Tak zwany napęd pomocniczy jest stosowany do napędzania urządzeń pomocniczych, takich jak alternator, pompa płynu chłodzącego, pompa wspomagania kierownicy czy sprężarka klimatyzacji. Funkcja ta była zazwyczaj realizowana za pomocą paska klinowego, który zapewniał pośrednie przeniesienie momentu z wału korbowego do alternatora i pompy płynu chłodzącego. Jednakże w nowoczesnych samochodach do zwiększania komfortu kierowcy używa się coraz większej ilości urządzeń elektronicznych. W rezultacie, jeden pasek klinowy nie wystarcza już do napędzania wysokowydajnego alternatora i urządzeń pomocniczych z przodu silnika, takich jak sprężarka klimatyzacji lub pompa wspomagania kierownicy. Aby rozwiązać ten problem, stosowany jest pasek wielorowkowy, pozwalający na zmniejszenie kąta opasania, a przez to zwiększenie przełożenia. W przypadku silników o wyjątkowo zwartej budowie, urządzenia pomocnicze mogą być napędzane z wykorzystaniem przedniej i tylnej strony paska wielorowkowego.
Napęd paska rozrządu/układy paska zębatego
Pasek zębaty jest wykonany z gumy, ze wzmocnieniem struktury paska włóknem szklanym i powłoką z tkaniny poliamidowej. Odporna na wysoką temperaturę warstwa pośrednia zapewnia idealne działanie zastosowanych materiałów. Zęby paska są również wzmocnione poliamidem w celu zwiększenia odporności na zużycie. Pasek zębaty, inaczej niż łańcuch rozrządu, nie wymaga smarowania, więc środowisko jego pracy nie wymaga uszczelnienia. Prosta osłona z tworzywa zapewnia wystarczającą ochronę przed wnikaniem zanieczyszczeń.
Charakterystyka układów napędu paska zębatego:
- Łączy wał korbowy z wałkiem (wałkami) rozrządu.
- Może być wykorzystywany do przenoszenia napędu do pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej.
- Z wałkiem wyważającym lub pośrednim.
- Może składać się z jednego, dwóch lub kilku oddzielnych układów.
Zalety nowoczesnych układów napędu paska zębatego:
- Znakomita precyzja rozrządu zaworów w ciągu całego okresu eksploatacji.
- Duża żywotność/niski poziom hałasu podczas pracy.
- Łatwa i ekonomiczna obsługa i montaż.
- Praca bez smarowania, brak konieczności podawania oleju.
- Zwarta budowa.
- Minimalne tarcie.
- Wysoka sprawność.
Napęd paska pomocniczego/układy napędu paska pomocniczego
Układy napędu paska pomocniczego mogą składać się z jednego, dwóch lub kilku oddzielnych układów, ale normalnie są projektowane jako układ napędowy paska wielorowkowego. Urządzenia pomocnicze są napędzane za pomocą paska wieloklinowego lub wielorowkowego (f) o profilu PK, którego naciąg jest precyzyjnie dobrany do wymaganych obciążeń za pomocą mechanicznego lub hydraulicznego układu napinającego. Do stworzenia kąta opasania paska, właściwego dla napędzania urządzeń pomocniczych, stosuje się rolki prowadzące. Rolki te mogą być także wykorzystywane jako stabilizatory, eliminujące wibracje paska na dłuższych odcinkach. Paski wielorowkowe są zaprojektowane do przenoszenia dużego momentu obrotowego silnika – we współczesnych samochodach niczym niezwykłym jest moment do 350 Nm – bez poślizgu, z wału korbowego (a) do wszystkich urządzeń pomocniczych.
Zalety nowoczesnych układów napędu paska pomocniczego:
- Lepsza kontrola poślizgu w układzie napędu urządzeń pomocniczych.
- Duża trwałość (160 000 km i więcej).
- Zmniejszony hałas podczas pracy.
- Niewielkie wymagania co do rozmiarów miejsca montażu.
- Prosta obsługa.
Na podstawie „Układy napędu pasowego. Informator techniczny”.
w pojazdach samochodowych (1). Układy napędu pasowego w pojazdach samochodowych spełniają dwa zadania: napęd paska rozrządu steruje zaworami za pomocą paska zębatego, który przekazuje ruch obrotowy wału korbowego na wałek rozrządu w proporcji 2:1, zapewniając w ten sposób doskonałą synchronizację ruchu tłoka i rozrządu zaworowego.
Komentarze (0)