Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

TRW apeluje
– by sprawdzać płyn hamulcowy! Firma TRW Automotive apeluje do kierowców o regularne sprawdzanie płynu hamulcowego. Informacje te naturalnie powinni przekazać kierowcom mechanicy. Z badań wynika, że aż w co trzecim pojeździe płyn hamulcowy nie ma odpowiednio wysokiej temperatury wrzenia, co może prowadzić do awarii lub zablokowania hamulca.

15362 left Losowe kontrole płynu hamulcowego przeprowadzono niedawno w niezależnym warsztacie w Niemczech. Z badań tych wynika, że 28% skontrolowanych pojazdów miało płyn hamulcowy nadający się do wymiany natychmiast lub w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Niepokojące jest zwłaszcza to, że płyn uznany za „niebezpieczny” miało aż 16% zbadanych samochodów.

- Regularne sprawdzanie płynu hamulcowego jest konieczne – podkreśla Stephan Schwarz, specjalista ds. płynów hamulcowych TRW. - Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że wchłania wilgoć z atmosfery. Wchłanianie wilgoci powoduje zaś obniżenie temperatury wrzenia. Z czasem temperatura wrzenia może spaść poniżej 180°C, co uznaje się za stan niebezpieczny. Płyn hamulcowy wymaga wtedy natychmiastowej wymiany.

W warunkach długiego, mocnego hamowania – szczególnie przy wysokiej temperaturze otoczenia lub dużym obciążeniu pojazdu – może nagle dojść do wrzenia i intensywnego parowania płynu hamulcowego. W przeciwieństwie do płynu para jest ściśliwa, a parowanie płynu może spowodować całkowitą utratę skuteczności hamowania. Wilgoć może ponadto powodować korozję elementów, których wymiana jest kosztowna (np. systemu ABS).

- Tester płynu hamulcowego TRW mierzy rzeczywisty punkt wrzenia samego płynu hamulcowego w przeciwieństwie do innych testerów wilgotności, które tylko określają zawartość wody w płynie hamulcowym – dodaje Stephan Schwarz. - Tester TRW działa niezależnie od temperatury otoczenia i składu chemicznego płynu hamulcowego. Daje on możliwie najdokładniejsze i powtarzalne wskazania w ciągu niecałej minuty.

15363 right Wilgoć przedostaje się do płynu poprzez korek pompy hamulcowej, a także przez przewody hamulcowe. W ciągu zaledwie jednego roku płyn klasy DOT 3 może wchłonąć 2% wody, co może spowodować spadek temperatury wrzenia o 90°C. W starszych, mniej zadbanych pojazdach, trafia się płyn zawierający 7-8% wody. Wilgoć ta powoduje powolne gęstnienie płynu, zmniejsza jego przepływność, a także zdolność do powstrzymywania korozji. W połączeniu z temperaturą 150-200°C, jaką płyn hamulcowy może osiągać przy zacisku, może to w niesprzyjających warunkach doprowadzić do powstania korka parowego i potencjalnie tragicznych następstw.

- Płyn hamulcowy to element o znaczeniu krytycznym dla bezpieczeństwa – podsumowuje Stephan Schwarz. - W TRW uważamy jednak, że nie przykłada się do niego należnej wagi. Jego kontrola nie stanowi elementu obowiązkowych kontroli stanu technicznego pojazdu, a ponadto często jest odkładana wskutek ograniczeń finansowych. Jakie są tego efekty, pokazały wyniki naszego badania w warsztacie.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony