Zestaw przeznaczony jest do samochodów napędzanych 3-litrowym silnikiem F1CE (Fiat Ducato, Iveco Daily, Massif, Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Mitsubishi Fuso Canter), w którym wtryskiwacze zamocowane są śrubą M8.
Dla wszystkich wtryskiwaczy śruby te położone są w zagłębieniu, która znajduje się po prawej stronie w pokrywie wałków rozrządu z rowkiem drenującym, który jest potrzebny do odprowadzania wody, która z kolei nacieka przez nieszczelności pomiędzy przednią szybą a maską. Niedoskonałe techniczne rozwiązanie drenażu powoduje zatrzymywanie wody wokół wtryskiwaczy i śrub wtryskiwaczy, co stopniowo penetruje i osadza się pomiędzy stalową śrubą a głowicą z odlewu, gdzie na wysokości 22 mm wytworzy wokół śruby stały osad, którego nie można metodą chemiczną usunąć – jedynie poprzez ręczne zerwanie wiązań. Innymi słowy, gwint znajduje się w głowicy na długości 28 mm, a osad – skorodowane złącze 32 mm.
Takiego dużego oporu nie można przezwyciężyć nasadką 13 mm. W większości przypadków dochodzi, również w nowych samochodach, do zerwania główki śruby na wszystkich czterech uchwytach wtryskiwaczy.
Odwiercanie jest bardzo skomplikowane, ponieważ śruba jest walcowana, przez co jest wzmocniona głównie w miejscu gwintu i połączenia pomiędzy początkiem a korpusem (twardość śruby 10.8).
Wiercenie od ręki przy niewłaściwych obrotach, bez chłodzenia i bez usuwania wiór wraz z nieprawidłowymi głowicami wiertarki prawie zawsze prowadzi do nieprecyzyjnego wiercenia i naruszenia ścian głowicy silnika, nie nawiercenia oryginalnego gwintu lub nawiercenia kanału wodnego, który znajduje się pod śrubą. Poza tym nawet dla manualnie zręcznej osoby praca taka trwa 3 godziny, co przy wszystkich czterech wtryskiwaczach daje 12 godzin pracy.
Uproszczeniem pracy może być odwiercenie śruby mocującej wtryskiwacz po demontażu głowicy silnika, co niesie ze sobą oszczędność czasu i kosztownych działań, jak np. wypuszczenie płynu chłodniczego, wymiana uszczelki pod głowicą itp. Podczas wiercenia śruby dojdzie do zwiększenia tolerancji pierwotnego otworu tak bardzo, że oczyszczenie oryginalnego gwintu M8x1,25 jest niewystarczające i w związku z tym konieczne jest założenie gwintowanych tulejek „helicoil” (system spiralowy). Ze względu na pracochłonność tej operacji mechanicy ułatwiają ją sobie i niesprawnie wkładają tulejkę do pokrywy wałków, co jest z perspektywy konstrukcji błędem.
Pomimo zużycia czasu związanego z demontażem, oszczędność czasu i wyniki pracy są gwarantowane (również komfort pracy), co jest nieporównywalną wygodą wraz z czasem potrzebnym do demontażu wspomnianych części. Sam proces usunięcia oryginalnej śruby łącznie z założeniem nowej to kwestia paru minut (10-15 min).
Budowa przyrządu
Podstawą zestawu do odwiercania są cztery listwy kotwiące, które tworzą podstawową ramę z nawierconymi otworami lokalizacyjnymi na podłużnych listwach. Następnie ułożenie mechanizmu wiercącego, gdzie końcową pozycję bloku odwiercającego można dostosować i wyregulować centrującymi tulejkami, co z kolei pozwala na wkładanie i wyjmowanie bloku wiercącego lub wprowadzenie gwintownika naprawczego bez potrzeby ponownego ustawiania indywidualnych pomiarów.
W miejscu, w którym pracę zakończysz, ponownie zaczniesz. Podczas pracy można w łatwy sposób wykonywać potrzebne smarowanie, usuwanie wiór i kontrolować końcówkę wiertła. Docisk podczas wiercenia jest wyrównany dzięki mechanizmowi dźwigni. Wiertarka znajduje się ciągle pod tym samym kątem, a to dzięki tulejom centrującym. Osiowanie wiertarki zapewniają tuleje centrujące, przenoszenie siły również przy wyższym ciśnieniu jest płynne dzięki wbudowanemu łożysku.
TRIUMF PROFESSIONAL TOOLS
Janusz Łysiak
www.triumftools.pl
biuro@triumftools.pl
tel. 605 274 795
Komentarze (0)