Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Usterki przewodów  zapłonowych (1)
Przewód zapłonowy ma za zadanie przesłać energię elektryczną od cewki zapłonowej do świecy. Ważne jest, aby straty energii podczas tego przesyłu były jak najmniejsze oraz wpływ linii przesyłowej na otaczające środowisko był również jak najmniejszy. Przewód zapłonowy wykonany w technologii „wire wound” skutecznie zapobiega stratom energii oraz przeciwdziała zakłóceniom innych urządzeń elektrycznych znajdujących się w pobliżu. Jego żywotność jest znacznie wyższa od węglowego kabla. Rozpatrzmy kilka różnych sytuacji, których przyczyną mogą być uszkodzone przewody zapłonowe.

Przerywana praca silnika oraz skoki/zmiany obrotów zwłaszcza podczas jazdy pod górę
Jeżeli mechanik wyeliminował wady pozostałych elementów układu zapłonowego (cewka, świece), najprawdopodobniej przyczyna tkwi w samym przewodzie i jego jakości. Sytuacja taka może mieć miejsce w przypadku zainstalowania przewodów węglowych. Tracą one „na wartości” w miarę swojej pracy. Wytrzymują rok, a czasem nawet krócej. Rdzeń węglowy po prostu wypala się i jest przyczyną braku mocy. W takim przypadku należy bezzwłocznie wymienić całą wiązkę przewodów na nową, najlepiej jeśli będą to kable ferromagnetyczne, pamiętając o tym, że nawet jeśli wadliwy okazał się tylko jeden przewód, dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy wymienić całą wiązkę. Tylko w takim przypadku możemy liczyć na bezawaryjne funkcjonowanie przewodów zapłonowych nawet przez kilka kolejnych lat.


Iskrzenie przewodów
Niskiej klasy przewód nie wytrzymuje wysokiego napięcia i iskra zamiast na elektrodach świecy potrafi przeskoczyć np. z przewodu do kolektora ssącego, który staje się na chwilę „masą”. Zjawisko to jest czasem na tyle silne, że podczas pracy silnika, po otwarciu maski, widać iskry. Brak iskry na świecy w odpowiedniej chwili sprzyja niekontrolowanym wystrzałom mieszanki. Jedyną radą na ten stan rzeczy jest, tak jak w poprzednim przypadku, wymiana przewodów zapłonowych na nowe. Nie należy podejmować doraźnych prób „ratowania” zepsutych kabli, polegających na owijaniu przewodów taśmą izolacyjną, ponieważ nie poprawi to ich stanu.

Trudności z uruchomieniem silnika w wilgotny, mglisty dzień
W takich warunkach pogodowych problemy z rozruchem mogą się pojawić jedynie wtedy, gdy izolacja przewodów jest uszkodzona. Stare przewody mogą mieć mikropęknięcia na całej powierzchni izolacji, co może powodować nierównomierność pracy na wszystkich cylindrach lub całkowicie uniemożliwić rozruch silnika. Jeżeli uszkodzona jest izolacja jednego przewodu, to nierównomierność pracy jednego cylindra będzie najprawdopodobniej występowała tylko do czasu rozgrzania silnika i odparowania wilgoci z uszkodzonego przewodu. Aby wyeliminować wpływ wilgoci na pracę silnika, należy sprawdzić stan techniczny układu zapłonowego, w szczególności przewodów zapłonowych. W samochodach zasilanych benzyną powinno się wymieniać przewody co 50 tys. km, a w pojazdach z instalacją LPG nawet co 30 tys. km.

Świecenie przewodów
Delikatna niebieskawa poświata, która otacza kable wysokiego napięcia nie oznacza przebicia. Taki efekt wywołany jest mikrowyładowaniami elektrycznymi na powierzchni przewodów. Występuje silna jonizacja cząsteczek powietrza w okolicy nośnika wysokiego napięcia, powstająca pod wpływem pola elektromagnetycznego, czego zauważalnym efektem może być właśnie „świecenie” przewodów. Uwaga! Należy zwrócić uwagę na różnice pomiędzy „świeceniem” a „iskrzeniem” przewodów. „Iskrzenie” powstaje wskutek przebicia izolacji i świadczy o uszkodzeniu przewodu, natomiast „świecenie” jest procesem naturalnym. Każdą usterkę związaną z funkcjonowaniem przewodów zapłonowych powinien sprawdzać zakład mechaniki pojazdowej, najlepiej gdyby był on wyposażony w urządzenia do diagnostyki układu zapłonowego.

Iskrzenie
Iskrzenie powstaje na skutek przebicia izolacji. Aby przekonać się, że to przewody są główną przyczyną usterki w układzie zapłonowym, można wykonać doświadczenie. W ciemnym pomieszczeniu należy uruchomić silnik i obserwować wygląd kabli. Mocno zużyte wiązki charakteryzują się widocznym ISKRZENIEM!!!  Natomiast samo „świecenie przewodów”, czyli inaczej mówiąc delikatna smuga światła otaczająca kable wysokiego napięcia, nie oznacza przebicia. Jest to efekt silnego jonizowania cząsteczek powietrza w okolicy nośnika wysokiego napięcia, czego zauważalnym efektem może być właśnie „świecenie” przewodów.

Świecenie przewodów
Jest efektem silnego jonizowania cząsteczek powietrza w okolicy nośnika wysokiego napięcia. Jest to efekt naturalny, który wywołuje pole elektromagnetyczne występujące w obrębie przewodów zapłonowych zamontowanych w samochodzie. Wokół nich pojawia się delikatna niebieskawa łuna świetlna. Nie jest to jednak zjawisko występujące nagminnie. Często świecenie nie występuje w ogóle.
Ale uwaga! „Świecenie” to nie to samo, co „iskrzenie”. Iskrzenie powstaje na skutek przebicia izolacji.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony