Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Układ kierowniczy pojazdu a bezpieczeństwo

Wiele elementów pojazdu ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego. Sprawność układu kierowniczego decyduje o tym, czy posiadamy kontrolę nad pojazdem. Sprawny układ kierowniczy to jeden z aspektów dbałości o stan techniczny pojazdu, a tym samym wyraz odpowiedzialnej postawy na drodze. Wiele wypadków drogowych ma miejsce ze względu na zły stan techniczny pojazdu, wiele osób ginie w tragicznych okolicznościach… straciło kontrolę nad pojazdem.



Zadaniem układu kierowniczego jest zapewnienie kierowcy możliwości kontrolowania kierunku ruchu pojazdu zgodnie z jego zamiarami. Jest to osiągane dzięki odpowiedniemu ustawieniu kół kierowanych w stosunku do umownej płaszczyzny odniesienia związanej z pojazdem. Sprawny układ kierowniczy spełnia następujące warunki:
- koła skręcone powinny samoczynnie powracać do położenia odpowiadającego kierunkowi jazdy na wprost oraz zapewniać utrzymanie tego kierunku, pomimo działania sił bocznych niezależnych od kierowcy;
- uderzenia wywołane nierównościami nawierzchni nie powinny być odczuwalne na kole kierowniczym;
- pionowe przemieszczenia kół kierowanych wywołane niedużymi nierównościami drogi nie powinny powodować zmiany kierunku jazdy;
- kierowanie pojazdem powinno być łatwe i skuteczne, z użyciem możliwie małych sił na kole kierowniczym.
Niepokojące nas objawy w funkcjonowaniu układu kierowniczego są sygnałem, iż należy udać się do warsztatu. Samodzielne próby napraw czy też demontażu są zbyt ryzykowne i niejednokrotnie mogą zakończyć się tragedią na drodze. Warsztat po dokonaniu diagnozy układu, przeprowadzi czynności konieczne do jego prawidłowego funkcjonowania. Może to być wymiana końcówek drążków kierowniczych, gumowych osłon przekładni kierowniczej, regulacja naciągu paska pompy wspomagania, uzupełnienie płynu w zbiorniczku wspomagania oraz odpowietrzenie układu wspomagania. Poważne prace związane z demontażem układu zawsze powinny być zakończone wykonaniem pomiarów geometrii przedniego zawieszenia. Prace dotyczące przekładni kierowniczej oraz naprawy i uszczelnienia układu wspomagania wymagają specjalistycznego sprzętu. Układ kierowniczy wymaga systematycznej kontroli, tak jak inne elementy pojazdu. Kampania Akademia Bezpiecznego Samochodu apeluje do kierowców, by pamiętali o profilaktycznych wizytach w warsztatach co najmniej dwa razy w roku. Zminimalizuje to z pewnością niebezpieczne zagrożenia w naszym aucie.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony