Diagnostyka

ponad rok temu  24.10.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Technologia, która cieszy nie tylko kierowców – MAHA dla wysokiego bezpieczeństwa inwestycji

Laserowe światła główne? Coraz to niższe wartości graniczne emisji spalin? Pionierskie technologie oznaczają dla nas jedno – konieczność dostosowania się do postępu technicznego. Modernizując wyposażenie warsztatu, przyjdzie nam nabyć sprzęt wykorzystujący technologię laserową. Przyrząd pomiarowy zgodny z Dyrektywą MID trafi na stację kontroli pojazdów.

Z każdym debiutem nowatorskich rozwiązań pojawia się dygresja. Dla fachowców branży motoryzacyjnej brzmi ona – skoro tempo anonsowania nowinek rośnie w postępie geometrycznym, to jak mam zapewnić swojej firmie wysokie bezpieczeństwo inwestycyjne? Jaką mam też gwarancję, że inwestycja w aktualną propozycję rynkową zwróci mi poniesione nakłady?
- Szukając odpowiedzi na dręczące nas pytania, wiedzmy, że to MAHA wyznacza nowy poziom zaawansowania technologicznego w swoim segmencie. Nie od dziś wskazujemy drogę w przyszłość, a okazane nam zaufanie jest i będzie gwarancją przewagi konkurencyjnej – zapewnia Peter Surray, Prezes Zarządu MAHA Polska Sp. z o.o. - W ślad za nagrodzonym na targach TTM 2014 w Poznaniu Złotym Medalem urządzeniem do kontroli i ustawiania reflektorów samochodowych MLT 3000 podczas Automechaniki 2014 anonsujemy najnowsze połączenie analizatora spalin i dymomierza w serii urządzeń MET 6.3, które otrzymało właśnie metrologiczne dopuszczenie niemieckiego Federalnego Urzędu Fizyczno-Technicznego (PTB). Skutkuje to dopuszczeniem najnowszego produktu firmy MAHA do użytku podczas pomiaru spalin i zadymienia na stacjach kontroli pojazdów we wszystkich krajach UE.
Lider w produkcji zaawansowanego wyposażenia warsztatowego – MAHA Maschinenbau Haldenwang GmbH, rozszerza tym samym swoją paletę produktową.
Przybliżmy walory obu urządzeń.


Nieoślepiające i precyzyjne
Nowoczesne systemy oświetleniowe z adaptywną granicą światła-cienia i funkcją asystenta jazdy stawiają wysokie wymagania względem pomiaru ustawień i parametrów reflektora. Każdy przyzna. Ledwie 2- 3-letnie pojazdy – karkołomny to przypadek dla SKP. Starymi urządzeniami, a na pewno mechanicznymi, nie jesteśmy w stanie ustawić granicy światła w reflektorach ksenonowych. Osobny problem stanowią „angliki”, samochody amerykańskie i jednoślady.
Prawidłowe ustawienie reflektorów odgrywa istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z jednej strony zapewnia dobre pole widzenia podczas jazdy po zmroku, z drugiej zaś zapobiega oślepianiu innych użytkowników drogi. Chcąc precyzyjnie ustawiać nowoczesne reflektory samochodowe, organizacje kontrolne i warsztaty samochodowe muszą posługiwać się precyzyjnym urządzeniem kontrolnym. Z tego właśnie powodu MAHA Maschinenbau Haldenwang GmbH & Co. KG nieustannie pracuje nad rozwojem urządzeń do kontroli i ustawiania reflektorów w własnym laboratorium świetlnym.
MAHA rozpoznała odpowiednio wcześnie ten trend, dzięki czemu MLT 3000 oferuje już drugą generację cyfrowych urządzeń do kontroli i ustawiania reflektorów samochodowych. W urządzeniach tej serii kamera o wysokiej rozdzielczości dokonuje pomiaru stożka promienia reflektora. Mikroprocesor o wysokiej sprawności przelicza dane dostarczane z kamery i prezentuje w czasie rzeczywistym przebieg i położenie granicy światło-cień na ekranie zabudowanym w urządzeniu. Dzięki temu podczas ustawiania reflektora nie dochodzi do oślepiania użytkownika, a prezentowane wyniki są precyzyjne. Oprogramowanie MLT 3000 jest w stanie bezproblemowo i zawsze precyzyjnie określić granicę światła-cienia również podczas pomiarów reflektorów ksenonowych oraz LED, w których występuje błękitna poświata.
- MLT 3000 zapewnia skok technologiczny dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu możliwości nowego oprogramowania – dodaje Łukasz Nenko, Product Manager MAHA Polska Sp. z o.o. - Urządzenia do kontroli ustawienia reflektorów serii MLT firmy MAHA spełniają wszystkie wymogi prawne niezbędne do pracy na stacji kontroli pojazdów i są już teraz przystosowane do spełniania dyrektyw, które dopiero wejdą w życie w przyszłości. Co z kolei gwarantuje wysokie bezpieczeństwo inwestycyjne. Przede wszystkim MLT 3000 da się szybko i bez dużych nakładów pracy, poprzez prostą aktualizację oprogramowania, przystosować do badania najnowszych systemów oświetleniowych i spełniania krajowych wymogów dotyczących pomiarów reflektorów. Dzięki własnemu laboratorium świetlnemu oraz bliskiej współpracy z producentami samochodów oraz różnymi gremiami ustawodawczymi MAHA może z odpowiednim wyprzedzeniem przygotować się na nadchodzące zmiany, a swoim klientom oferować gotowe rozwiązania.
Dodatkowo MLT 3000 wyposażony jest w czujniki położenia 3D, które korygują wychylenie się głowicy pomiarowej. Służy to kompensacji nierówności za pomocą oprogramowania, które może być dobudowane do urządzenia, powierzchni, na której ustawione jest urządzenie do kontroli ustawienia reflektorów. Dzięki czemu odpadają nam wysokie koszty precyzyjnego poziomowania szyn prowadzących na stanowisku do ustawiania reflektorów. Nie zniweluje ono jednak odchyłek pomiarowych wynikających z nierówności na stanowisku do pomiaru reflektorów. W celu osiągnięcia dokładnego pomiaru posadzka, na której ustawione jest przeznaczone do badania auto, musi spełniać odpowiednie przepisy i normy.

