– jak ich uniknąć? Najlepsze praktyki
Usterki skutkujące wymianą sprężarki:
- brak lub nadmiar oleju sprężarkowego,
- wewnętrzna korozja,
- brak regularnej obsługi (nieregularna wymiana osuszacza),
- blokada obwodu – zatkany osuszacz i/lub zawór rozprężny,
- niepoprawne płukanie lub brak płukania układu podczas montażu nowej sprężarki,
- elektryczna usterka w sprzęgle.
Wadliwe działanie sprężarki powoduje, że:
- układ klimatyzacji przestaje działać,
- uszkodzeniu mogą ulec inne elementy układu klimatyzacji.
Porada 1 – Przygotowanie sprężarki przed jej uruchomieniem
Czy można spodziewać się, że wyremontowany silnik będzie działał poprawnie, jeśli nie został zalany wstępnie olejem lub gdy przy pierwszym rozruchu w skrzyni korbowej jest tylko niespełna litr oleju? Oczywiście, że nie. To samo dotyczy sprężarki klimatyzacji. Aby sprężarka zadziałała poprawnie, przed rozruchem należy upewnić się, że jest w niej odpowiednia ilość oleju, a następnie obrócić ją ręcznie za pomocą odpowiedniego narzędzia po to, by wszystkie jej elementy zostały „wstępnie nasmarowane”. Nieprzeprowadzenie wstępnego smarowania przed uruchomieniem sprężarki może skutkować jej głośną pracą oraz przedwczesnym zużyciem.
Na przykład firma Delphi dostarcza dwa typy sprężarek – napełnione olejem i suche (bez oleju). Sprężarki napełnione olejem należy opróżnić, a następnie ponownie napełnić olejem odpowiedniego typu i w odpowiedniej ilości. Sprężarki suche należy napełnić olejem przed ich uruchomieniem. Bez względu na typ sprężarki zamieszczone instrukcje prezentują sposób, w jaki należy je smarować i obracać przed uruchomieniem.
Porada 2 – Płukanie układu klimatyzacji
Podczas płukania układu klimatyzacji za pomocą środków chemicznych należy upewnić się, że w jego wnętrzu nie pozostała ciecz. Obecność jakiejkolwiek cieczy w układzie może spowodować rozcieńczenie i zanieczyszczenie smaru sprężarki, co przyczyni się do hałaśliwej pracy oraz może skutkować jej przedwczesnym zużyciem. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów wynikających z pozostawienia cieczy płuczącej, podczas płukania układu klimatyzacji należy używać urządzeń oraz środków chemicznych renomowanych producentów.
Porada 3 – Stosowanie zalecanych olejów sprężarkowych
Używanie typów olejów zalecanych
w instrukcjach dołączonych do nowych sprężarek wydaje się sprawą oczywistą. Niestety rzeczywistość pokazuje, że częstą przyczyną usterek w sprężarkach jest stosowanie nieodpowiednich olejów. Stosowanie niewłaściwych olejów zmniejsza szanse na długotrwałe i stabilne działanie sprężarek. Na rynku występuje duża różnorodność typów olejów przeznaczonych do zastosowania w układach klimatyzacji. Najpopularniejszy jest glikolowy olej syntetyczny (PAG).
Oprócz tego, że należy stosować wysokiej jakości oleje PAG, obowiązkiem techników jest postępowanie zgodnie z zaleceniami dołączonymi do nowej sprężarki, precyzującymi typ, ilość oraz odpowiednią lokalizację stosowanego oleju. Powszechnie dostępne są również oleje estrowe, ale nie zaleca się ich stosowania, ponieważ w wysokich temperaturach ulegają rozpadowi, co prowadzi do zmiany ich parametrów i w konsekwencji pojawienia się usterek sprężarek.
Komentarze (0)