Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Transexpo 2008

Kieleckie Międzynarodowe Targi Lokalnego Transportu Zbiorowego Transexpo zgromadziły 178 wystawców z 14 państw. Odbyło się tutaj 8 krajowych premier, a międzynarodowe spotkania i konferencje były często bardziej wartościowe dla gości z branży niż sama ekspozycja.

Targi są z pewnością jedną z największych tego typu imprez w naszej części Europy. Wystawa jest miejscem prezentacji pojazdów transportu publicznego: miejskiego, podmiejskiego i międzymiastowego, a także autobusów turystycznych. Wśród tegorocznych premier należy wymienić nowe krajowe pojazdy. Właściwie wszystkie wystawione produkty na stoisku Polskich Autobusów należy uznać za premierowe. W sytuacji, gdy w zakładach jelczańskich działa zarząd komisaryczny, Autosan przygotowuje się do przejęcia tamtejszej produkcji autobusów miejskich. Wśród tych pojazdów prezentowano dwie premiery. Pierwsza z nich to Autosan Sancity, będący właściwie produkowanym dotychczas w Jelczu modelem Libero. Autobus ten jest przeznaczony do obsługi linii miejskich i podmiejskich o niewielkim natężeniu ruchu lub kursów nocnych. Pojazd o długości 8550 mm ma 16 miejsc siedzących (44 osoby mogą podróżować stojąc). Kratownicowe nadwozie jest wykonane z profili nierdzewnych. Poszycia z blach nierdzewnych i tworzyw sztucznych. Do napędu stosuje się silnik Cummins o mocy 118 kW przy 2500 obr./min, który współpracuje z automatyczną skrzynią przekładniową Allison.






Największą sensacją targów były chińskie autobusy King Long. Na zdjęciu: jedna z propozycji autobusu miejskiego.

Kolejną nowością jest pojazd opracowany na bazie mającego premierę w zeszłym roku w Kielcach autobusu Wetlina. Odmiana City z obniżoną w tylnej części podłogą jest zabudową wykonaną na bazie podwozia MB Vario. Absolutną nowością, która otrzymała wyróżnienie w kategorii Autobusy był Autosan A12.13C Eurolider do obsługi ruchu międzymiastowego. Pojazd o długości 13 220 mm mieści we wnętrzu 51 pasażerów na wygodnych fotelach. Nierdzewny szkielet jest pokryty płatami poszycia ze stali nierdzewnej i tworzywa sztucznego. W układzie napędowym zastosowano silnik Cummins, spełniający wymagania Euro5 o mocy 221 kW przy 2500 obr./min, który współpracuje z automatyczną skrzynią przekładniową Allison, zintegrowaną ze zwalniaczem. Pokazywano również minibus na bazie MB Sprintera, który stanowi także nowość w ofercie Autosana. Evobus Polska zaprezentował najnowszej generacji turystyczny model Travego, który miał premierę na odbywających się tuż przed Transexpo targach IAA w Hanowerze. Nowa generacja Travego ma automatyczną skrzynię biegów PowerShift, a także wbudowany systemem Front Collision Guard zabezpieczający przednią część autobusu przed skutkami czołowych kolizji oraz Active Brake Assist - aktywny system hamowania informujący i wyhamowujący autobus w przypadku ryzyka najechania na tył pojazdu poprzedzającego.



Na targach były również obecne firmy oferujące wyposażenie warsztatowe, części zamienne i materiały eksploatacyjne.

Nasi południowi sąsiedzi z czeskiej firmy SOR pokazywali pełną ofertę pojazdów z nowością jaką jest niskopodłogowy model NB 12. Autobus przeszedł na początku roku ostatnie poprawki stylistyczne i obecnie pierwsze egzemplarze są już w produkcji. Pojazd jest również dostępny w wersji zasilanej CNG. Wykorzystywana jest gazowa jednostka napędowa Iveco. Na stoisku AMZ KUTNO prezentowano zabudowę minibusa na bazie VW Craftera. Tego typu pojazdy stanowią cały czas najpopularniejsze środki transportu w przewozach regionalnych, podmiejskich a nawet turystycznych. Świadomość oraz możliwości użytkowników rosną, rosną również wymagania klientów, zatem w ofercie AMZ KUTNO pojawił się nowy autobus-Boomerang na podwoziu Renault Midlum, oferujący możliwość przewożenia 30 pasażerów na wysokim pokładzie, pod którym znajdują się pojemne bagażniki.



Trzecia generacja MB Travego trafiła do Kielc zaraz po premierze na IAA w Hanowerze. Komfort podróżowania zapewniają m.in. doskonałej jakości fotele.

Na stoisku koncernu MAN prezentowano zasilany sprężonym gazem ziemnym autobus Lion`s City oraz Neoplana Starlinera, który już w przyszłym roku ma dysponować najmocniejszym na rynku silnikiem autobusowym o mocy 371 kW. Będzie to silnik spełniający wymagania EEV bez zastosowania układu SCR, wymagającego używania dodatkowego medium-AdBlue. Już obecnie MAN dysponuje szeroką gamą takich silników. Jest to możliwe dzięki rozwijaniu układu recyrkulacji spalin EGR. Dodatkowo, silniki są zasilane przez układ common rail z podwyższonym do 180 MPa ciśnieniem wtrysku, a stosowane turbodoładowanie jest dwustopniowe.



Firma Auto Cuby, będąca dotychczas tylko producentem minibusów, od zeszłego roku jest również importerem tureckich autobusów Guleryuz, w tym roku oferta została poszerzona o pojazdy BMC. Na zdjęciu: 17- -miejscowy autobus BMC Levend XL, będący propozycją na mniej obciążone linie miejskie lub podmiejskie.

Również Scania prezentowała ekologiczne rozwiązania dla transportu publicznego. Są to autobusy Omnicity wyposażone w jednostki napędowe zasilane etanolem. Scania pracuje nad tym rozwiązaniem już od 20 lat. Około 700 pojazdów zasilanych paliwem etanolowym porusza się po drogach w różnych krajach. Pokazano również “zwykły” autobus Omnicity, który jest przystosowany do zasilania innym biopaliwem, jakim jest czysty bioester B100. Na stoisku prezentowano również autobusy turystyczne: trzyosiowego Irizara PB oraz Irizara New Century.



Firma Tezana, dotychczas zajmująca się sprzedażą silników Iveco, od tego roku jest również dystrybutorem przekładni automatycznych Allison. W ten sposób jest w stanie zaoferować kompletny układ napędowy do wielu zastosowań, w tym także do autobusów.

Nie sposób pominąć w relacji targowej krajowego potentata, firmę Solaris, która jest już uznanym europejskim dostawcą autobusów. W tym roku firma wyprodukuje 1000 autobusów. Uwagę zwiedzających zwracał Urbino Hybrid, znany już od zeszłorocznej wystawy w Hanowerze, gdzie odbyła się jego premiera. Obecnie pojazd doczekał się już kolejnej generacji, zastosowano mniejszy silnik Cummins o pojemności skokowej 6,7 dm3 i mocy 178 kW. W hybrydowym układzie napędowym stosowany jest system firmy Allison Transmission pozwalający na skojarzenie pracy silnika spalinowego i elektrycznych w układzie równoległym. W module Allison zastosowano dwa silniki elektryczne o mocy 75 kW każdy. Jeden z nich jest wykorzystywany do rozruchu silnika spalinowego. Odzyskiwana w trakcie hamowania energia jest gromadzona w baterii akumulatorów zamontowanych na dachu. Hybrydowy układ napędowy podwyższa masę własną pojazdu o 400 kg, ale dzięki niemu eksploatacyjne zużycie paliwa zmniejsza się w stosunku do klasycznego (napędzanego silnikiem o ZS) Urbino 18 o 22-24 proc. Redukcji ulega również emisja: NOx o 13 proc., CO2 o 25 proc. i cząstek stałych o 78 proc.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony