Części i regeneracja

ponad rok temu  11.04.2017, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 3 minuty

Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót

Elektroniczne układy zapłonowe niemal całkowicie wyparły już klasyczne rozwiązania z wykorzystaniem rozdzielacza zapłonu. Producenci już do nich nie wrócą, a współczesne auta są wyposażone w nowsze rozwiązania korzystające z cewek zapłonowych.

Cewka zapłonowa to jeden z najważniejszych elementów układu zapłonowego w silniku benzynowym. To ona wytwarza ładunek elektryczny, zamieniając prąd o niskim napięciu w prąd o napięciu 25-30 tys. woltów. W końcowej fazie zamieniany jest on przez świecę zapłonową w iskrę. Park samochodowy w Polsce jest bardzo zróżnicowany, w związku z tym po drogach porusza się wiele samochodów w różnym wieku. Wykorzystują one więc różne rozwiązania w układzie zapłonowym: począwszy od tradycyjnego z rozdzielaczem zapłonu, aż po nowoczesne oparte o cewki zapłonowe.

Kopułki i palce rozdzielaczy zapłonu

Zadaniem kopułki i palca rozdzielacza jest rozdział napięcia zapłonowego, wytworzonego w cewce poprzez przewody zapłonowe i złączki, na świece zapłonowe poszczególnych cylindrów. Jest to najstarszy rodzaj elektronicznego rozdzielania zapłonu. Rozwiązanie stosowane głównie w starszych samochodach.

Przykładowe indeksy w IC Katalogu Online, wchodzące w skład tego rozwiązania to: EVL 029 0300900029 (cena: 20,34 zł), 1 235 522 444 (89,28 zł), VAL245047 (219,03 zł).

Cewki dwuiskrowe

Już kilkadziesiąt lat temu zaczęto stosować w silnikach o większej liczbie cylindrów minimum dwie cewki na jeden cylinder, co niestety wiązało się z komplikacją układów zapłonowych. Gdy pojawiła się elektronika, bezrozdzielaczowe układy zapłonowe i cewki dwuiskrowe, częściowo problem ten rozwiązano. Technologia podwójnego iskrzenia zmieniła niezawodność zapłonu. Oba końce uzwojenia wtórnego cewek dwuiskrowych łączone są za pośrednictwem przewodów zapłonowych ze świecami zapłonowymi. Dzięki temu wytwarzają wysokie napięcie dla dwóch par cylindrów oddzielnie, a jednocześnie dwie iskry na jeden cykl pracy. W praktyce oznacza to, że dla silnika 4-cylindrowego mamy dwie cewki.

Przykładowe referencje dostępne w ofercie Inter Cars to: CE20058-12B1 (cena: 117,93 zł), CE-127 (299,81 zł).

Cewki jednoiskrowe

Nazywane są różnie, np. ołówkowymi, wtykowymi, prętowymi, a nawet świecowymi. W zasadzie każda nazwa jest dobra, chodzi bowiem o rozróżnienie ich kształtu od innych cewek. Mamy tu jeden kompaktowy element zawierający cewkę i umieszczone w fajce świecy przedłużone złącze wysokiego napięcia, które przez styk sprężynowy przekazuje ładunek elektryczny bezpośrednio na świecę. Mimo niewielkich rozmiarów cewek jednoiskrowych, generują one bardzo wysokie napięcia. Dzieje się tak głównie dzięki znacznie lepszej jakości materiałom, dokładniejszej budowie i braku przewodu zapłonowego. Stosuje się również moduły kilku cewek w jednym elemencie z fajkami, zwane też listwami zapłonowymi. Rozwiązanie bazujące na cewkach jednoiskrowych jest najbardziej popularne i stosowane najczęściej w nowych samochodach.

Przykładowe referencje dostępne w ofercie Inter Cars to: U5055 48206 (cena: 184,51 zł), CK-28 (444,54 zł).

Inter Cars posiada w swojej ofercie części zamienne do większości aut poruszających się po drogach zarówno w Polsce, jak i krajach, w których prowadzi sprzedaż. Głównymi dostawcami spółki w dziedzinie zapłonu są tacy renomowani producenci, jak NGK, Beru, Bosch, Mobiletron, Magneti Marelli, Delphi, Denso czy Hans Pries.

GALERIA ZDJĘĆ

Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót "starych" nie ma co liczyć
Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót "starych" nie ma co liczyć
Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót "starych" nie ma co liczyć
Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót "starych" nie ma co liczyć
Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót "starych" nie ma co liczyć
Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót "starych" nie ma co liczyć
Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót "starych" nie ma co liczyć
Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót "starych" nie ma co liczyć
Tylko elektroniczne układy zapłonowe. Na powrót "starych" nie ma co liczyć

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony