Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Układy napędu pasowego
w pojazdach samochodowych (4)

Budowa sprzęgiełka alternatora
Sprzęgiełko alternatora składa się z następujących elementów: koło pasowe (1), zespół sprzęgiełka (2) ze zintegrowanymi łożyskami promieniowymi (3) oraz tuleja wewnętrzna o zmiennym kształcie (4), pierścień wewnętrzny (5) z naciętym wielo-wpustem (6), uszczelka elastomerowa (7), płytka oporowa z uszczelką wargową (8) i osłona ochronna z tworzywa sztucznego (9). Pierścień wewnętrzny i koło pasowe są obrobione do wymaganego kształtu. Modułowa koncepcja sprzęgiełek alternatora firmy INA pozwala na szybkie dostosowanie produkcji do wymaganej specyfikacji. Dzięki luzowi osiowemu prowadzenie paska jest samoustawne. Zmniejsza to znacząco hałas paska na kole pasowym, ponieważ pasek nie jest sztywno prowadzony na kole napędowym alternatora. Otwór w sprzęgiełku, pozwalający na montaż do alternatora, jest wykonany w taki sposób, że nie są wymagane żadne zmiany wałka alternatora. Pierścień wewnętrzny jest montowany na wałku za pomocą gwintu drobnozwojowego. Wielo-wpust (6) ma na celu przenoszenie momentu dokręcenia. Osłona ochronna z przodu zabezpiecza zespół sprzęgiełka przed brudem i rozbryzgami wody. Widoczna powierzchnia koła pasowego jest zabezpieczona powłoką antykorozyjną.


Przechowywanie sprzęgiełek alternatora i postępowanie ze sprzęgiełkami
Sprzęgiełka alternatora muszą być traktowane przed montażem i podczas niego z dużą ostrożnością. Sprzęgiełka należy montować bardzo ostrożnie, aby zapewnić ich poprawne działanie.

Przechowywanie
Sprzęgiełka alternatora są przesyłane zakonserwowane na sucho i zapakowane w papier antykorozyjny (VCI). Wyrób należy przechowywać:
- w oryginalnym opakowaniu,
- w suchym, czystym pomieszczeniu, w stałej temperaturze otoczenia,
- przy wilgotności względnej poniżej 65%.

Okres przechowywania jest ograniczony okresem przydatności smaru. Opakowanie należy zdejmować bezpośrednio przed zainstalowaniem sprzęgiełka alternatora. Po wyjęciu kilku wyrobów z opakowania zbiorczego, opakowanie to należy ponownie szczelnie zamknąć. Zabezpieczenie przez lotne inhibitory korozji wydzielane przez papier antykorozyjny jest możliwe jedynie przy szczelnie zamkniętym opakowaniu.

Demontaż
Demontaż sprzęgiełka alternatora wymaga użycia jednego z następujących narzędzi w zależności od sytuacji i dostępnego miejsca należy użyć długich lub krótkich narzędzi specjalnych.

Montaż
Postępowanie ze sprzęgiełkami
W zależności od wymagań klienta, sprzęgiełka alternatora są dostarczane w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych. Koło pasowe i pierścień wewnętrzny sprzęgiełka alternatora to elementy toczone, nieutwardzane, wykonane ze stali automatowej.
Dla uniknięcia uszkodzenia, w szczególności profilu wielorowkowego, części należy traktować z dużą ostrożnością.

Montaż na alternatorze
Koło pasowe należy dokręcać momentem 80 Nm (maks. 85 Nm) z użyciem klucza dynamometrycznego.

Montaż osłony ochronnej
Wewnętrzna lub zewnętrzna zatrzaskowa osłona ochronna wymaga przyłożenia siły wynoszącej ok. 10 N. Osłonę można łatwo zamontować ręcznie. Pasuje ona do szeregu różnych wyrobów produkcji masowej. Osłony ochronne są jednorazowe, ponieważ podczas demontażu ulegają łatwo uszkodzeniu. Montaż sprzęgiełka alternatora bez osłony ochronnej jest niedopuszczalny, ponieważ pociąga za sobą brak uszczelnienia.

Test działania
Ocena działania sprzęgiełka alternatora po zamontowaniu jest bardzo trudna. Z tego względu zaleca się, aby najpierw zdemontować sprzęgiełko alternatora.

Obsługa
Ważne: zawsze należy przestrzegać terminów kontroli i wymiany elementów napędu pasowego wskazanych przez producenta.

Napęd rozrządu – lista kontrolna obsługi
- Sprawdzić stan paska rozrządu.
- Kiedy i przy jakim przebiegu wymieniany był pasek rozrządu?
- Czy dostępny jest rejestr kontroli pojazdu? Czy samochód był regularnie serwisowany?
- Czy samochód był użytkowany w trudnych warunkach eksploatacyjnych, powodujących skrócenie okresów wymiany elementów napędu paska rozrządu?
- Czy urządzenia pomocnicze związane z paskiem rozrządu są w dobrym stanie, na przykład wałek rozrządu, pompa płynu chłodzącego, pompa wspomagania kierownicy? Czy hałasują?
- Za pomocą narzędzia pomiarowego należy zmierzyć naciąg paska w układach ze „sztywnymi” rolkami napinającymi i w razie potrzeby skorygować.
- Należy sprawdzić rolki napinające z tworzywa sztucznego pod kątem zużycia.
- Trzeba sprawdzić uszczelnienia łożysk pod kątem wycieków.
- Należy sprawdzić części pod kątem korozji.
- Czy ogólny stan paska rozrządu pozwala na zagwarantowanie bezawaryjnej eksploatacji do czasu następnego planowego przeglądu?

Uwaga:
Uszkodzony pasek rozrządu może spowodować poważną awarię silnika, pociągając za sobą znaczne koszty naprawy. Koszt wymiany paska rozrządu jest dużo niższy niż koszt naprawy awarii silnika spowodowanej przez wadliwy pasek rozrządu. Niezawodność paska rozrządu nie może budzić żadnych zastrzeżeń. W razie wątpliwości zawsze należy doradzać klientowi wymianę paska.

Napęd rozrządu – możliwe przyczyny awarii
- Zbyt silne lub zbyt słabe napięcie paska.
- Zabrudzenia w napędzie pasowym.
- Zużycie krawędzi paska.
- Zużycie bocznych powierzchni zębów.
- Suche wargi uszczelnienia łożyska powodujące piski.
- Luz łożyska poniżej wartości minimalnej w wyniku zdeformowania pierścienia wewnętrznego łożyska: - Niewłaściwy moment dokręcenia.
- Uszkodzone powierzchnie robocze kół.
- Zużyty smar w łożyskach wskutek przekroczenia okresu eksploatacji.

Napęd urządzeń pomocniczych – lista kontrolna obsługi
- Sprawdzić stan paska wielorowkowego.
- Sprawdzić ustawienia automatycznych napinaczy paska.
- Za pomocą narzędzia pomiarowego zmierzyć naciąg paska w układach ze „sztywnymi” rolkami napinającymi i w razie potrzeby skorygować.
- Sprawdzić stan rolek profilowanych.
- Upewnić się, że osłony ochronne są założone.
- Sprawdzić otwory montażowe napinaczy hydraulicznych pod kątem uszkodzeń i uszczelniacze mieszkowe pod kątem wycieków oleju.
- Sprawdzić czy napinacz paska obraca się swobodnie w całym zakresie wychylenia.
- Sprawdzić części pod kątem korozji.

Napęd urządzeń pomocniczych – możliwe przyczyny awarii
- Zbyt silne lub zbyt słabe napięcie paska.
- Zabrudzenia w napędzie paskowym.
- Zużyty pasek wielorowkowy.
- Pasek częściowo popękany.
- Suche wargi uszczelnienia łożyska powodujące piski.
- Wyciek smaru z łożysk: - Brak osłon ochronnych!
- Uszkodzony napinacz hydrauliczny paska: - Wyciek oleju z napinacza paska.
- Uszkodzone sprzęgiełko alternatora: - Pasek wielorowkowy „łopocze”     i piszczy!

Na podstawie „Układy napędu pasowego. Informator techniczny”.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony