Klimatyzacja

ponad rok temu  17.08.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Układy klimatyzacji –  budowa i obsługa serwisowa

Panel sterowania układu klimatyzacji manualnej.

Strona 2 z 2

W przypadku układów manualnych rozdział nawiewu powietrza i jego moc nastawiana i regulowana jest ręcznie poprzez załączanie i wyłączanie pracy sprężarki, a temperatura we wnętrzu pojazdu ustalana jest poprzez dozowanie dopływu schłodzonego powietrza.
W układach klimatyzacji z regulowaną temperaturą zadana wartość temperatury utrzymywana jest samoczynnie na stałym poziomie. Rozdział schłodzonego powietrza i siła nawiewu ustawiane są ręcznie. Pracą sprężarki steruje elektroniczny sterownik.
W automatycznych układach klimatyzacji regulacja temperatury regulowana jest w sposób w pełni automatyczny na poziomie wartości zadanej przez kierowcę. Możliwe jest to dzięki sygnałom przesyłanym do sterownika pojazdu z czujników mierzących temperaturę w różnych miejscach wnętrza kabiny oraz otoczenia.
Układ klimatyzacji samochodowej wymaga okresowej obsługi serwisowej w związku z:
- ubytkiem czynnika chłodniczego (od 20 do 110 g w ciągu roku),
- przenikaniem pary wodnej do czynnika powodującej krzepnięcie,
- zanieczyszczeniem powierzchni skraplacza,
- zatykaniem rurki odprowadzającej skropliny z parownika.

Nieprawidłowe działanie układu klimatyzacji może być spowodowane:
- niedostateczną ilością czynnika w układzie,
- usterką instalacji elektrycznej,
- zatorem w przepływie czynnika,
- uszkodzeniem któregoś z podzespołów,
- niedostatecznym skraplaniem,
- obecnością powietrza lub wilgoci w układzie.
Objawami nieprawidłowego funkcjonowania układu klimatyzacji są:
- występowanie lodu na podzespołach układu na skutek zakłócenia przepływu czynnika,
- pojawianie się nieprzyjemnych zapachów z nawiewów będących efektem tworzenia się bakterii i pleśni wokół odpływu skroplin,
- zaparowywanie szyb spowodowane brakiem drożności rurki odprowadzającej skropliny z parownika,
- wyłączenie się układu w wyniku zamarzania wilgoci zawartej w czynniku, powodującej brak przepływu czynnika w układzie.

Okresowa obsługa układu klimatyzacji obejmować powinna:
- wykrycie ewentualnych nieszczelności;
- uzupełnienie czynnika chłodniczego,
- skontrolowanie pracy wentylatora skraplacza,
- sprawdzenie drożności rurki odprowadzającej skropliny z parownika.

Przy prawidłowo działającej klimatyzacji samochodowej obsługa serwisowa sprowadza się do podłączenia do systemu stacji serwisowej i przeprowadzenia procesu obsługi czynnika chłodniczego obejmującego:
- sprawdzenie ciśnienia czynnika chłodniczego w układzie wysokiego i niskiego ciśnienia,
- odessanie czynnika chłodniczego,
- automatyczną regenerację czynnika chłodniczego wraz z odseparowaniem zużytego oleju,
- osuszenie układu poprzez wytworzenie podciśnienia,
- sprawdzenie szczelności układu,
- napełnienie układu świeżym czynnikiem z odpowiednią ilością oleju.

Obecnie przy obsłudze samochodowych układów klimatyzacji standardem jest stacja serwisowa w pełni automatyczna. Wykonuje ona wszystkie czynności w zaprogramowanym cyklu i bez uczestnictwa obsługującego. Dzięki wbudowanej wadze do zbiornika oleju stacja automatyczna samoczynnie wprowadzi do obsługiwanego układu wymaganą ilość oleju sprężarkowego.
W automatycznych stacjach serwisowych wszystkie niezbędne w trakcie obsługi funkcje sterowane są elektrozaworami uruchamianymi przez mikroprocesor, zgodnie z programem wybieranym ręcznie z poziomu pulpitu sterującego lub przywołanym z bazy danych zainstalowanej w urządzeniu. Na wyświetlaczu panelu sterującego na każdym etapie pracy stacji serwisowej wyświetlane są odpowiednie komunikaty opisujące rodzaj aktualnie wykonywanej czynności oraz jej parametry, np. wartość ciśnienia, czas napełniania, wykonywania próżni, masa czynnika i oleju.
Automatyczne stacje serwisowe do obsługi systemów klimatyzacji mają bazę danych obsługowych parametrów układów klimatyzacji eksploatowanych na rynku pojazdów (informacje o ilości czynnika i oleju, jaką należy podać do obsługiwanego rodzaju układu klimatyzacji). Przy wyborze z poziomu menu urządzenia marki, modelu i wersji pojazdu stacja automatycznie zaprogramuje i przeprowadzi od początku do końca cały proces obsługi.
Przy obsłudze układów klimatyzacji bardzo przydatne jest stosowanie któregoś z dostępnych przyrządów do wykrywania nieszczelności w układzie, umożliwiającego szybkie i precyzyjne zlokalizowanie źródła ewentualnej nieszczelności.
Ze względu na fakt, że systemy klimatyzacji sterowane są elektronicznie i mają znaczne ilości czujników i elementów wykonawczych sterowanych mikroprocesorowo, bardzo przydatnym urządzeniem przy obsłudze serwisowej i naprawach tego typu układów jest odpowiedni tester diagnostyczny umożliwiający przetestowanie i wykrycie ewentualnych usterek w układzie.

mgr Andrzej Kowalewski

GALERIA ZDJĘĆ

Przy obsłudze systemów klimatyzacji niezbędne jest wykorzystanie stacji serwisowej.
Standardem automatycznych stacji serwisowych jest wbudowana drukarka i baza danych.
Zawór rozprężny układu klimatyzacji.
Złącze serwisowe obwodu niskiego ciśnienia układu klimatyzacji.
Złącze serwisowe obwodu wysokiego ciśnienia układu klimatyzacji.
Automatyczny panel sterowania układu klimatyzacji.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony