Fachowa wiedza na temat materiałów ciernych wzbogacona o motoryzacyjne emocje. Tak wyglądał tegoroczny Textar Brake Clinic – wyjątkowy event szkoleniowy dla mechaników samochodowych. Trzecia edycja wydarzenia odbyła się na początku października na torze Driveland w Słabomierzu.
W szkoleniu poświęconym samochodom osobowym udział wzięło 30 profesjonalnych mechaników z całego kraju. Uczestnicy spotkania zostali wyłonieni w promocji sprzedażowej firmy TMD Friction, właściciela marki Textar. Na gości czekało wiele atrakcji dotyczących układów hamulcowych, ale nie tylko. Oprócz sprawdzającego wiedzę praktyczną zadania warsztatowego mogli wykazać się podczas jazdy na czas autem sportowym i popracować nad techniką prowadzenia samochodu na płycie poślizgowej. Część aktywności była oceniana, a na najlepszych czekała nagroda w postaci lotu helikopterem.
Zaawansowana technologia i gość specjalny
O nagrodę główną zaproszeni mechanicy rywalizowali w grupach. Zaliczane do końcowych wyników zadanie praktyczne polegało na przeprowadzeniu prawidłowego serwisu układu hamulcowego samochodu marki Audi Q7. Podczas montażu tarczy i klocków hamulcowych oceniano poprawność działania, a także spostrzegawczość. Trener techniczny Textar spreparował bowiem kilka błędów, które trzeba było rozpoznać i naprawić.
W trakcie zadania uczestnicy mogli liczyć na wsparcie gościa specjalnego, którym był Przemek Szafrański – znany m.in. z TVN Turbo dziennikarz motoryzacyjny, a jednocześnie mechanik i właściciel warsztatu samochodowego.
– Warto podkreślić wysoki poziom zadania z warsztatu. Fajnie, że mieliśmy do czynienia z nowoczesnym autem i skomplikowanym układem. Błędy ukryte przez prowadzącego zajęcia też były bardzo ciekawe – ocenił Piotr Adamczuk, jeden z biorących udział w Textar Brake Clinic 2022.
Na wyniki rywalizacji o lot helikopterem składały się również rezultaty uzyskane w module wirtualnej rzeczywistości. Każdy z zawodników miał za zadanie skomponować własną mieszankę cierną. Opracowany produkt musiał być udanym kompromisem między ceną, komfortem, wydajnością i żywotnością. Stworzone mieszanki były testowane na wirtualnym torze, a uzyskane punkty liczyły się do klasyfikacji końcowej.
Doskonalenie techniki jazdy
Równolegle z zadaniami dotyczącymi materiałów ciernych trwały ciekawe aktywności na torze sportowym i płytach poślizgowych. Instruktorzy Akademii Bezpiecznej Jazdy Tomasza Kuchara trenowali z uczestnikami Textar Brake Clinic prawidłowe reagowanie na trudne sytuacje na drodze. Na płycie poślizgowej z szarpakiem, który wprowadzał samochód w poślizg nadsterowny, kluczowe było ćwiczenie stabilizacji toru jazdy. Moduły szkoleniowe na płytach obejmowały także hamowanie awaryjne oraz omijanie przeszkód na mokrej nawierzchni.
Na torze sportowym goście mieli do dyspozycji sportowe Fordy Fiesta ST, którymi rywalizowali w jeździe na czas. Walka na ciasnej, wymagającej precyzyjnej jazdy trasie była bardzo zacięta. O miejscach na podium decydowały setne sekundy.
Odlotowe nagrody
Grupa, która najlepiej poradziła sobie z ocenianymi zadaniami, wygrała przelot śmigłowcem pilotowanym przez Tomasza Kuchara. Dla wszystkich zwycięzców było to niezapomniane przeżycie.
– Do udziału w specjalnej edycji Textar Brake Clinic zapraszamy profesjonalistów z warsztatów niezależnych. Chcemy w ten sposób docenić ich mocne przywiązanie do marki Textar i produktów z jej oferty – komentuje Joanna Krężelok, dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce. – Podczas naszego szkolenia łączymy wiedzę ekspercką z praktyką dotyczącą materiałów ciernych. Na przykład zajęcia na torze to znakomita okazja, by przekonać się, co dzieje się w nowoczesnych układach hamulcowych w różnych awaryjnych sytuacjach drogowych.
Przemek Szafrański, gość specjalny wydarzenia poświęconego samochodom osobowym, ocenia je następująco: – Było świetnie, z rozmachem i bardzo merytorycznie! Miałem okazję znów zobaczyć inne, trochę ginące w mediach czy internecie oblicze motoryzacji, które związane jest z brudem, smarami, kluczami i pracą w warsztacie. W większości warsztatów hamulce traktowane są mniej prestiżowo niż na przykład rozrządy czy skrzynie biegów. Tymczasem serwis układu hamulcowego to odpowiedzialne zadanie, na mechaników czyha wiele pułapek. Konsekwencją mogłyby być nie tylko straty finansowe dla warsztatu, ale również niebezpieczeństwo na drodze. Fajnie, że Textar pokazuje, jak robić to profesjonalnie. Jestem pod wrażeniem uczestników, ich zaangażowania i aktywności. Sam też gruntownie odświeżyłem wiedzę na ten temat.
Komentarze (0)