaru geometrii kół.
– Rok 2016 jest dla Precyzji okresem szczególnym ze względu na odbudowę własnych struktur marketingowych, co skutkuje powrotem do zasady skupienia w jednych rękach produkcji i sprzedaży wyrobów – wspomniał prezes Andrzej Bukowski, odbierając z rąk kierownictwa targów Złoty Medal za Progeo 3D oraz nagrodę za najbardziej atrakcyjne stoisko wystawowe.
Mobilna winda do transportu kół samochodowych, takie też regały do magazynowania czy urządzenie do obsługi systemów pomiaru ciśnienia w oponach (model B-TP 1000), a wreszcie kompletne wyposażenie do napraw podwoziowych (m.in. V 58 – urządzenie do kontroli geometrii kół) – to tylko kilka z nowości na stoisku katowickiej firmy Italcom. Uwagę przykuwał oczywiście nagrodzony Złotym Medalem elektroniczny tester ciśnienia sprężania z pomiarem wahań napięcia akumulatora Fasano.
Na stoisku Texa prezentowano gamę dobrze znanych stacji do serwisowania układów klimatyzacji samochodowej i rozwiązań w dziedzinie diagnostyki. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się nawigator TXB Evolution – wynik najnowszych osiągnięć technologicznych opracowanych dla sektora Bike i Marine.
Stanowisko demonstracyjne (m.in. pneumatyczny układ hamulcowy zespołu ciągnik-przyczepa) do użytkowania w szkolnictwie zawodowym gwarantowało tłumy na stoisku poznańskiej firmy Mechatronika Wyposażenie Dydaktyczne.
Pawilon 7
Magnesem dla goszczących na stoisku Magneti Marelli był symulator Porsche, a dla fachowców – najnowsze katalogi części z ofertą Magneti Marelli Aftermarket i wyposażenie warsztatowe. Uwagę zwracała nowość – wózek z zestawem 206 narzędzi.
W sąsiedztwie wyposażenie dla wszelkiego rodzaju serwisów oponiarskich i warsztatów samochodowych prezentowała firma Arko-Gum z Czeladzi. Najnowszą propozycję stanowiły wyważarki (B345 i B540 firmy HPA FAIP) i montażownice (m.in. elektrohydrauliczna do kół ciężarowych – F240).
Na wspólnym stoisku firmy Triumf Professional Tools prezentowano gamę specjalistycznych narzędzi słowackiego producenta, a także szwedzkiej firmy Wallmek i austriackiej Picher. Z nowości wymieńmy kilka, m.in. austriacki przyrząd do usuwania zapieczonych wtryskiwaczy i świec.
– Na potrzeby targów prezentowaliśmy adapter narzędzia, który z pomocą siłownika hydraulicznego usuwa zapieczone wtryskiwacze w silniku Renault Trafic – wyjaśniał Maciej Kossowski z poznańskiej firmy Makotechnika, która zajmuje się nowatorskimi rozwiązaniami w naprawie samochodów i ich podzespołów.
Kolejną nowością była automatyczna prasa do odwiercania zerwanych śrub w głowicy silnika (kod produktu: 24952), co ważne – z pominięciem jej demontażu z komory silnikowej. Proces odwiercania śrub odbywa się bezpośrednio na pojeździe. Praca wymaga minimalnego demontażu części ściany frontowej i wejścia kolektora powietrza.
– Prawie dwa lata testów pozwoliły dopracować rozwiązanie, które swą precyzją konkuruje z efektami wiertarki stołowej! W przeciągu 10 minut, używając jakiejkolwiek wiertarki, jesteśmy w stanie rozwiercić każdą śrubę M8 w modelach Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Iveco Daily 3.0. To, co do niedawna wymagało 2-3 godzin żmudnej pracy, osiągamy o wiele szybciej i z niebywałą precyzją – wyjaśniał pomysłodawca unikalnej przystawki Andrej Horvath.
Wystawcy Motor Show 2016 prezentowali „zabawki” dla wszystkich fanów motoryzacji, a ciekawostką stoiska poznańskiej firmy Best Products były... hulajnogi elektryczne, a także konkurencyjne dla segwaya, bo o zasięgu do 50 km, które znajdują zastosowanie w magazynach branży automotive dla menadżerów czy kierowników hal.
– Walory naszej propozycji potwierdzili poruszający się po rozległych terenach TTM, a ze stacjonarnych urządzeń prezentowaliśmy linię diagnostyczną, ciekawą wyważarkę – model MegaSpin 820P, a także montażownicę 603 Racing – wspomniał Rafał Markiewicz, dyrektor handlowy Best Products.
W poprzednim wydaniu wspomnieliśmy o udziale firmy NOVOL w interaktywnej wystawie „Żywy Warsztat”. Dodajmy, że podczas II Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Lakierników przyszli adepci rzemiosła korzystali z lamp roboczych Colour Match wspomagających prace lakiernicze, polerskie oraz w strefach przygotowawczych renomowanej firmy Scangrip oraz z pistoletów marki Sata. Produkty pierwszej z wymienionych firm wzbogaciły niedawno portfolio rodzimego lidera w dziedzinie renowacji powłok.
Pawilon 8A
Nowe włókniny dla branży motoryzacyjnej i takie też pianki technologiczne o wysokich właściwościach dźwięko- i termoizolacyjnych stanowiły magnes na stoisku firmy TSH Tarczyński, a na stoisku firmy Marblach – dwukomponentowy lakier bezbarwny High Solid zbudowany na najnowszych żywicach akrylowych.
W poprzednim wydaniu wspomnieliśmy, że propozycja części i akcesoriów zamiennych była dość uboga. Przybliżmy ciekawe wyjątki. Niewątpliwie wyróżniała się oferta firmy Elta Polska. Mowa o szerokiej gamie (ponad 1200 referencji) podnośników do szyb samochodowych marki Lucas.
– Znakomity stosunek jakości do ceny i łatwy montaż to walory propozycji stworzonej z myślą o rynku aftermarket – wspomniała Ewelina Górka, doradca handlowy w firmie Elta Polska z Żywca.
Z kolei wzbogacone portfolio produktów stanowiło przedmiot oferty Rywal Sp. j. – rodzimego lidera w dziedzinie produkcji lusterek samochodowych.
W sąsiedztwie swe kompetencje prezentowała spółka „Skowron”, której propozycja jest lepiej znana pod nazwą TruckSafe. Mowa o autorskim systemie czujników monitorujących i porównujących w czasie rzeczywistym temperatury wszystkich kół samochodu. W przypadku zbyt dużej różnicy pomiędzy kołami urządzenie zaalarmuje kierowcę, który będzie mógł zapobiec niebezpieczeństwu.
– Nasz system czujników jest w stanie wykryć przegrzewanie się kół wskutek zbyt niskiego ciśnienia w oponach lub zatarcia się łożysk w kole – wyjaśniał szczegóły propozycji Krystian Skowron, dyrektor zarządzający cieszyńskiej firmy.
Firma eN-TRUCK pokazała W.Easy – rozwiązanie diagnostyczne oparte na modułach, począwszy od najprostszego pakietu, aż do kompletnych rozwiązań dla pojazdów użytkowych, które mogą zostać dostosowane do wymagań danego warsztatu.
– W.Easy to jedyny system diagnostyczny, który zapewnia prawdziwą wielozadaniowość dla jeszcze bardziej wydajnej i płynnej diagnostyki z oryginalnym oprogramowaniem Wabco oraz Haldex. Podczas TTM demonstrowaliśmy możliwości oprogramowania dla diagnostyki naczep – wspomniał Piotr Niemiałkowski, właściciel gdańskiej firmy, która od tego roku jest autoryzowanym przedstawicielem Wabco-Würth.
Podczas TTM 2016 w Poznaniu mieliśmy polską premierę systemu TireSpyder. To jak dotąd jedyny automatyczny system wymiany opon w samochodach ciężarowych bez potrzeby zdejmowania koła. Całość składa się z czterech głównych komponentów: klatki do pompowania koła, zbijaka pneumatycznego, montażownicy przenośnej do kół o średnicy felgi 22,5-24,5”, łyżki montażowej.
– TireSpyder to idealne urządzenie do wyposażenia mobilnego serwisu wymiany opon. Po 10-15 minutach kierowca jest znów gotowy do drogi – usłyszeliśmy na stoisku firmy Eurogold, która od niedawna jest wyłącznym dystrybutorem systemu TireSpyder na terenie Polski.
Pawilon 8
Nie sposób było nie zauważyć debiutu firmy Baterie Przemysłowe – od niedawna oficjalnego przedstawiciela japońskiego koncernu Yuasa na terytorium Polski w zakresie sprzedaży akumulatorów przemysłowych wykonanych w technologii AGM oraz akumulatorów rozruchowych, motocyklowych, semitrakcyjnych.
– Prezentowaliśmy wybrane modele akumulatorów i ładowarki do zastosowań konsumenckich i warsztatowych – mówił Adam Fiebig, prezes zarządu warszawskiej firmy. – Koncern GS Yuasa to w sumie 65 spółek zależnych i 33 firmy stowarzyszone na całym świecie, a akumulatory stanowią oryginalne wyposażenie wiodących producentów pojazdów, w tym niemal wszystkich markowych motocykli japońskich.
Podczas TTM nie mogło zabraknąć Turbo-Tec. To jedna z największych niezależnych firm w Europie, specjalizująca się w profesjonalnej regeneracji turbosprężarek, a od niedawna także systemów wspomagania układu kierowniczego, prezentowała się na okazałej powierzchni w sąsiedztwie włoskiej firmy Piusi. Tu z kolei uwagę zwracały najnowsze propozycje w dziedzinie zarządzania dystrybucją płynów (m.in. opatentowany system dystrybucji AdBlue).
Piąty raz z rzędu kompetencje w dziedzinie napraw aparatury wtryskowej Diesla i turbosprężarek stanowiły główny temat rozmów na stoisku firmy Dieseltechnika.
– Od 2007 roku angażujemy się na polu regeneracji w oparciu o technologie czołowych producentów, co też znalazło potwierdzenie podczas TTM – otrzymaliśmy certyfikat najwyższych kompetencji od firmy J.R. Motor Services – powiedział nam Wojciech Pawłowski, współwłaściciel lubelskiej firmy. – Do końca roku mamy ambitny plan ukończenia sztandarowej inwestycji, jaką będzie nowa siedziba o powierzchni 4 tys. m2.
Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski, A. Grzesiński i materiały firmy NOVOL
Komentarze (0)