Części i regeneracja

ponad rok temu  21.10.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Układy wydechowe. Budowa, zadania, wymagania

Najistotniejszym elementem układu wydechowego jest tłumik, którego zadaniem jest redukcja hałasu wywołanego falą ciśnienia spalin przemieszczających się po całym układzie od momentu otwarcia zaworu wylotowego do chwili opuszczenia przez spaliny końcówki r

Strona 2 z 2

Trzecim rodzajem tłumika jest konstrukcja interferencyjna. W tym rozwiązaniu kierunek rozchodzenia się fali akustycznej jest w początkowej fazie zgodny z przepływem spalin. Zmienia się dopiero przy wylocie spalin do otoczenia. Na relacje pomiędzy falą akustyczną pierwotną i powrotną wpływ ma całkowita długość przewodów.

Żadna ze stosowanych konstrukcji tłumików nie jest doskonała i nie tłumi dźwięków o wszystkich częstotliwościach. Tłumiki absorpcyjne nie do końca radzą sobie z dźwiękami o niskich częstotliwościach, a w przypadku dźwięków o wysokich częstotliwościach skuteczność tłumienia ograniczona jest średnicą tłumika. W przypadku tłumików refleksyjnych i interferencyjnych tłumienie drgań o niskich i wysokich częstotliwościach realizowane jest poprawnie, lecz skuteczne są one wyłącznie dla drgań o określonych zakresach częstotliwości.

Dlatego też w praktyce najskuteczniejsze są konstrukcje tzw. tłumików kombinowanych, w których są stosowane jednocześnie różne metody tłumienia drgań. Najczęściej stosuje się konstrukcję wykorzystującą równocześnie zasadę rozprężania gazów i zmiany kierunku ich przepływu. Spaliny wpływają najpierw do komory o półkolistym lub stożkowym kształcie i ulegają tam rozprężeniu. W kolejnej fazie wymuszona jest wielokrotna zmiana kierunku ich przepływu poprzez zastosowanie blaszanych, naprzemianlegle usytuowanych zastawek. Dalej spaliny trafiają do wąskiej rury wylotowej.

W przypadku pojazdów, w których najistotniejsze jest uzyskanie maksymalnej mocy silnika, stosowane są konstrukcje tłumików o działaniu rozprężająco-rozdzielającym. Wykorzystuje się w nich swobodne rozprężanie spalin w rozszerzającej się dyszy oraz podział gazów spalinowych między kilka równoległych kanałów. W tym rozwiązaniu spaliny po rozprężeniu w komorze wejściowej przemieszczają się przez wiązkę równoległych rurek o małych przekrojach, dzięki czemu dławienie przepływu jest zminimalizowane, a skuteczność tłumienia wystarczająca.

W związku z coraz bardziej zaostrzanymi przepisami w zakresie ochrony środowiska układy wydechowe pojazdów samochodowych muszą spełniać wymagania dotyczące ograniczenia emisji szkodliwych substancji zawartych w spalinach. Część z nich, przechodząc przez układ wydechowy, ulega neutralizacji. Ze względu na zbyt krótki czas przepływu spalin przez układ wydechowy oraz zbyt niską temperaturę, niestety, nie wszystkie szkodliwe substancje ulegają neutralizacji. W celu zwiększenia intensywności zachodzenia tych przemian w układach wydechowych stosuje się katalizatory, w których zachodzą reakcje:

  • utleniania – reakcji tlenków węgla i węglowodorów z tlenem, w wyniku której otrzymywany jest dwutlenek węgla i para wodna,
  • redukcji – reakcji tlenków węgla z tlenkami azotu, której produktem jest azot i dwutlenek węgla.

Stosowane w układach wydechowych katalizatory dzielą się na:

  • utleniające – dwufunkcyjne, przyspieszające reakcje utleniania, obniżające w spalinach zawartość tlenku węgla i węglowodorów,
  • redukujące – jednofunkcyjne, przyspieszające redukcję, obniżające w spalinach zawartość tlenków azotu,
  • utleniająco-redukujące – trójfunkcyjne, przyspieszające reakcje utleniania i redukowania, obniżające w spalinach zawartość tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu.

W układach wydechowych silników z zapłonem iskrowym stosowane są obecnie niemal wyłącznie katalizatory trójfunkcyjne, współpracujące z tzw. sondami lambda, reagującymi na obecność tlenu w spalinach. Nośniki katalizatorów, czyli szkielety konstrukcyjne do rozmieszczania warstw substancji katalitycznych mogą być:

  • ceramiczne – wykonane z materiału zwanego kardierytem,
  • metalowe – wykonane z cienkiej, odpowiednio ukształtowanej stalowej foli żaroodpornej.

Praca katalizatora trójfunkcyjnego rozpoczyna się w chwili, gdy temperatura wnętrza osiągnie poziom 400oC. W celu zapewnienia skutecznej jego pracy przy nieznacznych obciążeniach silnika, zwłaszcza w okresie zimowym, umieszcza się go w pobliżu kolektora wydechowego silnika lub stosuje się dwa katalizatory: rozruchowy i główny. Pierwszy, rozruchowy umieszczony jest w pobliżu kolektora wydechowego i dzięki temu szybko osiąga optymalną temperaturę pracy i oczyszcza spaliny, zanim zacznie pracować katalizator główny.

W silnikach z zapłonem samoczynnym stosowane są wyłącznie katalizatory utleniające, służące zmniejszeniu zawartości tlenku węgla i węglowodorów. Znacznie istotniejszą kwestią w przypadku silników z zapłonem samoczynnym jest ograniczenie ilości sadzy zawartej w spalinach. Obecne układy wydechowe silników z zapłonem samoczynnym wyposażone są w filtry cząstek stałych, w których proces ich oczyszczania realizowany jest samoczynnie podczas eksploatacji pojazdu na skutek wypalania zebranych cząstek stałych.

mgr Andrzej Kowalewski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony