Motocykle

ponad rok temu  16.05.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Uszczelki motocyklowe – rodzaje i sposób wymiany

Niezwykle ważną, choć niedocenianą, a czasami nawet zapominaną częścią eksploatacyjną wszystkich pojazdów są uszczelki. Większość użytkowników pojazdów kojarzy je z tym, co znajduje się na nadwoziu pojazdu, czyli w przypadku samochodów są to uszczelki drzwi, klapy silnika i bagażnika. W przypadku motocykli m.in. uszczelniacze przedniego zawieszenia lub przednich amortyzatorów/teleskopów. 

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy albo po prostu nie wie, że temat uszczelek jest nieco bardziej złożony i skomplikowany. – Odpowiednio funkcjonujące, dobrej jakości uszczelki zapewniają prawidłową eksploatację pojazdu oraz komfort i bezpieczeństwo podróżujących – mówi Jacek Sola, manager rynku motocyklowego w Auto Partner S.A., jednego z największych na polskim rynku importerów i dystrybutorów części samochodowych, który od 2016 roku sprzedaje także części motocyklowe.
– Sprawdzenie stanu uszczelek i uszczelniaczy w motocyklu, skuterze, quadzie sugerujemy każdemu naszemu klientowi przed rozpoczęciem sezonu. To, że pojazd „zimował” w garażu, wcale nie oznacza, że się nie zużywał. Niestety uszczelki są bardzo narażone m.in. na wilgoć – dodaje Jacek Sola z Auto Partner S.A.
Jak nazwa wskazuje, uszczelki odpowiadają za uszczelnienie (odseparowanie) dwóch różnych współpracujących układów. Mają za zadanie zapobiegać wyciekom płynów eksploatacyjnych, środków smarnych pomiędzy układami współpracującymi i poddanymi obciążeniom oraz chronić przed przedostaniem się nieczystości zewnętrznych (kurzu/pyłu/brudu) do danego układu (np. uszczelka pokrywy alternatora) pod wpływem różnicy ciśnień powstających w wyniku pracy silnika spalinowego oraz urządzeń mechanicznych. 
– W ofercie Auto Partner mamy uszczelki Centauro, wysokiej jakości produkt włoskiej marki. Jesteśmy ich wyłącznym dystrybutorem w Polsce – mówi Jacek Sola z Auto Partner S.A.
Uszczelki stosowane są w celu utrzymania: obiegu cieczy (układ hydrauliczny), gazu lub gazów (układ pneumatyczny), czystości układu (np. uszczelka pokrywy alternatora).

Uszczelki motocyklowe dzielimy w zależności od miejsca występowania na:
- silnikowe (sprzedawane najczęściej w kompletach na cały silnik) – w ich skład wchodzą elementy uszczelniające m.in.: pokrywę zaworów, głowicę silnika, cylinder, zawory, kolektor ssący i wydechowy. Można je kupić również w tzw. zestawach top-end (zestaw uszczelek na górę silnika, czyli od głowicy cylindra włącznie – w górę). Uszczelki można też nabywać pojedynczo: pokrywa sprzęgła, alternatora, zaworów, podstawy cylindra w zależności od wykonywanej pracy serwisowej. Te również są dostępne w ofercie Auto Partner,
- układu wydechowego – w ofercie Auto Partner znajdują się uszczelki kolektora wydechowego i tłumika,
- simmeringi zawieszenia – uszczelniacze olejowe lag (teleskopów amortyzatora), uszczelniacze przeciwpyłowe. 

Uszczelki motocyklowe mogą być wykonane z metali miękkich, tworzyw sztucznych, są także uszczelki naturalne, np. ze skóry. 
Wymiana uszczelek motocyklowych dla sprawnego i doświadczonego mechanika nie jest czynnością trudną. Podczas procesu należy zachować czystość i wykazać się dokładnością. Wszystko po to, aby starannie oczyścić powierzchnie łączenia poszczególnych elementów, a także spasować elementy łączone. Dużym wyzwaniem jest wymiana uszczelki pod głowicą. Zanim przystąpi się do tej czynności, warto upewnić się, że element ten faktycznie uległ uszkodzeniu. Na rynku istnieją odpowiednie testery pozwalające stwierdzić, czy występuje zjawisko tzw. przedmuchów z komory spalania silnika do układu chłodzenia jednostki napędowej. 
– Ciekawą sprawą są uszczelniacze lag motocyklowych. Ich zużycie rozpoznamy po wyciekach oleju (tzw. pocenie goleni amortyzatora). Wtedy należy bezwzględnie wymienić wadliwy element. Uszkodzone uszczelniacze, wyciekający na goleń amortyzatora oraz spływający na zacisk i tarczę hamulcową olej nie tylko obniżają sprawność układu hamulcowego, mogą być też przyczyną poważnego wypadku motocyklowego – ostrzega Jacek Sola z Auto Partner S.A.
Warto pamiętać o tym, że nie tylko uszkodzenie uszczelniacza objawia się „poceniem” goleni amortyzatora. Winowajcą może być też krzywy lub porysowany teleskop.
– Warto zwracać uwagę na wszelkie ewentualne wycieki z pojazdu. Od poziomu szczelności poszczególnych układów zależy nasze bezpieczeństwo, a także stan środowiska naturalnego – przekonuje specjalista z Auto Partner S.A. 
Uszkodzenia uszczelek w silniku pojazdu najłatwiej rozpoznać po wyciekach („gołym okiem”) – wskazują na nie plamy oleju pod motocyklem lub na jego elementach. Specyficznym zjawiskiem jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą, które może objawiać się m.in. nadmiernym dymieniem z układu wydechowego, a także nierówną pracą silnika. Nieprawidłowa praca silnika to też m.in. spadek kompresji na jednym z cylindrów. Aby uniknąć uszkodzenia jednostki napędowej, a w przypadkach rażącego zaniedbania również pozostałych układów, warto powierzyć serwis pojazdu wykwalifikowanemu mechanikowi motocyklowemu. 
Warto dbać, kontrolować stan zużycia i jeżeli zajdzie konieczność, wymieniać uszczelki. Wszystko po to, aby cieszyć się długą i bezawaryjną eksploatacją jednośladu. 

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony