Większość silników Diesla oraz sporo modeli spalinowych wyposażonych jest w tłumiki drgań koła pasowego. Producenci nie zawsze zalecają wymianę tej części, jednak powinno się ją zastępować nową wersją razem z wymianą paska napędu rozrządu i rolek, mniej więcej co 120 000 przejechanych kilometrów lub co 5 lat. Jeśli chodzi o technologię, części te są niezwykle zaawansowane: masa oraz sztywność gumy, z której wykonane są tłumiki drgań, wybierane są bardzo dokładnie, by odpowiednio współpracowały z wałem korbowym silnika.
Trzeba wiedzieć:
- Jeśli wymienia się rolki i pasek rozrządu, warto wymienić także tłumiki drgań koła pasowego.
- Pamiętajmy, że zużycie tłumika drgań koła pasowego może doprowadzić do uszkodzenia wału korbowego.
- Zużycie tłumika drgań koła pasowego może doprowadzić do powstawania hałasu i drgań, które znacznie obniżają komfort jazdy kierowcy.
- Koło pasowe znajduje się w pobliżu elementów, które mogą je uszkodzić; wyciek oleju lub chłodnica może naruszyć tłumik drgań.
UWAGA: Proszę nie mylić tłumika drgań koła pasowego DPF z tłumikiem (nr ref. SNR DAMP1) mającym zastosowanie w wale korbowym, powiązanym z rozrządem silnika.
Uwaga na podróbki:
Na rynku pojawiły się podrobione produkty. Ciężko je rozróżnić bez ich uprzedniego demontażu. Można je rozpoznać np. po gumowo-metalowej złączce. Jakość złączki w produktach podrobionych jest oczywiście o wiele niższa niż tych w oryginalnych. Po rozłożeniu podróbki na części, można od razu zauważyć, że ich budowa jest zupełnie inna niż konstrukcja oryginału.
Zasięg temperatury działania:
- Maks. 140OC podczas użytku okresowego /120OC podczas użytku ciągłego.
- 40OC najniższa temperatura operacyjna.
Montaż
- Należy unikać nacisku na tę stronę koła pasowego, która ma kontakt z paskiem lub rozrządem. Należy uważać również na śruby nastawcze oraz paski napędu. Montaż musi przebiegać ostrożnie, by uniknąć zbyt mocnego naprężenia, zużycia paska czy wycieku smaru spod uszczelki.
- Nie należy przekraczać maksymalnego momentu dokręcenia śruby (istnieje ryzyko złamania lub zniekształcenia).
- Nie należy używać bez paska napędu.
Demontaż:
- Nie należy używać ściągaczy, śrubokrętów lub innych urządzeń, które mogą wywierać obciążenie na pierścień.
- Nie należy podgrzewać części w celu demontażu; nie można używać palnika, lampy lutowniczej lub innych urządzeń będących źródłami ciepła (istnieje ryzyko uszkodzenia gumy, zniekształcenia wymiarów lub spłaszczenia).
- Nie można korzystać z nowych części, które zostały w jakikolwiek sposób uszkodzone (np. w wyniku upadku), gdyż nie są już one zdatne do użycia.
- Nie należy dotykać części bez czystych, suchych rękawiczek, co uchroni je przed utlenieniem.
Tłumiki drgań koła pasowego napędu montowane są na wale korbowym silnika przy rozrządzie. Ich główną funkcją jest amortyzacja oraz redukcja drgań i hałasu. Gama produktów NTN-SNR to 108 pozycji, dzięki czemu jest ona jedną z największych na rynku. Paleta zawiera zarówno produkty OE, jak i oryginalne.
Komentarze (0)