Kontynuujemy cykl artykułów na temat urządzeń warsztatowych, które szczególne zastosowanie mają w okresie jesienno-zimowym. To teraz do serwisów przyjeżdżają kierowcy na przedzimowy przegląd swoich aut. Tutaj pisaliśmy o glikometrze, teraz przybliżamy kwasomierze oraz urządzenia TPM-Tool oraz SLD-Tool od firmy Hella.
Sprawdzenie akumulatora to podstawa każdego zimowego przeglądu. Co więcej, okazuje się, że można na tym nieźle zarobić. Więcej o tym piszemy TUTAJ.
Niezbędny do określania gęstości elektrolitu akumulatora jest kwasomierz. Gęstość elektrolitu pozwala ocenić akumulator zarówno pod względem naładowania, jak i przewidywanej sprawności. Pomiar gęstości elektrolitu jest łatwy i szybki. Należy tylko pamiętać, że elektrolit akumulatora jest bardzo agresywnym kwasem i praca z nim wymaga zachowania daleko idącej ostrożności i środków bezpieczeństwa. Kwasomierz jest doskonałym narzędziem wspomagającym diagnostykę akumulatorów prowadzoną za pomocą elektronicznych urządzeń pomiarowych, które również znajdują się w ofercie handlowej wyposażenia warsztatowego HELLA. Gdy akumulator należy doładować, proponujemy skorzystać z oferty elektronicznie sterowanych ładowarek.
Podczas zimowego przeglądu warto przeprowadzić kontrolę ciśnienie w oponach. To ważne ze względu na zmniejszającą się objętość powietrza wraz ze spadkiem temperatury
TPM-Tool
W wielu pojazdach są one już zamontowane, a wszystkie nowe pojazdy muszą być w nie wyposażone – mowa o systemach pomiaru ciśnienia w ogumieniu. Tam, gdzie używane są czujniki montowane w kołach, bardzo przydatne będzie narzędzie TPM-Tool. Jest to urządzenie pozwalające na diagnostykę, programowanie i adaptację czujników kół i systemu pomiaru ciśnienia. Dzięki TPM-Tool można przypisać po wymianie nowy czujnik do systemu, odczytać parametry i sprawdzić działanie istniejących czujników, skontrolować ich baterie i wskazania.
SLD-Tool
Przy okazji chcemy zaprezentować także mało znane i rzadko stosowane, ale bardzo przydatne narzędzie o nazwie SLD-Tool. Jest to system do kontroli szczelności wnętrza pojazdu, a także np. układu chłodzenia, systemu odpowietrzania silnika, systemu podciśnieniowego wspomagania hamulców, układu wentylacji pojazdu itp. SLD-Tool to wytwornica dymu z pompą ciśnieniową i układem pomiaru ciśnienia. Narzędzie wytwarza mgłę dymową i wprowadza ją pod niewielkim ciśnieniem do badanego układu. Przez nieszczelne połączenia czy uszkodzone uszczelki widać wydobywający się dym. Do dymu można także dodać barwnika wrażliwego na światło UV i korzystając z lampy UV (takiej jakiej używa się do wyszukiwania nieszczelności w układach klimatyzacji) odnaleźć mikronieszczelności badanego układu. Narzędzie pozwala w łatwy sposób wyszukać i usunąć np. denerwujące „świszczenie” uszczelek drzwi pojazdu.
Komentarze (0)