O centralkach z Bluetooth i on-line
Urządzenia diagnostyczne TEXY powstają z myślą o warsztatach zajmujących się naprawą wielomarkową. Obsługa centralek pojazdów nie musi odbywać z wykorzystaniem kabli. Bluetooth najnowszego urządzenia Axone 3 Mobile działa w promieniu 80 metrów.
TEXA to od niedawna europejski lider w projektowaniu, wdrażaniu oraz produkcji uniwersalnych urządzeń diagnostycznych powstających na potrzeby niezależnych warsztatów samochodowych. W krakowskiej siedzibie przedstawiciela włoskiego koncernu uczestniczyliśmy w prezentacji, którą poprowadził Gabriel Popescu, trener Texa Italia, odpowiedzialny za tworzenie oprogramowania dla warsztatów specjalizujących się w naprawach samochodów ciężarowych.
AXONE DIRECT ma oczywiście kable do wpinania w centralki pojazdów, choć jego walorem jest diagnostyka bezprzewodowa.
Zapleczem młodej firmy, którą założył w 1992 roku Bruno Vianello, jest dziś prawie setka młodych inżynierów (ich średnia wieku to 32 lata!) zatrudnionych w dziale Badań i Rozwoju centrali w Monastier, w prowincji Treviso. To oni realizują cel jaki przyświecał założycielowi firmy – budowa i doskonalenie urządzeń ułatwiających mechanikom na całym świecie “kontakt” z centralkami elektronicznymi pojazdów.
- W związku z tym, że poziom wiedzy autodiagnostycznej oraz stopień wykorzystania możliwości oferowanych przez nasz sprzęt wciąż pozostawia wiele do życzenia, od kilku miesięcy przybliżamy fachową wiedzę techniczną naszym nowym i przyszłym klientom – informuje Barbara Masłowska, dyrektorka Texa Poland, filii działającej w kraju od 14 miesięcy. - Chcemy w ten sposób przybliżyć użytkownikom możliwości tkwiące w naszych urządzeniach, które w znakomity sposób mogą wspomagać ich w codziennej pracy. Nieprzypadkowy jest więc także program prezentacji. W dużej mierze bazuje on na zapytaniach i wątpliwościach dotyczących konkretnych problemów naprawczych z jakimi spotkali się użytkownicy, a jakie zebraliśmy na podstawie rozmów telefonicznych przeprowadzonych przez techników z naszej infolinii technicznej. Okazją do serii spotkań na terenie całego kraju jest też “zmiana warty” - dostępne jest już najnowsze urządzenie autodiagnostyczne AXONE DIRECT, uważane za bezpośredniego następcę popularnego AXONE 2000 (ten ostatni popularny nadal model od debiutu w 1999 roku sprzedał się w ponad 30 tys. egzemplarzach na całym świecie). Prezentowane są również inne modele, takie jak AXONE 3 MOBILE, rodzina interfejsów NAVIGATOR TX czy TRIBOX MOBILE, które mogą komunikować się z centralkami pojazdów bezprzewodowo (dzięki technologii Bluetooth), a nie tylko przez 28-pinowe złącze diagnostyczne. TEXA oferuje swoje produkty na rynku polskim poprzez sieć autoryzowanych dystrybutorów, u których można nabyć urządzenia, aktualizacje oprogramowania i usługi dodatkowe. Przy współpracy z TEXA dystrybutorzy organizują kolejne prezentacje i szkolenia kierowane do mechaników samochodów osobowych i ciężarowych, ale i z myślą o firmach specjalizujących się w serwisowaniu klimatyzacji czy motocykli. TEXA jest bowiem również liderem na rynku diagnostyki jednośladów (w 2008 roku TEXA zawarła oficjalną umowę o współpracy handlowej z Grupą Piaggio).
Oprogramowanie IDC3 dostarcza mechanikowi karty podzespołów i systemów, schematy elektryczne, a także opisy i zdjęcia centralek pojazdów.
- AXONE Direct ma większą pamięć, zdolność szybszego przetwarzania danych i dotykowy kolorowy ekran - co ma znaczenie przy śledzeniu przez diagnostę opisów elektrycznych – chwalił wysiłek programistów i inżynierów Gabriel Popescu. - Z kolei oprogramowanie IDC3 to platforma dostarczająca ogromnego wsparcia w zakresie informacji technicznej, zapewniając dane techniczne pojazdów, karty podzespołów i systemów, schematy elektryczne, biuletyny techniczne, opisy i zdjęcia centralek itd. Sektor aut ciężarowych przeżywa bardzo dynamiczny rozwój podzespołów sterowanych elektronicznie. Obecnie w nowoczesnych pojazdach może być zamontowanych nawet około 40 sterowników, wśród których znajdziemy modele akceptujące zmiany wprowadzane wyłącznie poprzez zdalny serwer – o czym przekonywał zaproszony prelegent. W autach osobowych liczba centralek może być prawie dwukrotnie większa, a trend wzrostowy w tym zakresie będzie się utrzymywał. Rozwój elektroniki pojazdowej determinuje po stronie mechanika konieczność wdrożenia się w zagadnienia diagnostyki sieci CAN służącej do komunikacji z pokładowymi systemami teleinformatycznymi. Naprawy wielomarkowe są prawdziwym wyzwaniem nie tylko dla niezależnych warsztatów, ale dla producentów wielomarkowego sprzętu diagnostycznego wspomagającego pracę mechaników – na rynku najbardziej doceniani są producenci dostarczający największej ilości przydatnej wiedzy fachowej.
Prezentację możliwości oprogramowania IDC3 wzbogacono o testy diagnostyczne dwóch ciężarówek.
- W odpowiedzi na te wyzwania TEXA stworzyła oprogramowanie IDC 3 w wersji PLUS. Dostarcza ono wsparcia w trzech wymiarach. Poprzez urządzenie autodiagnostyczne umożliwiające komunikację z centralkami elektronicznymi. Poprzez zintegrowaną bazę danych technicznych zgrupowanych w biuletynach technicznych, schematach i kartach podzespołów oraz poprzez tzw. trzeci wymiar diagnostyki, przeglądarkę diagnostyczną – informował prelegent. We współpracy z firmą Google, Texa uruchomiła przeglądarkę bezpośrednio uruchamianą z oprogramowania zainstalowanego w urządzeniach TEXA. Zgromadzona tam wiedza to efekt 10 lat doświadczeń mechaników w Europie, zebranych i sprawdzonych pod kątem prawidłowych rozwiązań w centrali firmy, a następnie zarchiwizowanych na głównym serwerze. Dzięki temu, każdy mechanik, korzystając z ikonki “zapytania” może w czasie rzeczywistym przeszukiwać interesujące go dane pod kątem problemu naprawczego, by następnie pobierać sprawdzone, już rozwiązania.
- Czyli wyobraźmy sobie sytuację: naprawiam w warsztacie w Polsce Mercedesa Actrosa i pomimo wykorzystania informacji zapisanych w pamięci urządzenia nie znajduję rozwiązania dla napotkanego problemu – wyjaśniał zasadę działania pomocy “on-line” trener Texa Italia. - Do tej pory ostatnim ratunkiem była infolinia techniczna, ale jak wiadomo czas oczekiwania, nawet w TEXA, która pochwalić się może średnim czasem odpowiedzi w ciągu 24 godzin, nie jest zadowalającą sytuacją skoro ciężarówka klienta stworzona jest do zarobku, a nie do przestoju w moim warsztacie. Jeśli podpowiedź z call- , że np. przy problemie z systemem EBS mam dokonać kontroli PIN-u “15” okaże się trafna, to przy okazji najbliższej rozmowy telefonicznej z TEXA Polska padnie pytanie o finał zaproponowanego rozwiązania. Jeśli udało mi się naprawić EBS w zaproponowany sposób, to firma zaproponuje centrali zapisanie takiej procedury na serwerze we Włoszech. Procedura ta po weryfikacji przez naszych inżynierów będzie w końcu dostępna dla wszystkich naszych 65 tys. klientów na świecie, bo wszystkie rozwiązane problemy, które przeszły pozytywne próby są tam zapisywane. Od niedawna mogę więc uruchomić przeglądarkę internetową, w której zgromadzono ściśle wyselekcjonowaną, praktyczną poradę warsztatową “krok po kroku” i to w 20 językach, oczywiście także po polsku, w poszukiwaniu rozwiązania, z którym zetknął się już ktoś inny i jest wielkie prawdopodobieństwo, że taką praktyczną wskazówkę znajdę. W części praktycznej zaproszeni słuchacze mogli nie tylko obserwować, ale też samodzielnie testować większość oferowanych urządzeń, bo organizator na czas prezentacji udostępnił im do testów dwa auta ciężarowe, które – jak wspomniano – poddawano diagnostyce bezprzewodowej.
Tekst i zdjęcia: Rafał Dobrowolski
Komentarze (0)