Nowa technika pomiarowa
Jeszcze ciekawszym produktem jest MET 6.3. Najnowsza propozycja firmy MAHA zastępuje bowiem dwa urządzenia. Łączy w sobie komory pomiarowe do pomiaru spalin z silników benzynowych oraz zadymienia z silników Diesla, a wszystko to w lekkiej i zwartej obudowie.
- Kombinacja ta została przez firmę MAHA opatentowana. MET 6.3 zalicza się do najwydajniejszych i jednocześnie najmniejszych i najlżejszych urządzeń swojej klasy, a przy tym wszystkim jego zakup to, lekko licząc, oszczędność rzędu 1,5 tys. euro! – wyjaśnia Daniel Knabel, Kierownik Sprzedaży Regionu Śląskiego i Dolnośląskiego MAHA Polska Sp. z o.o. - Nabywca takiego zyskuje coś więcej. Komora pomiarowa dymomierza MET 6.3 nagrzewa się w niecałe… 2 minuty! Oszczędność czasu i energii jest niebagatelna, skoro starego typu urządzenia potrzebują do gotowości zwykle kilkunastu minut. Urządzenie można dodatkowo wyposażyć w czujnik pomiarowy dla NO i NO2. W wersji z zestawem mobilnym MET 6.3 znakomicie sprawuje się w pracy mobilnej poza warsztatem. Urządzenie jest już przygotowane dla pomiarów jakości spalin klasy 5 z WWH-OBD, co dodatkowo potwierdza bezpieczeństwo inwestowania w ten produkt, skoro też legitymuje się europejskim certyfikatem MID. Nie bez znaczenia jest fakt, że komora pomiarowa spalin z silników benzynowych swoją dokładnością przekracza założenia klasy dokładności OIML 0.
Komora pomiarowa dymomierza MET 6.3 to całkowicie nowe, niebrudzące się rozwiązanie firmy MAHA. Mierzy wartość k w zakresie od 0 do 9,99 m-1 i to przy rozdzielczości 0,01 m-1, dzięki czemu MET 6.3 jest w stanie bezproblemowo mierzyć zadymienie w najnowszych silnikach samozapłonowych. Dodatkowym znakiem szczególnym MET 6.3 jest aktywny separator wody, który dzięki użyciu modułu Peltiera nie wpływa na koncentrację cząstek w próbce pomiarowej. Urządzenie ma w sobie wszystkie niezbędne łącza, takie jak Bluetooth dla połączenia modułu OBD i LAN, ew. WLAN dla połączenia w sieć z PC. Przy użyciu tego ostatniego możliwe jest również wyświetlenie danych kalibracyjnych urządzenia. Opcjonalnie dostępna jest 5-metrowa ogrzewana sonda pomiarowa, dzięki której możliwe jest również pobranie próbek do analizy z niekorzystnie usytuowanych rur wydechowych.
- Debatującym na temat konieczności kalibracji urządzeń na SKP przyda się informacja, że kalibracja urządzenia została ukierunkowana pod kątem małego zużycia gazu oraz na szybkość jej przeprowadzania. Nowe rodzaje filtrów w MET 6.3 są nie tylko łatwiej wymienialne. Użytkownik otrzyma komunikat o spodziewanej konieczności wymiany filtrów. Cóż, nic dziwnego, skoro ma to być miarodajne urządzenie na współczesnej SKP – podsumowuje Peter Surray.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały prasowe MAHA

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony