Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Technika oświetleniowa Helli w nowym Audi A6
Audi i Hella kontynuują owocną współpracę/w pełni diodowe reflektory główne LED jako topowa opcja.

Historia sukcesu trwa: po wprowadzeniu pierwszego na świecie w pełni diodowego reflektora LED z funkcją AFS (adaptacyjne oświetlenie) w nowym Audi A8, Audi i Hella kontynuują swą owocną współpracę. Jej najnowszym efektem jest prezentowana właśnie innowacyjna technika oświetleniowa w nowym modelu Audi A6. Połączenie sportowego charakteru i dynamiki to najkrótsza charakterystyka przedniego pasa nowego Audi A6, którego „twarzy” nie można pomylić z żadną inną. Konstruktorom i specjalistom-oświetleniowcom Helli – czołowego światowego dostawcy motoryzacyjnego z Lippstadt – mimo ograniczonej przestrzeni na ich produkty udało się w tym przednim pasie zamontować lampy, łączące w sobie wyjątkowy design z najnowocześniejszą, inteligentną techniką.

Łącznie nabywca Audi A6 ma do wyboru cztery rodzaje reflektorów głównych: obok standardowego wariantu halogenowego, może wybierać wśród trzech opcji: dwóch ksenonowych (ze światłami statycznymi lub aktywnie skrętnymi, sterowanymi za pomocą kamer) oraz w pełni diodowej LED jako wersji topowej. W tej ostatniej za odpowiedni dla każdej sytuacji drogowej rozkład światła na szosie odpowiadają 64 wysokowydajne diody w każdej z lamp. Dzięki zintegrowanej funkcji AFS kierowca zawsze ma do dyspozycji najlepsze możliwe oświetlenie przedpola. Zasięg i rozkład światła dopasowują się poprzez do- lub odłączanie poszczególnych wybranych diod do warunków pogodowych, drogowych i prędkości jazdy. Na przykład, światła przewidziane na złą pogodę (zastępują dotychczasowe światła przeciwmgielne) w olbrzymim stopniu ograniczają zjawisko „białej ściany” (samooślepiania przez rozproszenie światła w górę w kroplach deszczu, drobinach mgły lub śnieżynkach). Zintegrowana funkcja dynamicznej regulacji zasięgu strumienia światła ogromnie podnosi komfort prowadzenia samochodu, ale i bezpieczeństwo. Aktywny system poziomowania, unoszący lub obniżający moduły świetlne w reflektorach, w czasie rzeczywistym reaguje na wszelkie zmiany pozycji nadwozia samochodu wobec podłoża – jak np. podczas ostrego przyspieszania i hamowania. Strumień światła pozostaje w każdej chwili tej samej długości, przez co kierowca Audi A6 ma przed sobą zawsze równie dobrze oświetloną drogę, a jadący z przeciwka nie są oślepiani.

Technicznej wiedzy i kompetencji specjalistów-elektroników i oświetleniowców Helli dowodzą także warianty ksenonowe lamp nowego Audi. Do wyboru są klasyczne już dziś lampy statyczne oraz ich wersja z adaptacyjnym strumieniem światła i płynną regulacją jego zasięgu. W tym drugim przypadku kamera ukryta za przednią szybą auta rozpoznaje inne pojazdy pojawiające się na drodze przed A6: wyjeżdżające z bocznych dróg lub nadjeżdżające z przeciwka. Bazując na tych zewnętrznych parametrach stworzony przez Hellę, system elektronicznej kontroli oświetlenia dostosowuje miejsce występowania granicy światła i cienia, wytwarzanej przez własne lampy, w taki sposób, by nigdy nie oślepiać innych użytkowników drogi, a zawsze zapewnić własnemu kierowcy największy możliwy zasięg oświetlenia. Jeśli droga jest pusta, system automatycznie włącza tryb dalekosiężny reflektorów głównych.

Dodatkowym źródłem podniesienia bezpieczeństwa jazdy są funkcje AFS (adaptacyjne oświetlenie). System kontroluje rozkład strumienia światła w oparciu o dane z czujników deszczu i zmierzchu oraz z systemu nawigacji satelitarnej GPS. Dzięki tak głębokiej integracji różnych systemów światło wytwarzane przez lampy główne sterowane jest z wyprzedzeniem – np. światło w trybie oświetlenia skrzyżowań aktywowane jest zanim jeszcze samochód wjedzie na „krzyżówkę”.

Oprócz systemów oświetleniowych, Hella dostarcza jeszcze jeden system wsparcia kierowcy: radarowy czujnik 24 GHz. Zastosowany po raz pierwszy w modelu Q7, ten system Helli jest teraz oferowany również w nowym modelu A6. Wykorzystywany jest on w funkcji wspomagania zmiany pasa ruchu, nadzoruje bowiem otoczenie samochodu – po jego bokach i z tyłu. W ten sposób możliwe jest ostrzeżenie kierowcy na czas o niewidocznym zagrożeniu (tzw. martwym kącie lusterek) podczas manewrów zmiany pasa czy wyprzedzania.

Sportowy i dynamiczny design oraz inteligentne systemy wsparcia kierowcy czynią z nowego Audi A6 samochód niezwykły zarówno „emocjonalnie”, jak i funkcjonalnie.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony