Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Tendencje na rynku napraw i wymiany
– rynek stabilny i dojrzały

Liczba samochodów w Europie wynosi obecnie około 250 milionów i ciągle wzrasta. Pojazdy te są jednak coraz starsze i wciąż potrzebne są części wymienne ze względu na ich zużycie lub awarię. Szacuje się, że 10 milionów pojazdów rocznie będzie mieć awarię rozrusznika lub alternatora. Warto zauważyć, że obecnie 40 proc. samochodów to pojazdy mające ponad 10 lat. Jest to segment, na którym skupia się z kolei 2/3 działalności firmy Valeo na rynku części zamiennych.


W przypadku każdej awarii, profesjonalny mechanik (lub sporadycznie właściciel samochodu) ma wybór pomiędzy naprawą a wymianą części. Naprawy stanowią około 30 proc. całkowitego rynku i są głównie podejmowane w krajach Europy Południowej, np. we Włoszech czy Hiszpanii (gdzie wybór naprawy jest często podyktowany przyzwyczajeniem) lub Europy Wschodniej, np. w Polsce, gdzie koszty pracy sprawiają, że alternatywa naprawy jest bardziej atrakcyjna niż wymiana części. Pomimo to, w całej Europie ilość napraw generalnie spada – zajmuje więcej czasu i jest bardziej skomplikowana dla osób niezajmujących się tym zawodowo. Co za tym idzie, wymiana części staje się coraz częściej wybieraną możliwością.



Statystycznie ilość części wymienianych w Europie w ciągu roku szacuje się na 7 milionów, podczas gdy ilość napraw spadła do niecałych 3 milionów. Nawet jeśli właściciel pojazdu woli wymianę części (którą uważa się za “bezpieczniejszą” opcję niż naprawa), decydując się wydać konkretną kwotę na usunięcie awarii często bierze on pod uwagę wartość samochodu. Dziesięcioletni samochód ma średnio 220 000 km (13 600 mil) przebiegu. Właściciel pojazdu nie wymaga takiej samej wytrzymałości samochodu jak w chwili zakupu (samochód nie powtórzy takiego samego przebiegu), ale w zamian szuka możliwości naprawy zapewniającej wysoką wytrzymałość części, by zapobiec kolejnej awarii pojazdu oraz niedogodnościom i kosztom z tym związanym. W rezultacie, większość właścicieli pojazdów (70 proc.) wybierze, ze względu na koszty, niezależny serwis zamiast autoryzowanych dealerów części zamiennych, nawet jeśli nie ma znaczącej różnicy cenowej pomiędzy tymi rozwiązaniami.



Główni klienci serwisu części oryginalnych (OES) Valeo podkreślają potrzebę stworzenia bardziej konkurencyjnej i ekologicznej alternatywy dla wymiany części. Aby być konkurencyjnym i jednocześnie zapewnić dobrą jakościowo ofertę produktów, serwis samochodowy często wybiera część regenerowaną Standard Exchange (produkt oryginalny, regenerowany w specjalnym procesie przemysłowym) i zwraca starą część lub część podstawową do dostawcy, który może ją odnowić dla przyszłych potrzeb

Sprzęt oryginalny – tendencje
Ze względu na wzrost cen surowców, działania na rynku rozruszników i alternatorów są w znacznym stopniu zdeterminowane redukcją kosztów – aby zmniejszyć ilość miedzi i stali, oba produkty stają się coraz mniejsze. Mniejszy rozmiar idzie w parze ze zmniejszeniem wagi, co jest decydującym czynnikiem dla producentów pojazdów chcących zredukować zużycie paliwa i emisję CO². Równolegle do tego trendu, rozwój urbanistyczny krajów rozwijających się doprowadził do powstania rynku bardzo małych maszyn elektrycznych, takich jak mniejsze rozruszniki i alternatory o wydajności do 60 amperów. Jednocześnie na dojrzałych rynkach pojawiła się przeciwna tendencja: zwiększenie ilości urządzeń poprawiających bezpieczeństwo i komfort wymaga, by alternator miał wysoką wydajność. W segmentach pojazdów Premium w latach 90. średnia wydajność wzrosła ze 140 do 250 amperów. Jak wspomniano, zainteresowanie producentów pojazdów technologiami oszczędności paliwa doprowadziło do powstania wysoko wydajnych alternatorów o niskiej inercji. Bardziej restrykcyjne przepisy w zakresie emisji silników Diesla, pojawienie się technologii flex fuel i gazu ziemnego wymagają silniejszych silników rozruchowych. Inna niedawna tendencja w przypadku wszystkich systemów elektronicznych to wydłużenie okresu gwarancji, który sięga nawet do 5 lat na rynku koreańskim.

Produkty na rynku części zamiennych i oferta serwisowa
Oferta firmy Valeo na rynku części zamiennych obejmuje produkty – nowe i regenerowane – części zamienne, szeroki wybór innowacyjnych usług, jak np. system gromadzenia i identyfikacji części podstawowych. Łączona oferta części nowych i regenerowanych lub produktów “Standard Exchange” pozwala na stworzenie zróżnicowanych cenowo segmentów. W gamie “nowych” produktów Valeo proponuje ponad 600 różnych części do pojazdów osobowych i specjalistycznych (pojazdy dostawcze, ciężarówki, autobusy, pojazdy rolnicze, traktory, podnośniki widłowe itd.). Aby zapewnić rzetelną wymianę, wszystkie produkty dorównują pod względem jakości oryginalnym częściom zamiennym. Gama produktów “Standard exchange” obejmuje ponad 1700 części, co w 95 proc. pokrywa zapotrzebowanie na części dla samochodów w Europie. W tych zasobach znajdują się najnowsze technologie OE, np. alternator FG.

Proces regeneracji części
Procesy regeneracji rozruszników i alternatorów firmy Valeo oparte są na całkowitym, standaryzowanym odnowieniu, a nie tylko na naprawie uszkodzonych części. Każdy produkt lub część podstawowa, niezależnie od stanu w chwili oddania, przechodzi ten sam proces inspekcji, czyszczenia oraz testów elektrycznych i elektronicznych. Wszystkie zużyte części są systematycznie wymieniane, a części wrażliwe, np. elektronika, skrupulatnie sprawdzane i w razie konieczności również wymieniane.



Dzięki bogatemu doświadczeniu pracowników w zakresie układów elektrycznych produkowanych jako części zamienne, firma Valeo może nie tylko odnawiać produkty własne, ale także produkty firm konkurencyjnych, gdyż pracuje uwzględniając te same specyfikacje jakościowe. Oddawane do odnowienia części podstawowe wyprodukowane przez firmy inne niż Valeo stanowią 50 proc. wszystkich przetwarzanych części.



Natychmiast po przyjęciu części podstawowych do zakładu zajmującego się regeneracją, są one sortowane według numeru artykułu lub numeru części. Na początku procesu segreguje się około 3600 różnych części, które są następnie odnawiane zgodnie z zamówieniami klientów. Do zakładu Valeo w Czechowicach, w Polsce, dostarcza się z całej Europy około 6000 używanych części dziennie, z czego 50 proc. to rozruszniki, a 50 proc. alternatory. Zakład jest podzielony na dwie autonomiczne jednostki produkcyjne, po jednej dla każdej linii produkcyjnej, ponieważ każdy z tych procesów posiada inne wymogi produkcyjne. Przykładowo, proces odnawiania alternatora wymaga obróbki części elektronicznych, a na proces odnawiania rozrusznika, ze względu na dużą liczbę małych części, jak sprężyny, złączki czy łożyska, składa się parę różnych kroków. Zarówno w przypadku rozruszników, jak i alternatorów, 100 proc. złożonych ponownie produktów testuje się jeszcze raz przed nałożeniem etykiet i zapakowaniem.



Sylwia Borek
Valeo

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony