Oleje syntetyczne najnowszych generacji przyczyniają się do obniżania emisji spalin, a tym samym zmniejszania śladu węglowego
Nowoczesne silniki produkowanych obecnie samochodów projektowane są pod kątem oszczędności paliwa i obniżenia emisji zanieczyszczeń.
Takie założenia konstrukcyjne sprawiają, że olejom silnikowym używanym w tych jednostkach napędowych stawiane są coraz wyższe wymagania. Dalszy postęp w dziedzinie środków smarnych, stosowanych w motoryzacji, determinowany będzie głównie przez regulacje dotyczące obniżenia emisji CO2 i zasady zrównoważonego rozwoju.
Innowacyjne syntetyczne oleje silnikowe już nie tylko smarują silnik i odprowadzają ciepło z jego wnętrza. Ich zadania to również: ochrona przed zużyciem paska rozrządu i układu rozrządu, zabezpieczenie przed utlenianiem i powstawaniem osadów czy szlamu, zwiększanie oszczędności paliwa i ochrona przed zjawiskiem LSPI (tzw. spalania superstukowego). Co warte podkreślenia, ta kwestia dotyczy nie tylko olejów silnikowych stosowanych w pojazdach osobowych i transporcie, ale także przemysłu, rolnictwa, maszyn wykorzystywanych w budownictwie czy sektora energetycznego. Niezależnie od branży, regulacje prawne dotyczące emisji spalin stają się coraz bardziej rygorystyczne.
Oleje 0W zyskują na popularności
Producenci samochodów muszą korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, pomagających spełniać surowe normy i chronić środowisko naturalne. Jednym z nich jest stosowanie nowoczesnych syntetycznych olejów silnikowych. Jak wynika z wewnętrznych danych Shell, 7 na 10 silników samochodów produkowanych w Unii Europejskiej jest fabrycznie napełnianych olejami o lepkości 0W. Trend ten jest widoczny również w Polsce. Raport „Przemysł i handel naftowy 2019” Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego wskazuje, że w 2019 roku oleje 0W i 5W stanowiły 19,18% rynku olejów silnikowych w naszym kraju, a ich udział w tej gałęzi gospodarki w ostatnich 14 latach wzrósł czterokrotnie. Przemawiają za tym m.in. argumenty ekonomiczne. Zaawansowane technologicznie środki smarne pozwalają wydłużyć interwały wymiany oleju i skrócić okresy, kiedy nie można korzystać z pojazdu.
Nowoczesne, ale ciągle ulepszane
Jednocześnie konieczny jest nieustanny rozwój środków smarnych. Produkty olejowe oparte na różnego rodzaju bazach syntetycznych będą unowocześniane i dopasowywane do wymogów technologicznych oraz środowiskowych. Aktualnie prace rozwojowe dotyczące olejów syntetycznych na bazie parafinowej lub olefinowej (PAO i GTL) dotyczą jak największego ujednolicenia składu, prowadzącego do poprawienia właściwości użytkowych, bez stosowania dodatków uszlachetniających. Intensywne badania prowadzone są również w kategorii olejów biodegradowalnych, niskiej lepkości i do wykorzystania w silnikach hybrydowych oraz elektrycznych. Od pewnego czasu wszystkie te procesy są weryfikowane przez pryzmat takich zagadnień jak zrównoważony rozwój i obniżanie emisji.
Dla branży motoryzacyjnej to ważna kwestia. Jak wynika z opracowań Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów, nowoczesne samochody osobowe, pomimo wzrostu wydajności, nadal są odpowiedzialne za około 12,8% całkowitej emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej1. Coraz surowsze przepisy oraz rosnąca świadomość klientów sprawiają, że produkty powstające zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju nie są już tylko niezbyt ważnym, wizerunkowym dodatkiem do oferty. Dla wielu kupujących oleje silnikowe kwestie związane ze ograniczeniem wpływu na środowisko naturalne stają się kluczowe przy wyborze produktu.
Coraz surowsze przepisy oraz rosnąca świadomość klientów sprawiają, że produkty powstające zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju nie są już tylko niezbyt ważnym, wizerunkowym dodatkiem do oferty. Dla wielu kupujących oleje silnikowe kwestie związane z ograniczeniem wpływu na środowisko naturalne stają się kluczowe przy wyborze produktu
Klienci napędzają rozwój
Zmieniające się potrzeby użytkowników samochodów mogą być nawet bardziej przekonujące niż wymogi prawne i przyspieszają wprowadzanie zasad zrównoważonego rozwoju w branży motoryzacyjnej. Warsztaty, w których kierowcy poszukują produktów powstających w sposób zrównoważony, potrzebują wsparcia dostawców, a ci z kolei o płynących z rynku sygnałach informują producentów. Zignorowanie kwestii neutralności emisyjnej i niedostosowanie się do wymagań klientów może mieć poważne konsekwencje. Właściciele samochodów będą szukać satysfakcjonujących ich rozwiązań gdzie indziej, a konkurencja wśród warsztatów samochodowych jest przecież w Polsce ogromna. Im więc poważniejsze traktowanie przez klientów działań ograniczających negatywny wpływ na środowisko naturalne, tym bardziej konieczne jest dysponowanie renomowanymi produktami wysokiej jakości, które spełniają te oczekiwania. Dlatego w najbliższej przyszłości najważniejsze w badaniach nad środkami smarnymi, w tym również olejami silnikowymi, będzie spełnianie warunków zrównoważonego rozwoju. Minimalizowanie szkodliwego wpływu na środowisko będzie dotyczyć wszystkich etapów życia produktu – od pozyskania surowców, przez produkcję, pakowanie, dystrybucję, użytkowanie przez klienta, po utylizację.
Olej silnikowy neutralny emisyjnie od Shell
Producentem markowych środków smarnych, który już teraz odpowiada na oczekiwania kierowców związane ze zrównoważonym rozwojem, jest Shell. Firma wprowadza do oferty na całym świecie, również w Polsce, neutralne emisyjnie oleje silnikowe z rodziny Shell Helix Ultra 0W. Daje w ten sposób mechanikom i użytkownikom samochodów osobowych możliwość wyboru oleju silnikowego produkowanego w sposób zrównoważony, zapewniając wysoką wydajność i ochronę silnika, z których od dawna znane są oleje tej marki.
Neutralne emisyjnie produkty Shell pomagają uniknąć lub zmniejszyć emisję dzięki energooszczędnej produkcji oraz przez wybór bardziej zrównoważonych materiałów opakowaniowych i zwiększoną wydajność operacyjną. Są także neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, a to dzięki globalnemu portfelowi kredytów węglowych Shell opartych na ochronie przyrody2.
Neutralne emisyjnie oleje silnikowe z rodziny Shell Helix Ultra 0W, z oznaczeniem „Carbon neutral” na opakowaniu, będą pojawiały się na polskim rynku stopniowo, w miarę dostarczania ich z linii produkcyjnej, systematycznie zastępując dotychczasową wersję produktu.
1 Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów, „Paving the way to carbon-neutral transport: 10-point plan to help implement the European Green Deal” (www.acea.be/uploads/publications/ACEA_10-point_plan_European_Green_Deal.pdf).
2 Ekwiwalent emisji CO2 w cyklu życia produktu zrównoważono zweryfikowanymi kredytami węglowymi w ramach rozwiązań opartych na ochronie przyrody.
Komentarze (0)