Nowe łożysko jest obecnie najszybszym na świecie łożyskiem kulkowym poprzecznym ze smarem stałym, przeznaczonym do zastosowań w pojazdach elektrycznych, które pozwala zwiększyć zasięg pojazdu i poprawić oszczędność energii.
Ultraszybkie łożysko kulkowe trzeciej to najnowsza propozycja firmy NSK. Poprzednia (druga) generacja ultraszybkich łożysk kulkowych do silników EV osiągała wartość 1,4 mln dmn i stanowiła znaczący postęp w technologii konstrukcji koszyków łożysk oraz rozwiązań przeciwzatarciowych. Dzięki produktowi trzeciej generacji firma NSK dostosowała swoje rozwiązania do zapotrzebowania na łożyska zdolne do pracy z jeszcze wyższymi prędkościami. Łożyska o takiej charakterystyce ułatwiają klientom opracowywanie i wdrażanie silników elektrycznych, które działają ze znacznie wyższymi prędkościami.
Zgodnie z wymogami środowiskowymi oraz oczekiwaniami konsumentów producenci samochodów poszukują mniejszych i lżejszych części samochodowych, które pozwalają zwiększyć realny zasięg osiągany przy jednym ładowaniu. Producenci OEM pojazdów elektrycznych opracowują również szybsze silniki o wyższej mocy, działające z lepszą wydajnością. W związku z tym łożyska stosowane w układach napędowych, zwłaszcza w silnikach elektrycznych, muszą spełniać wymagania odpowiednie dla coraz wyższych prędkości i osiągów.
Wzrost wydajności
Oprócz wydajności obrotowej rzędu 1,8 mln dmn (wzrost o 28,5 %) nowe łożysko posiada pierwszy na świecie koszyk, który wykorzystuje zalety techniki optymalizacji topologii. Dzięki zastosowaniu tego procesu możliwe było takie rozmieszczenie materiałów w przestrzeni projektowej, które pozwoliło zmaksymalizować wydajność produktu.
Konstrukcja
W konstrukcji koszyka wykorzystano nowy materiał na bazie żywicy o wysokiej sztywności, który tłumi odkształcenia podczas szybkiego ruchu obrotowego skuteczniej niż materiały standardowe. Należy również zauważyć, że łożysko zostało wypełnione zastrzeżonym przez NSK smarem o zmniejszonej podatności na zbijanie się, co ogranicza wytwarzanie ciepła i przedłuża zarówno żywotność samego środka smarnego, jak i łożyska oraz zmniejsza ryzyko zatarcia. To właśnie połączenie specjalnego smaru NSK i nowo opracowanej konstrukcji koszyka umożliwia wysokowydajnemu łożysku kulkowemu poprzecznemu działanie przy wartości ponad 1,8 mln dmn.
Fot. NSK
Komentarze (0)