Prawidłowo działają tylko te okładziny hamulcowe, które są właściwie zamontowane.
Dlatego w każdym opakowaniu okładzin Textara znaleźć można ogólną instrukcję montażową VRI (Verband der Reibbelagindustrie – Związek Przemysłu Okładzin Ciernych), względnie FEMFM (Federation of European Manufacturers of Friction Materials – Federacja Europejskich Producentów Materiałów Ciernych). Dodatkowo broszura zawiera rady związane z obsługą i naprawą układu hamulcowego.
Wskazówki i wyjaśnienia
Podstawowym warunkiem każdej naprawy jest oczyszczenie wszystkich części, a następnie nasmarowanie niezbędnych miejsc w obszarze otworów prowadnic klocków hamulcowych, względnie miejsc łożyskowania szczęk hamulcowych środkiem nieprzewodzącym, odpornym na wysoką temperaturę, bez cząsteczek stałych (bez metalu), a dla samochodów z ABS – odpowiednią pastą (Textar CERA TEC).
Nie stosować pasty miedzianej!
Wszystkie części, które zostają ocenione jako „nie OK”, należy wymienić ściśle według zaleceń producenta pojazdu, producenta układu i producenta hamulców. Uwzględnienie tych wskazówek pomoże rozwiązać problemy techniczne i uniknąć reklamacji.
Ważne wskazówki!
Należy uwzględnić informacje z ulotki dołączonej do opakowań klocków hamulcowych Textar. Tu można znaleźć wskazówki dotyczące specjalnych sposobów montażu, jak np.
- klocki hamulcowe zależne od kierunku obrotu koła,
- kolorowe oznaczenia na płytce i ich znaczenie,
- ostrzeżenia związane z pracami przy elektrohydraulicznym układzie hamulcowym,
- klocki hamulcowe z odlepianą folią na płytce do ustalenia kleju itp.
Uwaga! W przypadku samochodów z hamulcami elektrohydraulicznymi (np. SBC-Sensotronic-Brake-Control) nigdy nie należy wymieniać równocześnie okładzin i płynu hamulcowego! Prace przy elektronicznym układzie hamulcowym mogą wykonywać jedynie przeszkoleni pracownicy.
Uwaga! Należy bezwzględnie stosować się do wskazówek producenta pojazdu i układu hamulcowego dotyczących napraw i serwisowania.
Poszukiwanie źródeł uszkodzeń
Badanie, ustalenie, ew. wymiana: porady, jak uniknąć reklamacji.
DOKUMENTACJA NAPRAWY HAMULCA TARCZOWEGO
1. Rozpoczęcie naprawy hamulca
Tarcze hamulcowe i/lub klocki hamulcowe osiągnęły granice zużycia. Przed rozpoczęciem naprawy hamulca należy sprawdzić wszystkie istotne elementy w obszarze osi i układu hydraulicznego. Uszkodzone części należy koniecznie wymienić.
2. Ustalanie grubości tarczy hamulcowej
Ustalić grubość tarczy hamulcowej odpowiednim narzędziem
Uwaga: sprawdzić minimalną grubość!
Tarcza hamulcowa nie może przekroczyć grubości minimalnej do końca nominalnej grubości nowych klocków hamulcowych. W zależności od wersji wymieniane są także łożyska kół i/lub pierścienie czujnika.
3. Odrdzewianie powierzchni styku i piasty
Po demontażu starych tarcz hamulcowych należy wyczyścić powierzchnie styku i krawędź piasty odpowiednimi narzędziami (np. szczotka druciana, papier ścierny).
Uwaga: Nie uszkodzić piasty koła!
Zacisk, który jest jeszcze połączony z układem hydraulicznym, musi być tak zabezpieczony, aby nie występowały naprężenia na przewodzie hamulcowym.
4. Czyszczenie powierzchni styku i piasty
Oczyszczoną z rdzy, metalicznie czystą powierzchnię styku oczyścić środkiem do czyszczenia hamulców (Textar Formula XT).
Zalecamy sprawdzenie oczyszczonej piasty koła odpowiednim przyrządem pomiarowym (wskaźnik ze statywem) pod kątem ewentualnego bicia koła.
Sprawdzić mocowania klocków hamulcowych pod kątem uszkodzeń i wyczyścić je.
5. Odrdzewianie otworów prowadnic i mocowania zacisku
Otwory prowadnic wymontowanego zacisku, w zależności od konstrukcji, należy oczyścić z rdzy i zabrudzeń szczotką drucianą, względnie pilnikiem do zacisków hamulcowych.
Uwaga: Nie uszkodzić zacisku hamulca!
Kontrola mocowania zacisku pod kątem uszkodzeń.
6. Smarowanie powierzchni prowadnic i mocowania zacisku hamulcowego
Wyczyszczone powierzchnie prowadnic na mocowaniu zacisku należy nasmarować nieprzewodzącym, odpornym na temperaturę i niezawierającym cząsteczek stałych (bez cząstek metalowych) (Textar CERA TEC). Nie używać pasty miedzianej!
7. Montaż tarczy hamulcowej
Nową tarczę hamulcową zamocować na piaście i – w zależności od konstrukcji i systemu – umocować śrubami.
Zalecamy, aby nowe tarcze hamulcowe zostały zmierzone przyrządem pomiarowym pod kątem bicia na pojeździe ok. 15 mm poniżej maksymalnego promienia. Optymalnie taki pomiar wykonuje się na prawidłowo zamontowanym kole.
8. Cofanie tłoka hamulca
Cofanie tłoka hamulca powinno się wykonywać z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, aby zapobiec zakleszczeniu lub przekręceniu tłoka. Należy przy tym uważać na różne konstrukcje zacisków, względnie układów hamulcowych, jak również specyficzne dla danego producenta instrukcje i narzędzia specjalistyczne.
9. Smarowanie punktów przylegania
Zastosowanie trwałych, bezmetalicznych środków smarnych (Textar CERA TEC) na płytce klocka hamulcowego w przypadku wersji okładzin z tzw. elementami dodatkowymi, jak np. naniesiony lakier tłumiący lub blaszka tłumiąca, nie jest konieczne. Jednak na obszarze styku okładziny w otworach prowadnicy smarowanie jest niezbędne.
Komentarze (0)