Objaw: nierównomierna praca silnika
Jeżeli wykluczymy uszkodzenia takich elementów układu zapłonowego jak cewka i świece oraz stwierdzimy, że zapłon jest ustawiony prawidłowo, możemy uznać, iż przyczyną niesprawności jest sam przewód zapłonowy. Najprawdopodobniej polega to na jego zużyciu, co oznacza konieczność niezwłocznej wymiany. Pamiętajmy, że w pojazdach zasilanych benzyną wymiana powinna być dokonywana co 50 tys. przejechanych kilometrów, natomiast przy zasilaniu gazem – co 30 tys. km. Normalne zjawisko zużycia kabli występuje zatem prawie dwukrotnie częściej w samochodach z instalacjami gazowymi. Ich użytkownicy nie powinni stosować przewodów z rdzeniami węglowymi, ponieważ po krótkim okresie eksploatacji tracą one swoją pierwotną przewodność. Dzieje się tak na skutek zjawiska przypominającego wypalanie cząstek grafitu w rdzeniu, a spowodowanego przepływem prądu przy wysokim napięciu. Powoduje to wzrost oporności przewodu, czyli postępujące osłabianie iskry na świecy, aż do całkowitego jej zaniku. Dodatkowo, rosnąca oporność rdzenia węglowego sprawia, że rośnie ryzyko elektrycznego przebicia izolacji, gdyż przepływ prądu następuje zawsze najłatwiejszą drogą. Przewody ferromagnetyczne z rdzeniem spiralnym („wire wound”) przedłużają żywotność innych, znacznie droższych elementów układu zapłonowego. Uzyskujemy przy tym nominalne parametry pracy bez konieczności nadmiernego obciążania poszczególnych podzespołów.
Objaw: zakłócenia pracy samochodowego sprzętu elektronicznego
Wszystkie urządzenia elektryczne i elektroniczne wytwarzają własne pola elektromagnetyczne. Dotyczy to odbiorników radiowych, systemów nawigacyjnych i telekomunikacyjnych, a także elektronicznych sterowników silników i innych zespołów pojazdu. Zakłócenia występują wtedy, gdy dane urządzenie znajdzie się nagle w obcym, zmiennym polu elektromagnetycznym. Takie pola powstają we wszelkich przerwach obwodów elektrycznych, np. między elektrodami świecy zapłonowej, biegunami włączników świateł itp. Przewody zapłonowe powinny być tak skonstruowane, aby nie powodować podobnych zakłóceń oraz eliminować wytwarzanie szkodliwego pola magnetycznego o wysokiej częstotliwości (zakłóceń radiowych). Dlatego wiązka kabli zapłonowych powinna przesyłać prąd od cewki do świecy przy jak najmniejszych stratach i z jak najmniejszą opornością. W przewodach zapłonowych miedzianych rdzeń nie ma zdolności tłumienia zakłóceń elektromagnetycznych, więc kable przesyłające impulsy stają się antenami emitującymi ogromną ilość niepożądanych fal elektromagnetycznych. Zapobiega się temu, wstawiając oporniki na końcach przewodu, lecz niestety, nie rozwiązuje to problemu do końca, ponieważ im większa jest rezystancja tych oporników, tym słabszą uzyskuje się iskrę zapłonową. O wadach przewodów węglowych pisaliśmy już uprzednio. Kable kevlarowe zużywają się szybko, a konsekwencją tego procesu jest ubytek przesyłanej energii, krótszy czas trwania iskry, a także pogorszenie właściwości przeciwzakłóceniowych. Kable zużyte należy wymienić na nowe. Najbezpieczniej jest więc zainstalować przewody zapłonowe z rdzeniem ferromagnetycznym. W takim przewodzie rdzeń syntetyczny o bardzo małym przekroju osłonięty jest materiałem ferromagnetycznym, na który nawija się spiralnie przewodnik elektryczny o jednostkowej oporności 5600 Ohm/m. Układ ten pochłania zakłócenia elektromagnetyczne (nie tylko w wysokich, lecz także w niższych zakresach częstotliwości) oraz przewodzi prąd wysokiego napięcia bez strat energii.
Więcej informacji o tym jak dbać o przewody oraz jak często i w jaki sposób je wymieniać znajdą Państwo na stronie: www.sentech.pl/index.php?cms=12
Systemy zapłonowe spełniają w silnikach ZI dwojakie zadania. Muszą więc wytwarzać iskrę o odpowiednim napięciu (20 000 V) między elektrodami świecy, aby zainicjować proces spalania mieszanki paliwa z powietrzem, a także zapewniać pojawianie się tej iskry w odpowiednim czasie i we właściwym cylindrze.
Komentarze (0)