Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Trzeba zmienić strukturę uczestników rynku

Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych przyjęło do planu na 2005 rok działania konsolidujące i integrujące środowisko producentów i firm handlowych. SPCM będzie organizowało spotkania osób reprezentujących firmy zainteresowane tworzeniem grup zakupowych i podejmowaniem współpracy z producentami z sektora MSP.

Jednym z celów Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych jest promowanie polskich producentów i ich wyrobów w kraju i za granicą. Służą temu prowadzone przez SPCM działania:
- Nawiązywanie kontaktów z zagranicznymi ambasadami i organizacjami zajmującymi się rozwijaniem współpracy i handlu. Nawiązywanie współpracy z podobnymi Stowarzyszeniami za granicą oraz Izbami Przemysłowymi w różnych krajach.
- Organizowanie misji handlowych i wspólnych stoisk na targach krajowych i międzynarodowych.
- Uczestniczenie w programach międzynarodowych, mających na celu rozwój handlu (Platforma Ukraińsko-Polska, UNIDO E4PQ i inne).
- Organizowanie własnej Giełdy Części Motoryzacyjnych nastawionej na rozwijanie współpracy pomiędzy producentami a hurtowniami, sklepami, i warsztatami z sektora MSP.
Małe firmy mogą mieć w przyszłości problemy ze sprostaniem rosnącej konkurencji i z utrzymaniem się na rynku. Dlatego w Polsce obserwujemy nasilającą się tendencję do łączenia się małych firm i tworzenia wspólnie większych podmiotów. Niechęć do współpracy z konkurencją powoli ustępuje pod presją czynników ekonomicznych tworzonych przez rynek. W Stowarzyszeniu producenci utworzyli Konsorcjum PCM HOMAG dla wspólnej homologacji części. Obecnie Konsorcjum PCM Homag tworzy wspólną ofertę handlową i podjęło współpracę z Platformą Ukraińsko-Polską w celu utworzenia sieci handlowej na Ukrainie.
Na krajowym rynku części zamiennych rozwój sprzedaży małych producentów natrafia stale na bariery wynikające ze struktury podmiotów, które na nim działają. Dużym dystrybutorom nie kalkuje się współpraca z małym producentem. Badania rynku wskazują na wyraźną tendencję przejmowania rynku przez dużych dystrybutorów i wypychanie z niego małych hurtowni i sklepów oraz zamykanie go przed małymi producentami. Małe firmy produkujące i handlujące walczą już tylko miedzy sobą i są spychane do różnych nisz rynkowych.
Odwrócenia tej tendencji i radykalnej zmiany sytuacji w dostępie do rynku dla małych i średnich firm można dokonać zmieniając strukturę uczestników rynku.
Małe i średnie firmy muszą połączyć swoje działania, aby stworzyć większy potencjał, prowadzić wspólną politykę i posiąść zdolność aktywnego wpływania na swoje miejsce na rynku części.
Świadomość tych zjawisk dotarła już do dużych hurtowni, które tworząc grupy zakupowe zwiększają jeszcze swój potencjał i udział w rynku.
Aby przetrwać na rynku, małe hurtownie, warsztaty posiadające sklepy powinny też łączyć się w grupy, co jest już faktem w innych branżach. Firmy handlujące częściami zaczynają już uświadamiać sobie potrzebę tych działań.
Wspólne działanie grup producentów i grup sklepów czy małych hurtowni na pewno wytworzy nową wartość dodaną wynikającą z wprowadzania nowych rozwiązań marketingowych, możliwych do wprowadzenia tylko przez grupy firm. Takie działania skrócą łańcuch pośredników, co pozwoli uzyskać dodatkową wartość do podziału.
V Zgromadzenie Ogólne Członków SPCM przyjęło do planu na 2005 rok działania konsolidujące i integrujące środowisko producentów i firm handlowych.
Stowarzyszenie zaprasza do swoich szeregów małe hurtownie, sklepy oraz warsztaty posiadające sklepy. Oferuje pomoc organizacyjną osobom zainteresowanym w tworzeniu grup zakupowych i podejmowaniu współpracy z producentami z sektora MSP. Stowarzyszenie będzie organizowało spotkania osób reprezentujących firmy zainteresowane tworzeniem grup zakupowych.
Wszelkie pytania i zgłoszenia należy kierować do Biura SPCM. Adres biura znajduje się na stronie www.spcm.org.pl Stowarzyszenie bierze na siebie rolę integratora środowiska. Przy odpowiedniej ilości zainteresowanych możliwe będzie utworzenie przy Stowarzyszeniu Sekcji Branżowej Hurtowni i Sklepów z odpowiednia autonomią.

Antoni T. Dąbrowski
Prezes Zarządu SPCM
Zenon Laskowiak
Lider Konsorcjum PCM Homag






B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony