To nowe rozwiązanie umożliwia niezależne ustawienie różnych temperatur nawiewu w trzech różnych strefach wnętrza samochodu, tj. w strefie kierowcy, strefie przedniego pasażera i strefie tylnej kanapy, co pozwala na obniżenie kosztów związanych z użytkowaniem klimatyzacji w samochodzie.
- Dzięki opracowanemu przez DENSO rozwiązaniu będzie można uniknąć schładzania lub ogrzewania stref, w których nikt nie przebywa, zaś temperatury w poszczególnych strefach mogą być regulowane w sposób niezależny, w zależności od preferencji siedzących tam osób – mówi Akio Shikamura, dyrektor naczelny grupy DENSO Thermal Systems Business Group. - Gdy samochodem podróżuje jedynie kierowca i układ klimatyzacji obsługuje tylko jego strefę, to średnie roczne zużycie energii potrzebnej do obsługi układu klimatyzacji maleje o 20%( ), co oczywiście przekłada się również na obniżenie zużycia paliwa.
Jak to działa? Ze względu na ograniczoną przestrzeń wnętrza pojazdu nowy układ musi mieć gabaryty podobne do standardowych układów klimatyzacji. Mając to na uwadze, firma DENSO zaprojektowała całkowicie nowy, wewnętrzny moduł ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC). W celu niezależnej kontroli temperatury we wszystkich obsługiwanych strefach DENSO zdecydowało się podzielić wewnętrzną strukturę modułu na 5 przedziałów, każdy z nich podłączony do innych nawiewów: pierwszy do nawiewów w okolicy tablicy rozdzielczej i szyby przedniej od strony kierowcy, drugi do nawiewu przy nogach kierowcy, trzeci do nawiewów z przodu i przy szybie przedniej od strony fotela pasażera, czwarty do nawiewu na nogi pasażera oraz piąty do nawiewów na tylną kanapę.
Inżynierowie DENSO przeprowadzili wiele testów i symulacji dla różnych warunków pogodowych w celu optymalizacji kontroli temperatury( ) i zachowania komfortowych warunków we wnętrzu samochodu, nawet przy skrajnie niskich i wysokich temperaturach zewnętrznych. Gdy układ klimatyzacji pracuje w trybie ogrzewania, pobiera on znaczne ilości suchego powietrza z zewnątrz pojazdu, wentylując jego wnętrze i zapobiegając skraplaniu pary wodnej na szybach. We wcześniejszych układach, podczas pobierania powietrza zewnętrznego, całe nagrzane już powietrze z wnętrza samochodu było odprowadzane na zewnątrz. W nowym układzie powietrze z zewnątrz jest dostarczane jedynie do nawiewów usytuowanych na tablicy przyrządów i pod przednią szybą od strony kierowcy i pasażera. W porównaniu do układów konwencjonalnych utrata nagrzanego powietrza z wnętrza kabiny została zredukowana o połowę, co oczywiście również zmniejsza ilość energii niezbędnej do funkcjonowania układu.
Ten nowy układ klimatyzacji został wprowadzony na rynek japoński i inne światowe rynki na początku bieżącego roku.
Wartość ta została ustalona na podstawie testów drogowych przeprowadzonych przez DENSO.
W zależności od temperatury wewnętrznej i zewnętrznej układ ten może kontrolować temperaturę powietrza w strefach przedniego pasażera i tylnej kanapy, nawet jeśli w samochodzie znajduje się jedynie kierowca.
Firma DENSO opracowała jako pierwsza na świecie samochodowy układ klimatyzacji strefowej umożliwiający niezależną kontrolę temperatury w strefie kierowcy.
Komentarze (0)