Pierwszy na świecie układ wtryskowy Diesla z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi był prekursorem obecnych układów Common Rail marki Continental. Continental to międzynarodowa spółka akcyjna, która jest wiodącym producentem ogumienia, systemów hamulcowych, systemów kontroli stabilności pojazdu oraz systemów wtrysku paliwa do silnika.
Systemy wtrysku paliwa produkowane są obecnie pod marką VDO, chociaż większość lepiej kojarzy te układy pod nazwą Siemens (w pewnym okresie nazwa Siemens została zmieniona na Siemens-VDO, by po pewnym czasie zmienić się po raz kolejny, tym razem na Continental). Układ wtryskowy VDO Common Rail składa się z następujących komponentów: pompy wysokiego ciśnienia, wtryskiwaczy piezo, zasobnika (szyny), przewodów i jednostki sterującej (ECU). Pompa wysokiego ciśnienia dostarcza paliwo do zasobnika pod wysokim ciśnieniem, zasobnik zasila przewodami wtryskiwacze piezo. Sterownik (ECU) steruje wtryskiwaczami piezo, aby właściwa ilość paliwa dostarczona została do cylindrów w odpowiednim czasie. Piezoelement umożliwia ekstremalnie krótkie czasy włączeń dla dokładnej kontroli i uzyskania jak najmniejszej dawki wtrysku. Oznacza to, że wtryskiwacz ma możliwość wielokrotnego, powtarzalnego wtrysku paliwa.
Przez bardzo długi okres nie wprowadzano technologii naprawy i autoryzowanej diagnostyki wtryskiwaczy. Powodem tego był długi okres projektowania odpowiedniego wyposażenia testowego umożliwiającego pełne wykorzystanie piezoelementu. Dotychczasowe urządzenia nie były w stanie w pełni wykorzystać możliwości wtryskiwaczy, dlatego też wykonywane testy były mało wiarygodne.
W połowie 2011 roku udało się wyprodukować sprzęt do tego niezbędny. Jego testy trwały kolejne pół roku, aby pod koniec 2011 r. umożliwić pierwsze autoryzowane testy wtryskiwaczy VDO. Jednak nie wszystkie wtryskiwacze można było serwisować. W pierwszej kolejności technologia naprawy dotyczyła układów DV3 i DV4 w silnikach 1.4 HDI, 50 kW (silniki montowane m.in. w Citroënie C1, C2 i C3, Fordzie Fiesta, Fusion, Peugeot 107, 307 i 1007, Mazdzie 2 i Toyocie Aygo).
Dopiero w następnym roku, w grudniu, wprowadzono technologię kolejnym modelom wtryskiwaczy piezo. Były to układy DW10B, najbardziej popularny układ VDO montowany w silnikach 2.0 HDI (100 kW) oraz Lynx, montowany w silnikach 1.8 HDI (85 i 92 kW).
- Aplikacje z systemem DW10B: Citroën C4, C5, C8 i Picasso, Ford C-Max, S-Max, Galaxy i Mondeo, Peugeot 307, 407, 607 i 807 oraz niektóre modele VOLVO S40, V50 i C30.
- Aplikacje z systemem Lynx: Ford C-Max, Connect, Galaxy, Mondeo, S-Max i Transit.
W tym roku listę naprawianych wtryskiwaczy uzupełniono o system K9K z silnikiem 1.5 DCI, montowany w Renault.
Należy pamiętać, że nie każdy wtryskiwacz da się naprawić. Technologia umożliwia nam wymianę jedynie końcówki i jednocześnie zabrania ingerencji w piezoelement. Na podstawie badań stwierdzono, że około 95% usterek wtryskiwaczy wiązało się z niewłaściwym rozpylaniem paliwa przez końcówkę. Tylko 5% usterek dotyczyło innych elementów i dlatego też producent nie widzi sensu przeprowadzania kolejnych badań mających na celu wprowadzenie piezoelementu jako części zamiennej. Części naprawcze dostępne są jedynie dla sieci autoryzowanej od Centralnego Dystrybutora VDO, firmy J.R. Motor Services G.B.
W Polsce kilka firm już uzyskało odpowiednią autoryzację na naprawę wtryskiwaczy VDO. Warunkiem jest wcześniejsze posiadanie autoryzacji na naprawę pomp VDO oraz zakup odpowiedniego wyposażenia testowego i naprawczego. Producentem wyposażenia jest brytyjska firma Hartridge, która również dostarcza sprzęt wymagany podczas uzyskiwania autoryzacji Delphi. Aby dowiedzieć się więcej na temat wyposażenia testowego, należy skontaktować się z przedstawicielem firmy Hartridge w Polsce – J.R. Motor Services G.B.
Łukasz Kosikowski
J.R. Motor Services G.B.
Komentarze (0)