Panel sterowania układu klimatyzacji manualnej.
W przypadku układów manualnych rozdział nawiewu powietrza i jego moc nastawiana i regulowana jest ręcznie poprzez załączanie i wyłączanie pracy sprężarki, a temperatura we wnętrzu pojazdu ustalana jest poprzez dozowanie dopływu schłodzonego powietrza.
W układach klimatyzacji z regulowaną temperaturą zadana wartość temperatury utrzymywana jest samoczynnie na stałym poziomie. Rozdział schłodzonego powietrza i siła nawiewu ustawiane są ręcznie. Pracą sprężarki steruje elektroniczny sterownik.
W automatycznych układach klimatyzacji regulacja temperatury regulowana jest w sposób w pełni automatyczny na poziomie wartości zadanej przez kierowcę. Możliwe jest to dzięki sygnałom przesyłanym do sterownika pojazdu z czujników mierzących temperaturę w różnych miejscach wnętrza kabiny oraz otoczenia.
Układ klimatyzacji samochodowej wymaga okresowej obsługi serwisowej w związku z:
- ubytkiem czynnika chłodniczego (od 20 do 110 g w ciągu roku),
- przenikaniem pary wodnej do czynnika powodującej krzepnięcie,
- zanieczyszczeniem powierzchni skraplacza,
- zatykaniem rurki odprowadzającej skropliny z parownika.
Nieprawidłowe działanie układu klimatyzacji może być spowodowane:
- niedostateczną ilością czynnika w układzie,
- usterką instalacji elektrycznej,
- zatorem w przepływie czynnika,
- uszkodzeniem któregoś z podzespołów,
- niedostatecznym skraplaniem,
- obecnością powietrza lub wilgoci w układzie.
Objawami nieprawidłowego funkcjonowania układu klimatyzacji są:
- występowanie lodu na podzespołach układu na skutek zakłócenia przepływu czynnika,
- pojawianie się nieprzyjemnych zapachów z nawiewów będących efektem tworzenia się bakterii i pleśni wokół odpływu skroplin,
- zaparowywanie szyb spowodowane brakiem drożności rurki odprowadzającej skropliny z parownika,
- wyłączenie się układu w wyniku zamarzania wilgoci zawartej w czynniku, powodującej brak przepływu czynnika w układzie.
Okresowa obsługa układu klimatyzacji obejmować powinna:
- wykrycie ewentualnych nieszczelności;
- uzupełnienie czynnika chłodniczego,
- skontrolowanie pracy wentylatora skraplacza,
- sprawdzenie drożności rurki odprowadzającej skropliny z parownika.
Przy prawidłowo działającej klimatyzacji samochodowej obsługa serwisowa sprowadza się do podłączenia do systemu stacji serwisowej i przeprowadzenia procesu obsługi czynnika chłodniczego obejmującego:
- sprawdzenie ciśnienia czynnika chłodniczego w układzie wysokiego i niskiego ciśnienia,
- odessanie czynnika chłodniczego,
- automatyczną regenerację czynnika chłodniczego wraz z odseparowaniem zużytego oleju,
- osuszenie układu poprzez wytworzenie podciśnienia,
- sprawdzenie szczelności układu,
- napełnienie układu świeżym czynnikiem z odpowiednią ilością oleju.
Obecnie przy obsłudze samochodowych układów klimatyzacji standardem jest stacja serwisowa w pełni automatyczna. Wykonuje ona wszystkie czynności w zaprogramowanym cyklu i bez uczestnictwa obsługującego. Dzięki wbudowanej wadze do zbiornika oleju stacja automatyczna samoczynnie wprowadzi do obsługiwanego układu wymaganą ilość oleju sprężarkowego.
W automatycznych stacjach serwisowych wszystkie niezbędne w trakcie obsługi funkcje sterowane są elektrozaworami uruchamianymi przez mikroprocesor, zgodnie z programem wybieranym ręcznie z poziomu pulpitu sterującego lub przywołanym z bazy danych zainstalowanej w urządzeniu. Na wyświetlaczu panelu sterującego na każdym etapie pracy stacji serwisowej wyświetlane są odpowiednie komunikaty opisujące rodzaj aktualnie wykonywanej czynności oraz jej parametry, np. wartość ciśnienia, czas napełniania, wykonywania próżni, masa czynnika i oleju.
Automatyczne stacje serwisowe do obsługi systemów klimatyzacji mają bazę danych obsługowych parametrów układów klimatyzacji eksploatowanych na rynku pojazdów (informacje o ilości czynnika i oleju, jaką należy podać do obsługiwanego rodzaju układu klimatyzacji). Przy wyborze z poziomu menu urządzenia marki, modelu i wersji pojazdu stacja automatycznie zaprogramuje i przeprowadzi od początku do końca cały proces obsługi.
Przy obsłudze układów klimatyzacji bardzo przydatne jest stosowanie któregoś z dostępnych przyrządów do wykrywania nieszczelności w układzie, umożliwiającego szybkie i precyzyjne zlokalizowanie źródła ewentualnej nieszczelności.
Ze względu na fakt, że systemy klimatyzacji sterowane są elektronicznie i mają znaczne ilości czujników i elementów wykonawczych sterowanych mikroprocesorowo, bardzo przydatnym urządzeniem przy obsłudze serwisowej i naprawach tego typu układów jest odpowiedni tester diagnostyczny umożliwiający przetestowanie i wykrycie ewentualnych usterek w układzie.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)