Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Tendencje

na rynku opon ciężarowych

Rynek opon ciężarowych w Polsce od dwóch lat przeżywa intensywny rozwój. Zgodnie z danymi za rok 2007 sprzedaż wzrosła o 10 proc. w stosunku do roku 2006. Oprócz tego zmieniają się także najpopularniejsze rozmiary opon ciężarowych, których profile stale się zmniejszają.


Sprzedaż opon ciężarowych w Polsce
Po latach 2000 – 2005, w których sprzedaż opon do samochodów ciężarowych utrzymywała się na dość wyrównanym poziomie, w ostatnich dwóch latach zauważalny był znaczący wzrost sprzedaży ogumienia pięciu największych producentów1 . W roku 2006 zwyżka wyniosła aż 16 proc., a ubiegły rok zakończył się 10 proc. skokiem. Firma Michelin odnotowała w 2007 roku wzrost sprzedaży na poziomie 13 proc., czyli wyższym od rozwoju rynku. Zmiany popytu na opony ciężarowe nie rozłożyły się równomiernie wśród produktów przeznaczonych na poszczególne osie. Michelin, podobnie jak inne firmy na rynku, zanotował w 2007 roku wzrost sprzedaży o 15 proc. opon na osie napędowe. W ubiegłym roku najmniej zwiększyło się zainteresowanie oponami na osie wleczone, których sprzedano o 6 proc. więcej niż w roku 2006. W przypadku opon na osie kierujące zanotowano wzrost na poziomie 10 proc. Zarówno w przypadku opon do naczep, jak i na tzw. przody Michelin odnotował zwyżkę większą od średniej rynkowej.




Najpopularniejsze rozmiary opon ciężarowych
Podsumowując ubiegłoroczną sprzedaż opon, można dostrzec zmianę popularności poszczególnych rozmiarów na rynku. Wyraźnie zauważalną tendencją jest szybki wzrost sprzedaży bardziej zaawansowanych technicznie rozmiarów o niskim profilu (70 i 60). Zdobywają one coraz większą popularność, ponieważ zabierając mniej miejsca, umożliwiają zwiększenie przestrzeni ładunkowej, co w efekcie wpływa na obniżenie kosztów transportu. W ubiegłym roku pierwsze trzy miejsca w rankingu sprzedaży zajmowały opony od dawna popularne na rynku. Liderem był rozmiar 385/65 R22,5 przeznaczony do przyczep i naczep. Na drugim miejscu znalazły się opony produkowane z myślą
o ciągnikach siodłowych, ciężarówkach i autobusach - 315/80 R22,5. Ostatnie miejsce na podium zajął standardowy rozmiar o takim samym przeznaczeniu - 295/80 R22,5, którego pozycja stopniowo słabnie. Tuż za pierwszą trójką plasują się opony 315/70 R22,5, czyli produkty nowszej generacji o niższym profilu. Rozmiar ten, stosowany w ciągnikach siodłowych i ciężarówkach, jest jednym z szybciej wzrastających na rynku. Od 2000 roku jego sprzedaż zwiększyła się ponad dziesięciokrotnie. Kolejnym potwierdzeniem wspomnianego trendu jest sukces sprzedażowy opon niskiego profilu 60, a dokładniej rozmiaru 295/60 R22,5. Zainteresowanie tymi oponami przeznaczonymi do ciągników siodłowych i ciężarówek w zastosowaniu mega volume wzrosło od 2000 roku kilkunastokrotnie. Obecnie rozmiar ten jest ósmym pod względem wielkości sprzedaży.

Nie tylko sprzedaż
Na rynku opon ciężarowych, oprócz zmian w popularności rozmiarów, zauważalnych jest kilka nowych trendów. Coraz większą popularnością cieszą się oferty assistance oraz usługi świadczone przez samochody serwisowe. Klienci z branży transportowej zauważają potrzebę okresowego kontrolowania stanu opon w swoim taborze i dlatego coraz częściej zlecają zarządzanie całą sferą eksploatacji opon profesjonalnym partnerom zewnętrznym (serwisom).

2 Dane nie zawierają opon niedeklarowanych (np. producenci z Rosji, Chin, Korei Płd. itd.).
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony