Wiele zdarzeń w ciągu roku może uszkodzić akumulator pojazdu lub nawet spowodować jego awarię
Według Stowarzyszenia Samochodowego (ADAC) zły stan akumulatora był przyczyną 46,3% wszystkich awarii w 2020 r. Powód jest oczywisty: w samochodach, które przez dłuższy czas nie są używane, akumulatory rozładowują się, co w konsekwencji prowadzi do problemów z uruchomieniem silnika.
– Okres pandemii zmienił wiele obszarów naszego życia, w tym zwyczaje dotyczące przemieszczania się – zwraca uwagę Adam Potępa, menedżer ds. kluczowych klientów w Clarios Poland. – Transport zbiorowy wciąż jest postrzegany jako potencjalnie niebezpieczny, dlatego samochody stały się najpopularniejszym środkiem przemieszczania się, zapewniając bezpieczną przestrzeń z dala od tłumów. Niestety okazuje się, że większość tych pojazdów użytkowana jest na bardzo krótkich odcinkach. Dodatkowo podczas takich podróży korzysta się z wielu odbiorników energii elektrycznej, co w konsekwencji nie pozwala na prawidłowe naładowanie akumulatora podczas jazdy. Akumulatory użytkowane są w stanie ciągłego niedoładowania, co wraz z nadejściem zimy może oznaczać pierwsze problemy z rozruchem silnika.
Dlaczego warto poprosić o pomoc specjalistę?
Jeśli akumulator jest niesprawny, nie należy go wymieniać samodzielnie, tylko oddać samochód w ręce specjalistów. Choć w przeszłości wymiana akumulatora nie była skomplikowaną czynnością, obecnie proces ten jest bardziej złożony i wymaga dodatkowych procedur serwisowych. Mechanicy mają niezbędną wiedzę z tego zakresu, co pozwala uniknąć uszkodzenia elektroniki pojazdu.
Dodatkowo profesjonalny warsztat z pewnością zadba o to, aby zużyty akumulator został poddany recyklingowi, minimalizując w ten sposób negatywny wpływ na środowisko. Akumulatory samochodowe są najczęściej odzyskiwanym i przetwarzanym produktem w na świecie, wyprzedzając aluminium, papier, opony i szkło.
Obieg zamknięty
Firma Clarios we współpracy z partnerami i klientami opracowała system zbierania zużytych akumulatorów, który zapewnia ich wykorzystanie w ramach obiegu zamkniętego. Dzięki temu udaje się odzyskać z rynku aż 98% akumulatorów ołowiowych z pojazdów w Europie, a także bardzo dużą część materiałów, z jakich są wykonane. Elementy z tworzywa sztucznego są przetwarzane na wióry polipropylenowe, na przykład do nowych obudów akumulatorów. Ołów jest wykorzystywany do produkcji nowych akumulatorów. Natomiast elektrolit można przetworzyć na nawozy i środki czyszczące.
Każdy, kto chce bezpiecznie podróżować zimą, powinien sprawdzić akumulator i w razie potrzeby dokonać jego wymiany w warsztacie. Adresy serwisów znajdują się na stronie VARTA: www.varta-automotive.pl/pl-pl/bezplatny-test-akumulatora.
Sprawdź swój akumulator, jeśli:
- ma więcej niż 4 lata,
- od ostatniej kontroli akumulatora minęło więcej niż 2 lata,
- twój samochód przez długi czas nie był użytkowany,
- często korzystasz z samochodu na krótkich trasach,
- miewasz problemy z uruchomieniem silnika,
- zdarza się, że silnik nadal pracuje, gdy zatrzymujesz się na światłach pomimo korzystania z systemu start-stop,
- zamontowałeś w pojeździe dodatkowe urządzenia elektryczne, np. ogrzewanie postojowe, siedzeń, system nagłaśniający, odstraszasz kun,
- latem twój samochód był wystawiony na działanie wysokich temperatur,
- spodziewasz się mroźnej zimy lub planujesz podróż w chłodne rejony.
Im więcej punktów dotyczy twojego pojazdu, tym pilniej radzimy dokonać przeglądu w warsztacie. Weryfikację, czy akumulator powinien przejść przegląd, może również ułatwić poniższy test: https://clarios-press.kr-apps.de/battery-check.php?lg=de.
Komentarze (0)