Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Ustawianie napięcia w silnikach Mitsubishi/Volvo 1.8 16V
Uszkodzenie napędu w silnikach 1.8 16V oznaczonych kodami 4G93, B4184SJ, B4184SM na ogół jest spowodowane niewłaściwym ustawieniem napinacza. Pomimo, że układ ten wyposażony jest w napinacz automatyczny, nadal musi być poprawnie ustawiony. Ścisłe przestrzeganie procedur montażowych może zapobiec powstaniu kosztownej awarii silnika.

Rysunek pierwszy pokazuje przebieg paska na tym silniku z poprawnym umiejscowieniem znaków rozrządu.
Podczas montażu paska/napinacza popełniane są dwa główne błędy:
1) Poprawne manipulowanie napinaczem, lecz nie do końca zgodnie z zalecaną procedurą ustawiania napięcia. Niewłaściwe napięcie paska w układzie doprowadzi do przedwczesnego uszkodzenia paska.
2) Obracanie napinacza w niewłaściwą stronę – zgodnie z ruchem wskazówek zegara – może spowodować niewłaściwe napięcie w układzie oraz często występujące zakleszczenie napinacza. Wspornik napinacza dotyka koła pasowego, utrudniając swobodne obracanie – rys. 2.

Ślady tego typu uszkodzenia mogą być widoczne na tylnej wewnętrznej stronie koła pasowego napinacza – rys. 3. Po zakleszczeniu koła pasowego, strona zewnętrzna paska, nieustannie ocierająca o powierzchnię koła, ulegnie przegrzaniu i zacznie pękać – rys. 4. Nadmierna temperatura zostanie następnie przeniesiona na koło pasowe napinacza i rolkę, pozostawiając charakterystyczny niebieski odcień na kołach – rys. 5, wraz z prawdopodobnymi resztkami roztopionej gumy – rys. 6. Jeżeli koło pasowe napinacza zostanie obrócone we właściwym kierunku – w przeciwnym kierunku do obrotu wskazówek zegara – nie będzie miało możliwości styku ze wspornikiem – rys. 7. Zalecana jest wymiana koła pasowego napinacza oraz rolki pośredniej wraz z paskiem, ponieważ ulegają one także zużyciu. Zużyte łożysko (utrata smaru, zatarcie, niewspółpłaszczyznowość…) jest równie niebezpieczne jak zużyty pasek i może spowodować poważne uszkodzenie silnika.

[clear]
Poprawna procedura:

Demontaż:
- Silnik musi być zimny!
- Zdejmij pasek pomocniczy, koło napinacza napinacz i rolkę pośrednią, wspornik silnika i pokrywę paska rozrządu.
- Ustaw silnik w Górnym Martwym Położeniu (GMP) obracając wałem korbowym zgodnie z ruchem wskazówek zegara, przy zachowaniu ustawienia znaków rozrządu – patrz rys. 1.
- Zablokuj obydwa koła na wałkach. Jeżeli nie posiadasz narzędzia OE (Volvo 9995714), możesz zastosować narzędzie GAT4500 z zestawu narzędziowego Gates nr GAT4695. Rysunek 8 przedstawia poprawne pozycjonowanie.
- Poluzuj śrubę koła pasowego napinacza, zdejmij stary pasek, koło pasowe napinacza i rolkę pośrednią.
- W tym momencie, tłoczysko napinacza hydraulicznego powinno wystawać z obudowy na 10.5 do 11.5 mm. Jeżeli nie lub pojawił się wyciek, należy wymienić napinacz.
- Zastosuj nacisk 0 do 20 kg na tłoczysko. Przesunięcie tłoczyska powinno wynieść max. 1 mm – jeżeli przesunięcie jest większe, wymień napinacz.
- Wciśnij powoli tłoczysko (pionowo) do dołu do momentu, kiedy otwory tłoczyska znajdą się w jednej linii z korpusem napinacza. Włóż 2 mm zawleczkę zabezpieczającą (występuje w zestawie GAT4657 lub GAT91010) –rys. 9.
[clear]
Montaż:
- Silnik musi być ustawiony w GMP!
- Zainstaluj ponownie stary lub nowy napinacz hydrauliczny (2 śruby, moment 13 Nm).
- Zamontuj koło pasowe napinacza i rolkę pośrednią (koło pasowe napinacza z otworem mimośrodowym na górnej powierzchni, 2 małe otwory nastawcze na spodzie) – rys. 10.
- Obróć kołem wału korbowego o ½ zęba w kierunku przeciwnym do obrotu wskazówek zegara.
- Zainstaluj nowy pasek w następującej kolejności: wał korbowy, pompa wodna, rolka pośrednia, wałek zaworów wylotowych, wałek zaworów dolotowych, napinacz.
- Obróć koło pasowe napinacza (stosując narzędzie nastawcze GAT4577 dołączone do zestawu GAT4657) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara w stronę paska i dokręć śrubę – rys. 11.
- Odblokuj koła pasowe wałków rozrządu i sprawdź czy znaki rozrządu znajdują się we właściwym miejscu.
- Obróć kołem na wale +/- 90° w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
- Obróć kołem na wale +/- 90° w kierunku obrotu wskazówek zegara do momentu ustawienia w GMP (wszystkie znaki rozrządu ustawione poprawnie).
- Poluzuj śrubę koła pasowego napinacza.
- Obróć koło pasowe napinacza (narzędzie GAT 4577 i klucz. dynamometryczny) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara w stronę paska, z siłą 2.5 to 4.0 Nm.
- Dokręć śrubę koła pasowego napinacza (50 Nm).
- UWAGA: należy unieruchomić koło pasowe podczas dokręcania śruby!
- Usuń 2 mm zawleczkę zabezpieczającą z napinacza hydraulicznego.
- Obróć silnikiem 720° w kierunku obrotu wskazówek zegara do momentu ustawienia w GMP (znaki rozrządu ustawione w poprawnie).
- Pozostaw silnik w takim stanie na 5 kolejne minut.
- Tłoczysko powinno wystawać teraz z korpusu napinacza na długość od 3.8 do 4.5 mm. Jeżeli nie mieści się w podanej tolerancji należy powtórzyć procedurę napinania do momentu uzyskania właściwego pozycjonowania.
- Zainstaluj ponownie pozostałe zdemontowane części.
[clear]
Wnioski:
- Pracuj zawsze na zimnym silniku.
- Wymieniaj pasek, koło pasowe napinacza i rolkę pośrednią w tym samym czasie.
- Obracaj kołem pasowym napinacza wyłącznie w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
- Zwracaj szczególną uwagę na poprawne ustawienie napinacza hydraulicznego.
- Przestrzegaj wszystkich etapów procedury montażowej OE.
- Stosuj specjalistyczne narzędzia.
Zestaw narzędzi do wymiany rozrządu GAT4657.   
GAT4500 (występuje w GAT4650).

Najbardziej aktualne dane dotyczące zastosowań dostępne są w katalogu internetowym na stronie www.gatesautocat.com

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony